Bestsellerlisterne påvirker kunderne, og boghandlerne arbejder målrettet med listerne i markedsføringen.
Hver uge bringer vi på vores site de fire eksisterende bestsellerlister: de to fra kæderne Arnold Busck og Bog & idé, Publizons liste over e-bøger og som noget nyt de seneste uger også bestsellerlisten fra Danmarks største internetboghandel Saxo.com.
Forskelle og ligheder
Alle fire lister går fra mandag morgen til søndag aften. Der er også enighed om, at de omfatter selve det konkrete salg, og ikke forudbestillinger og abonnementer. Disse to katagorier bliver først talt med i den uge, bogen udkommer – og Saxo har ligefrem lavet en særlig liste over forudbestillinger.
Publizons liste fremkommer ved, at man selv går ind på deres site og trækker listen over den periode, man er interesseret i. De to kæder laver lister, de sender rundt til forskellige medier, og som man bruger aktivt i salgsarbejdet.
Selv om Bog & idé kun sender fire lister rundt til medierne – nemlig skønlitteratur, biografier, faglitteratur og paperback/hardback – har den frivillige kæde udarbejdet yderligere en række mere detaljerede lister, som man bruger ude i butikkerne. Arnold Busck derimod sender alle sine lister til medierne.
Mange medier trykke Buscks liste
Mange medier bruger listen fra Arnold Busck. Det gælder bl.a. Politiken, Berlingske, BT, Information, Kristeligt Dagblad, regionalaviserne JydskeVestkysten, Fyns Stiftstidende og Nordjyske samt nogle lokalaviser som f.eks. Herning Folkeblad.
”Det er jo godt læsestof. Før jeg selv fik den stilling, jeg har nu, var det da noget, jeg selv sad og fulgte med i,” siger Andreas Nordkild Poulsen, der er kommunikationschef hos Arnold Busck.
Listerne fra Bog & idé bliver sendt til både en række forlag og medier, men de trykkes ikke så mange stede som Arnold Buscks.
Men der bliver arbejdet meget aktivt med dem rundt om i butikkerne, fortæller Mette Pedersen, der er indkøbschef hos Indeks Retail:
”De bliver brugt meget ude i butikkerne. De fleste har en særlig reolsektion, hvor bestsellerne står repræsenteret. Det er vel nærmest uomgængeligt, at man sørger for at have bestsellerne eksponeret. Hvis man ikke har de bøger fremme, hvilke skulle man så prioritere?”
Det er Andreas Nordkild Poulsen enig i. Også hos kapitalkæden Arnold Busck arbejdes der med at eksponere bestsellerne, hænge listerne op etc.:
” De butikker, der har plads, bruger alle listerne, og sætter de 10 bøger op sammen med listen. Andre sætter kun listen op, og atter andre bruger kun nogle af listerne.
Saxo bruger listerne til kampagner
Hos Saxo bruger man bestsellerlisterne i planlægning og eksekvering af marketingkampagner. Det fortæller adm. direktør Jørgen Balle Olesen:
”Listerne hjælper os til at se hvilke bøger der er på vej op og ned. Det vil ofte være de bøger der peaker vi vælger at fokusere på i nyhedsbrevene, sammen med de redaktionelle valg.”
”Vi ser nogle gange bøger topper listerne som vi ikke har ventet, dermed opstår der et marked som vi ikke ellers har haft fokus på.”
Listerne påvirker kunderne
De tre er enige om, at kundernes valg er påvirkeligt af disse lister. Mette Pedersen siger:
”Bestsellerlisterne påvirker da kunderne. Nogle ved godt, hvad de skal købe, når de kommer ind i butikken, men andre skal f.eks. købe en gave, og de kan være ret påvirkelige. Men også de, der har bestemt sig på forhånd, kan påvirkes, når de ser bestsellerne, og på den måde kan vi skabe mersalg.”
Andreas Nordkild Poulsen er enig:
”Listerne har nogen betydning for de kunder, der lader sig inspirere. ”Folk er jo også tilbøjelige til at tænke, at ’bogen må være god, når mange har købt den’. Og så betyder det i det hele taget noget, at bøgerne er synllige i butikken.”
Jørgen Balle Olesen har samme erfaring har nethandlen: Folk lader sig påvirke:
”Bestsellerlister er et salgsredskab. Når vi ændrer en algoritme, kan der sagtens ske det, at en bog falder eller stiger meget.”
Bestsellere ofte på tilbud
En negativ side ved at arbejde så meget med at promovere bestsellerne er, at det sjældent er dem, boghandlerne tjener mest på: En del sælges billigt i supermarkederne, og så er boghandlerne oftest nødt til at følge med ned i pris, og i det hele taget er bestsellerne prissat skarpt.
Andreas Nordkild Poulsen siger:
”Det, at bestsellerne sjældent er de bøger, vi tjener mest på, er med til at give os en interesse i at promovere andre bøger. Derfor – men også af mange andre grunde – gør vi meget ud af at prøve at åbne kundernes øjne for alle de andre bøger. Men når bestsellerlisterne har en effekt på kunderne, sådan som vi kan se, er de jo et eller andet sted med til at cementere bestsellerismen.”