Nye tal fra USA viser ikke blot en markant fremgang i salg af digitale lydbøger på 27 procent i 2014. Amerikanske AAP estimerer tilmed, at lydbogen nu er større end e-bogen på abonnementstjenester. 

Hvor stor kan den egentlig blive? Lydbogen. Spritnye tal fra den amerikanske forening af forlæggere AAP (Association of American Publishers) tyder på, at markedet for lydbøger slet ikke har fundet sit naturlige stade endnu. Den nye årsopgørelse fra AAP taler tværtimod om en ”signifikant vækst” i download af lydbøger for 2014.
De 48 millioner lydbøger, der sidste år blev solgt i USA, slog alle tidligere rekorder på det amerikanske marked. Det er en stigning i antal på hele 27 procent i forhold til 2013, og følgeligt steg også indtægterne fra lydbøger med 26,8 procent. Det sætter en tyk streg under den digitale lydbogs fortsatte fremgang.
Men endnu mere bemærkelsesværdigt ved årsopgørelsen fra AAP er meldinger om de amerikanske abonnementstjenester for e-bøger og lydbøger, som for første gang indgår i statistikken. Mens det årlige salg af lydbøger stadig ligger relativt langt under de mere end 500 mio. solgte e-bøger, amerikanerne downloadede i 2014, så er billedet et andet, når man kigger på abonnementstjenesterne.
På denne – i USA – lille men voksende del af markedet for digital litteratur solgte tjenesterne mere end 3,8 mio. lydbøger mod små 2,5 mio. solgte e-bøger i 2014. De digitale lydbøger gør dog samtidig indhug i salget af fysiske lydbøger. Men det ændrer ikke på, at digital litteratur til ørerne stadig synes at rumme et stort potentiale for yderligere vækst.            
 
’Over there’
I USA er tjenesten Audible, som er ejet af Amazon, toneangivende med mere end 180.000 lydbøger i sortimentet. Audible fungerer ikke helt som danske Mofibo, hvor medlemskabet giver ubegrænset adgang til indholdet. Audible har flere typer abonnementer, men groft sagt er konceptet, at det månedlige medlemskab, som koster, hvad der svarer til godt 100 DKR, giver adgang til én lydbog om måneden og derudover 30 procent rabat på titler, der købes derudover.
Hvor Mofibo i 2014 beskæftigede tjenestens danske brugere i 14 mio. læsetimer (kun e-bøger), brugte Audibles medlemmer samme år næsten 1,2 mia. lyttetimer. Måske en uretfærdig sammenligning, men det siger alt andet lige noget om tjenesternes proportioner.
Og ikke alene er Audibles egen platform førende i både USA og UK, når det gælder salg af lydbøger. Audible er også distributør af lydbøger til andre platforme som eksempelvis Apples iTunes.  
I det hele taget sker der meget på området for lydbøger. En anden amerikansk abonnementstjeneste, Scribd, som fra november 2014 også har tilbudt deres kunder lydbøger, kunne dette forår lukke en aftale med giganten Penguin Random House. Sådan tilføjede Scribd mere end 9.000 lydbøger til deres katalog, som dermed rundede 45.000 titler. Penguin Random House har ellers holdt deres e-bøger på sikker afstand af abonnementstjenesterne, men forbeholdet gælder altså ikke lydbøger – ikke længere i hvert fald.

Lydbogen i Danmark
Herhjemme gik Mofibo ind på markedet for lydbøger i februar, hvor tjenesten åbnede for et udvalg på 5.000 titler. Sådan blev Mofibo fra den ene dag til den næste større end eReolen på lydbøger og jævnbyrdige, hvad angår udvalg, med Storytel, som på det tidspunkt kunne præsentere omtrent samme antal titler på dansk.
I 2013 udgjorde de danske forlags salg af digital skønlitteratur (primært e-bøger og lydbøger) i alt 47,2 mio. kroner, som svarede til 8,7 % af forlagenes samlede omsætning på skønlitteratur. Her var det primært Saxo, Mofibo, iBooks og bibliotekernes udlånstjenester, som aftog den digitale skønlitteratur.
I den seneste udgave af Forlæggerforeningens årsstatistik blev det muligt at komme noget tættere på det danske salg af lydbøger. Ifølge årsstatistikken for 2014 estimerer Forlæggerforeningen salget af lydbøger til at udgøre 2,6 % eller lidt over 32 mio. kroner ud af forlagenes samlede omsætning på trademarkedet – det vil sige salget af skøn- og faglitteratur samt børne- og ungdomslitteratur.
Danskernes interesse for lydbøger kan i øvrigt også mærkes hos eReolen, hvor det månedlige antal udlån af netlydbøger konsekvent har ligget over det månedlige antal udlånte e-bøger siden maj 2014. Det har BogMarkedet tidligere skrevet om her, og de nyeste tal fra eReolen for maj 2015 bekræfter, at tendensen fortsætter (tal for netlydbøger og tal for e-bøger).

Læs her om BogMarkedets heldagskursus om det hastigt voksende lydbogsmarked, som finder sted torsdag den 25. juni 2015 i København.


Forlæggerforeningens årsstatistik 2014 viser også, hvordan lydbogen sidste år udgjorde 14,9 procent af forlagenes samlede digitale omsætning. Den dominerende post ’Andet digitalt salg’ dækker hovedsagligt over digitale læremidler. Kilde: Forlæggerforeningen.