En ting er truslen fra det store udland. Noget andet er, at det danske marked for lydbøger i den grad trænger til et servicetjek. Det mener Lindhardt og Ringhofs redaktionschef Lasse Korsemann Horne. 

Audible, Scribd, 24symbols, Kindle Unlimited, Simply Audiobooks. De er udenlandske. De er store. De har kurs mod det skandinaviske marked. Og når de kommer, vil disse giganter gøre livet mere end hedt for de i forvejen udfordrede kommercielle abonnementstjenester på det danske marked for e-bøger og lydbøger. Sådan lyder vurderingen fra L&R Digital.
”Jeg tror, de store udenlandske abonnement services vil komme ind på det skandinaviske og danske marked. Det, tror jeg, er fremtiden, og så vil de nationale tjenester virkelig få en udfordring konkurrencemæssigt. De store udenlandske aktører vil løbe med hovedparten af markedet,” siger Lasse Korsemann Horne, redaktionschef for L&R Digital.
Han er ansvarlig for Lindhardt og Ringhofs lydbogsproduktion og ser et digitalt marked, der går en særdeles usikker fremtid i møde. For dels trænger det danske lydbogsmarked i den grad til fornyelse. Men på den anden side kan de internationale giganters indtog betyde uoverskuelige omvæltninger både for forhandlere og forlag.

Lydbøger på L&R
Lindhardt og Ringhof har Audioteket, som er forlagets lydbogsforretning målrettet bibliotekerne. Her udgives der mange lydbøger, og bagkataloget tæller i dag over 2.000 titler. Forlaget i Vognmagergade har over en årrække specialiseret sig som lydbogsforlag, og derfor laver L&R både deres egne titler og andre forlags titler til lydbøger.
Det har L&R gjort længe, og sådan vil forlaget også fortsætte fremadrettet, fortæller Lasse Korsemann Horne. Ud af Lindhardt og Ringhofs samlede forretning udgør lydbøgerne dog kun en brøkdel. Men stadig er man blandt et af de forlag i landet, der er førende på lydbøger.  
”Der kan være mange formål med at udgive en lydbog, men økonomisk giver det jo ingen mening for mindre forlag at lave lydbøger – og endnu mindre i dag. Det er et spørgsmål om volumen. Hvis ikke man har en meget stor volumen og ekstremt mange titler, som kan sælges digitalt, så er der ikke nogen forretning i det. Det kræver stor likviditet,” siger Lasse Korsemann Horne. 
Derfor sælger mange mindre forlag lydbogsrettighederne til L&R. For med Lasse Hornes egne ord ”koster det kassen at producere lydbøger. Der er mange, der tror, e-bøger og lydbøger er lidt det samme, men det koster op til 20 eller 30 gange mere at lave en lydbog, fordi det er så tidskrævende,” siger han.
Det betyder også, at L&R vender og drejer hver eneste titel med kalkuler for det forventede fysiske og digitale salg. Kun hvis der er udsigt til en fornuftig og kortsigtet ’return of investment’, slår man til.

Presset på prisen
Lydbogsmarkedet i Danmark kan opdeles i det fysiske og det digitale. De fysiske lydbøger til bibliotekerne synger på sidste vers – udfordret dels af digitale produkter og dels af bibliotekernes nedskæringer på indkøb. Det fysiske marked i boghandlerne er dødt eller så godt som.
Men det digitale marked udvikler sig stadig fra år til år. Hvor det tidligere har været domineret af download, er det i dag størst på abonnementsbaserede tjenester, som dominerer billedet, fortæller Lasse Korsemann Horne.
”Det er rigtig godt for forbrugerne, som nemmere kan tilgå de forskellige lydbøger, men det er også en udfordring for den enkelte titels økonomi,” siger han.  
Abonnementstjenesternes lave priser gør det meget svært at få en rentabel forretning ud af udgivelsen af lydbøger. Eksempelvis koster både Mofibo og Storytel 99 kroner om måneden – mens eksempelvis prisen for Storytel i Sverige er 169 kroner månedligt.
Er lydbøgerne overhovedet en god forretning for L&R?  
”Ja, hvis man kigger langsigtet på det. Vi har jo i sin tid overtaget Audioteket, og derfor strækker vores bagkatalog sig fra år 2000 og frem. Så for os vil det sandsynligvis altid være en god forretning. Men for nye spillere på markedet, som ikke har en jordisk chance for at få produceret et par hundrede titler inden for en overskuelig fremtid, der kan jeg ikke se, at det vil være en fornuftig forretning,” siger Lasse Korsemann Horne.       

Kun plads til en spiller
Han forklarer, at man i Nordeuropa typisk ser, at hvert lydbogsmarked kun har én stor forhandler, som dominerer hele markedet. En plausibel årsag til dette er, at idet lydbogsmarkedet er et nichemarked, er der simpelthen kun plads nok til, at én stor spiller kan opretholde en god forretning. I Tyskland sidder mastodonten Audible tungt på markedet. I Sverige er Storytel dominerende. Og i Danmark er bibliotekernes eReolen, ifølge Lasse Korsemann Horne, førende og har været det i de sidste mange år med en markedsandel på 80-90 procent.    
”Markedet er komplet domineret af eReolen, og derfor er forlagene fuldstændigt afhængige af den kompensation, som de offentlige biblioteker har tænkt sig at give for en lydbog,” siger Lasse Korsemann Horne.
L&R får altså langt størstedelen af sine indtægter på lydbøger fra eReolen. Det er et strukturelt problem, forklarer han, fordi eReolen alene kan ændre vilkårene for hele lydbogsmarkedet fra én dag til den næste. De kommercielle forhandlere får ellers et års forspring af L&R, idet forlaget har en karensperiode på 12 måneder, før eReolen tilbydes de nye lydbøger. Men alligevel har de kommercielle forhandlere det svært.  
”Vi hører fra de kommercielle aktører, at de ikke gider gøre noget for de titler, som alle kan finde gratis på eReolen. Af alle bibliotekssystemer er den danske model med kliksystemet den mest liberale. Vi oplever, at der er rigtig mange forhandlere, som har forsøgt sig på det digitale lydbogsmarked, men mange er hurtigt stoppet igen – ’ennybog.dk,’ ’lytenbog.dk,’ ’lydbog.dk.’ Der er meget få, der har haft succes som kommerciel aktør historisk set,” siger Lasse Korsemann Horne.  

Jagten på et stabilt marked
Hvordan ser du på lydbogsmarkedet i fremtiden?
”Det kan højst opleve en moderat omsætningsstigning per titel. Det, der er forudsætningen, er, at man får et kommercielt marked, som er stort nok til, at man kan gå over til at udgive lydbøger, som ikke også behøver udkomme fysisk – hvor pengene kan tjenes hjem digitalt. Men dér er vi langt fra endnu. Så jeg vil sige, det er ret usikkert. Hvis ikke der kommer en regulering mellem bibliotekernes markedsandel og det kommercielle marked, så har jeg svært ved at se, at det kan udvikle sig favorabelt,” siger Lasse Korsemann Horne.
Derfor er L&R begyndt at udgive lydbøger på tysk og starter efter sommeren også op i Sverige i jagten på et større og mere stabilt marked. 
”I Danmark er strukturen, som den er, med én stor offentlig spiller. Det er symptomatisk for de specialiserede lydbogsforlag, at man begynder at se på andre markeder simpelthen for at finde et ben mere at stå på,” siger Lasse Korsemann Horne. 

Fakta: Mere om lydbøger på L&R

  • Stort set alle Lindhardt og Ringhofs nye bogudgivelser bliver lavet som lydbøger.
     
  • Produktionen foregår i eksterne studier i Odense hos Lydbogsstudiet, og allerede et par uger efter den fysiske bogs udgivelse vil L&R ofte have lydbogen klar.  
     
  • Lydbogsmarkedet er ligesom e-bogsmarkedet præget af genrespecifikke udgivelser. Det er skønlitteratur og faglitterære fortællinger. Antony Beevor kan man for eksempel godt sælge. Men naturligvis ikke kogebøger og fuldt illustrerede børnebøger.
     
  • Lydbøgernes tilblivelse afhænger i vid udstrækning af indtaleren, og derfor kan der særligt om vinteren opstå flaskehalse i produktionen. Det sker typisk af helt lavpraktiske årsager, når indtaleren for eksempel ligger sig med en forkølelse eller tager ferie.
     
  • Men også forlagenes udgivelsesfrekvens betyder, at der i efteråret og op til jul ofte er fuld belægning i de seks lydbogsstudier, som på trods af døgndrift godt kan komme ud i kapacitetsudfordringer.       
     
  • Lindhardt og Ringhofs enorme bagkataloget bliver ikke systematisk genudgivet som lydbøger. Til det er lydbøgerne for bekostelige og opgaven i øvrigt nærmest umulig, fordi de digitale rettigheder skal forhandles på plads for hver eneste udgivelse.
     
  • I stedet udsender L&R Digital de bøger fra bagkataloget, der kan få nyt liv, når aktualiteten opstår på ny.  
     

Læs her om BogMarkedets heldagskursus om lydbøger, som finder sted torsdag den 25. juni 2015 i København.