Lettelsen blandt bogelskerne var stor, da frygten for papirbogens død atter viste sig at være ubegrundet. Bogsalget gik faktisk bedre end i mange år. Her er ni 2020-tendenser fra Indeks Retail.

Det er nærmest umuligt at udtale sig om året 2020 uden at falde over klichéerne:

Adjektiver som ’usædvanligt’, ’skælsættende’ og ’historisk’ står i kø på tungen – også når man som boghandlerkæde gør status. Gang på gang har coronapandemiens konsekvenser udløst et decideret ekko hos vores boghandlere. Disse ekkoer står nu tilbage og fortæller historien om et år, de fleste sent vil glemme.

Her får du indblik i de mest markante tendenser, der prægede år 2020 i boghandlerbranchen.

Hele Danmark synger sammen

Vores fortælling tager sin begyndelse i marts måned 2020. Phillip Fabers morgensang på DR samler befolkningen om den danske sang i en sådan grad, at konceptet videreudvikles til et aftenprogram i bedste sendetid.

I vores butikker mærker vi fællessangens samlende kraft i salget af ‘Højskolesangbogen’. I 2020 sælger vi over syv gange så mange eksemplarer af ‘Højskolesangbogen’ som i 2019. Særligt i slutningen af året, hvor den nyeste og 19. udgave udkommer, stikker salget af, og den populære sangbog planter sig solidt på bestsellerlisten. ‘Højskolesangbogen’ går helt udsolgt lige inden jul.

Det pusler i de danske hjem

Vi bevæger os hen i april måned. Nedlukningen giver mange danskere mere tid, men da vi er afskåret fra de sædvanlige fritidsaktiviteter, kulturelle tilbud og arrangementer, skal der mere hjemlige sysler til.

Så danskerne kaster sig over puslespillene som aldrig før. I april måned konstaterer vi en stigning i salget på over 800 %. Hvis brikkerne fra alle de puslespil, vores butikker sælger i marts og april 2020, skal lægges på én gang, vil det svare til knap 42 millioner puslebrikker. I hele 2020 sælger vi knap en kvart million puslespil.

En sur bølge

Ud over puslespil skyller også en anden tendens ind over Danmark under lockdown: Surdejsbølgen.

Det velsmagende bagværk, som kræver planlægning, tid og dedikation trender exceptionelt, og vi skal alle fremvise resultaterne af vores slid med #crumbshot på de sociale medier.

Heller ikke i vores butikker er begejstringen for surdejen til at komme udenom. Cathrine Brandts bagebog ‘Surdej’ går som, ja – du havde nok set den komme – varmt brød og bliver den 5. bedst sælgende kogebog i 2020.

Danskerne genopdager Danmark

Vi nærmer os sommerferien og med de mange restriktioner og risici, der fortsat gør sig gældende, bliver ferien for de flestes vedkommende tilbragt hjemme. Så nu skal vi ud at genopdage vores land.

Titler som ‘Vandreture i Danmark’ og ‘Bilture i Danmark’ bliver revet ned fra hylderne i vores butikker og ligger i henholdsvis indeks 250 og 287. Storsællerten er ‘Cykelture i Danmark’, der i sommeren 2020 sælger mere end tre gange så godt som i 2019.

Samtidig bliver der, ikke overraskende, solgt langt færre rejsebøger med udenlandske destinationer som tema.

Sundheden i søgelyset

Nedlukningen lægger pres på danskerne, mange begynder at se mere indad og revidere deres livskvalitet. Det giver genlyd i bogsalget, hvor specifikke titler hitter stort.

Ann-Christine Hellerup Brandts kogebøger ‘Valdemarsro Aftensmad’ og opfølgeren ‘Valdemarsro Grøn Aftensmad’ storsælger og indtager suverænt henholdsvis første- og andenpladsen over bedst solgte kogebøger i 2020.

Også KETO-kogebøger og Anne Hjernøes to bøger om at blive ’Stærk, Let og Mæt’ er at finde på top-20, ligesom bøger med fokus på vegetarisk kost er populære – måske fordi klimaet får fornyet fokus.

I slutningen af året udkommer ‘Sandheden om stress’ af Søren Ballegaard, og den indtager hurtigt en plads på bestsellerlisten. Titler i samme dur har generelt solgt knap tre gange så godt i 2020 som i 2019.

Webshop og fysiske butikker står sammen

I 2020 bliver det særligt tydeligt for vores kæde Bog & idé, at omnichannel-strategien, med et stærkt dynamisk samspil mellem webshop og butikker, udgør et solidt forretningsfundament – også i en krisetid.

Når butikkerne er pressede på grund af manglende kundestrøm eller tvangslukning, gearer webshoppen op. I den mellemliggende periode, hvor butikkerne er åbne, hjælper webshoppen til at genere trafik til butik gennem klik & hent-ordningen, som gør, at kunderne kommer i butikkerne, men kan holde deres besøg korte, som det anbefales.

Adm. direktør i Indeks Retail, Marianne Lyngby Pedersen, mener, at vigtigheden af at have en stærk tilstedeværelse både fysisk og online er en af de vigtigste lærer at tage med sig videre fra år 2020:

”Det er også ud fra det perspektiv, at vi ser på Bog & idés fremtid,” siger hun. ”Kunderne kommer mere og mere online, og kæden vil være der, hvor kunderne er.”

”I Bog & idé har vi en stærk tro på, at den fysiske butik også har en plads i fremtidens detailbillede – men det skal ske i kombination med et omnichannel-setup. Derfor vil kæden sætte endnu flere kræfter ind på dette område. Det skal blandt andet ske ved at arbejde yderligere med data, så kunderne i fremtiden kan få endnu bedre, personaliserede og relevante shoppeoplevelser.”

Øjnene rettes mod det forjættede land

I starten af november holder hele verden vejret, da det amerikanske præsidentvalg nærmer sig sin afslutning ovenpå et skæbnetungt år med corona, #MeToo og Black Lives Matter.

Det er i denne tid, at tidligere præsident Barack Obama udgiver ‘Et forjættet land’, en 880 siders biografi om at sidde i toppen af ’den frie verden’. I Bog & idé har det været den bedstesolgte biografi og bog overhovedet i december 2020.

Året der gik – galt

Sammen med 2020 lakker vores fortælling mod enden, og her begynder brætspil, som opsummerer året, at sælge rigtig godt. Særlig efterspørgsel er der efter selskabsspillet ”Året der gik galt 2020”, hvor kortene indeholder tidstypiske ord som: ”Brugte mundbind”, ”En kæmpe eskimo”, ”Et klap i måsen”, ”Søren Brostrøm og Kåre Mølbak” og ”Den der håndsprit fra supermarkedet, der lugter sygt klamt”.

Det bliver’ en god dag – vi har en bred smag

Op mod jul gør vi status på bogsalget og kan konstatere, at danskernes bogsmag er meget bred. Der er blevet solgt knap 74.000 forskellige titler i vores butikker i 2020, som fordeler sig på mere end 160 forskellige genrer.

Ikke overraskende indtager skønlitteratur førstepladsen over mest solgte genrer, men også biografier og krimier er populære hos de danske læsere og ligger i top fem over de bedst sælgende genrer. På femtepladsen ligger børnebøgerne.

”Vi er særligt glade for at se, at der er sket en stigning i salget af børnebøger. Tiden brugt på læsning blandt børn og unge er faldende, og derfor glæder det os at se, at vi er lykkedes med at sælge flere bøger netop til de yngste læsere,” siger adm. direktør i Indeks Retail, Marianne Lyngby Pedersen.

Julie Brinck-Søjberg er kommunikationsansvarlig ved Indeks Retail A/S.

Foto: Indeks Retail.