facebook-pixel

Anmeldelse: ‘Der vil ikke blive talt om denne nat’ af Marina Louise Botes

img-placeholder

Anmeldelse: ‘Der vil ikke blive talt om denne nat’ af Marina Louise Botes

img-scores

Fakta om bogen

Titel: DER VIL IKKE BLIVE TALT OM DENNE NAT

Udgivelsesdato: 15-12-2022

Sider: 136

Genre: Skønlitteratur

Forlag: Forlaget Korridor

Forfatter: Marina Louise Botes

ISBN: 9788794192040

Format: Paperback

Hvor er det godt, at vi har mikroforlag, der afprøver bogen som form. Denne bog, Der vil ikke blive talt om denne nat, stikker på mange måder ud blandt mængden. Det er en genrehybrid præsenteret som en collageroman. Marina Louise Botes står bag både tekst og billedside, mens forlaget står for designet, der umiddelbart udfordrer det format, bøger som oftest udgives i. Her er der tale om et antal trykte ark, bukket sammen og bundet med sort elastiksnor. Eksklusivt, håndlavet. Det fungerer, men bogens klassiske reolposition må revurderes. Bogen er således på flere måder et værk, der kræver syn for sagen.

Rent praktisk består hver side af en collage, oftest i sort/hvid, med en sætning nedenunder. Når bogen bladres og læses, så er der i tekstdelen et fint flow, hvor rytme, gentagelser og tempo medvirker til en sammenhængende oplevelse. De enkelte sætninger kan minde lidt om den intensitet, der er i Joe Brainard skriveskole klassiske Jeg kan huske. Der er den samme musiske struktur med nogle klangbunde, nogle ord, der væves ind i hinanden igen og igen og hele tiden nuanceres.

På billedsiden kunne det godt ligne passager af billedstof fra et Dali og Buñuel surrealistisk univers. Skyld, skam, begær, vold og overgreb er elementer, der giver billederne en særlig melankolsk og dyster tone. Ofte er der ansigtsløse personer i scenerne, ”mennesker vi ikke ser i øjnene”, som det hedder. Senere ”min vilje vil ikke knækkes” efterfulgt af ”der er ingen her der har et håb ingen fremtid ingen mor at sige det til”. Her er man som hos digteren Rilke udsat på hjertets bjerge, hvor ingen hører ens råb. Frihed er der ikke meget af, nærmere vises scener, hvor nogen (eller noget) kontrollerer med magtens redskaber.

Bogen er ikke pagineret, måske fordi det faktisk godt kan give mening at krydslæse/kikke i bogen. Fortællingen intensiveres ganske vist fremadrettet som en rejse mod natten. Men også natten har sine tilbageblik.

Der vil ikke blive talt om denne nat er en spændende udgivelse, der udmærket matcher den grafiske romans stærke sider. Marina Louise Botes giver stemme til nogle dystre visioner om nattens mørke. Collagerne i sig selv er underfundigt sammenklippede, her det muligt at gå på jagt efter sjove sammenhænge på de enkelte sider. Teksten, sætningerne, danner helheder sammen. Sansen for gentagelserne og overgangene med fx ”ingen” som ledetråd høres især, hvis man læser højt for sig selv. Og det kan man gøre mange gange, på den måde er udgivelsen velegnet som et alternativt eksempel på en coffee table book. Måtte de 175 håndlavede eksemplarer få megen opmærksomhed. Og sikkert gerne selskab af flere.


Om forfatteren

Marina Louise Botes [1977] er født og opvokset i Cape Town, Sydafrika. Hun har boet i Danmark siden 1997, og er uddannet musiker fra Det Kgl. Musikkonservatorium. Hun skriver på både afrikaans, engelsk og dansk. Indeværende værk er skrevet på dansk. Det er hendes debut som forfatter.

Om anmelderen

Alf Gørup Theilgaard: Cand.mag. (dansk/kunsthistorie), underviser i dansk og billedkunst i det almene gymnasium siden 1989. Har været redaktør af Tegn (medlemsblad for undervisere i billedkunst og design), samt periodevis anmelder i forskellige magasiner, primært rettet mod undervisning.


Bogmarkedets debutantanmelderkorps er støttet af Statens Kunstfond

Efterlad et Svar