facebook-pixel

Anmeldelse: ’Engle og Maskiner’ af Miri-Ann Beuschel

img-placeholder

Anmeldelse: ’Engle og Maskiner’ af Miri-Ann Beuschel

img-scores

Fakta om bogen

Titel: Engle og Maskiner

Udgivelsesdato: 20-11-2024

Sider: 686

Genre: Historie, kultur, religion og filosofi

Forlag: SAXO Publish

Forfatter: Miri-Ann Beuschel

Oversat fra: ukendt

Format(er)ISBN
Paperback9788740488494

20-årige Iris vokser op i en lille flække, som hun spydigt omtaler som lokalsumpen. Hendes liv er præget af et stærkt religiøst lokalsamfund, en psykisk ustabil mor og en umoden men kærlig far, som ikke formår at tage sig af deres følsomme datter.

Iris søger derfor trøst hos et ældre ægtepar, som bor i nærheden. Her bliver hun introduceret til det spirituelle og får råd og vejledning i, hvordan hun skal gebærde sig i tilværelsen. Deres lære følger hende, da hun senere bryder fri og flytter til storbyen for at læse på universitetet.

Forfatteren Miri-Ann Beuschel beskriver selv sin debutroman Engle og Maskiner, som en dannelsesroman for en særlig kvindetype. Og gennem de 361 sider følger vi Iris’ oplevelser med og refleksioner over usunde kæresteforhold, betændte venskaber og smertelige familierelationer.

Engle og maskiner er en ambitiøs roman med en tydelig agenda om spirituel vækkelse. Læringen, som læseren udsættes for, præsenteres alt andet end subtilt. Pointerne bliver ofte hamret hjem, og der er adskillige sidelange monologer, hvor Iris eller de åndelige vejledere – ægteparret Jørgen og Edith – udlægger, hvordan man bør leve og anskue livet og læse de tegn, som universet leverer.

”Jørgen ser medfølende på mig. ’Der er forskel på skør og sindssyg. At smage på det skøre er nødvendigt indimellem for at slippe for gamle strukturer og falske identifikationer, der har låst os i uønskede scenarier.’” (s. 230)

Romanens styrke er den hudløst ærlige skildring af en ung kvindes søgen og famlen i tilværelsen. Hun forsøger at blive klog på mændene, der kun vil have hendes krop og de forskellige veninder, som både udnytter hende og fylder hende op med positiv energi. De eneste sikre og trygge relationer i Iris’ liv er Jørgen og Edith. De danner modvægt til især moderens men også storebrorens, Leonards, giftige indvirkning på hendes liv.

”Pludselig forsvinder Lennys ansigt og rolle som storebror for mig et øjeblik, og jeg ser i stedet den energi, der bevæger sig bag øjnene. Jeg ser hans jalousi og hans parasitiske fokus på mine fejltrin.” (s. 222)

Iris er bevidst om, at der er gået meget galt i hendes liv. Men hun er ikke for alvor i stand til at gøre sig fri af lokalsumpen, forældrene og den religiøse baggrund, hun kommer fra. Som hun siger ”Jeg tror stadig på Gud, men religionen er væk.” (s. 156)

I stedet skaber hun via Jørgen og Edith blot en ny personlig religion med fokus på spiritualitet, reinkarnation og en intens søgen efter sin såkaldte tvillingesjæl. Opgøret udebliver dermed, og Iris ender med at jage de samme luftkasteller som forældrene og resten af indbyggerne i den by, hun havde travlt med at lægge afstand til.

”At finde sammen med sin tvillingesjæl er ikke kun et løfte om den mest givende, ubrydelige union, der er mulig mellem to mennesker. Det er også en evigt tilgængelig genvej til et skatkammer af selvkærlighed og nye, forfinede evner og talenter.” (s. 194)

Det interessante ved Engle og Maskiner er den tvivl, som Iris oplever, når hun det ene øjeblik er sikker på sit nye spirituelle verdensbillede, mens hun andre gange mister troen på, at hun forstår – eller overhovedet har en plads i – verden. Hun formår for det meste at holde fast i troen på, at hun vil blive lykkelig og ende op med sin tvillingesjæl, men ambitionen og håbet forbliver uforløst.

”[M]måske er der nogle sociale spilleregler, jeg har overset. Måske har jeg selv indbudt til denne grænseoverskridende interaktion? … Hvorfor kan jeg ikke bare leve et normalt liv?” (s. 355)

Iris er en ung kvinde, som forsøger at finde sin egen vej, og romanen som helhed bærer præg af det samme. Der er mange velskrevne passager og interessante dybsindige overvejelser, hvor man føler, at man kigger direkte ind i den 20-åriges sjæl. Men der er også elementer i plottet, som ikke bliver fulgt til dørs. Men selvom der er sekvenser, som flagrer uforløst, er romanen et sympatisk bekendtskab. Den søger – ligesom Iris – mod at være helt sin egen.


Om forfatteren

Miri-Ann Beuschel, f. 1992, har før sin forfatterdebut medvirket i en række spillefilm og tv-serier. Blandt andre Forældre af Christian Tafdrup, Gud Taler ud af Henrik Ruben Genz, Vores Mand i Amerika af Christina Rosendahl, Doggystyle sæson 1-3, Den Bedste Tid og Dag og Nat af Lone Scherfig.

Om anmelderen
Martin Ellermann, f. 1978, er forfatter og journalist. Han har tidligere arbejdet som redaktør, tekstforfatter og kommunikationsrådgiver og har udgivet flere romaner med fokus på blandt andet identitet, ungdomsliv og arbejdsliv.


Bogmarkedets debutantanmelderkorps er støttet af Statens Kunstfond

SKF_logo_black_CMYK-800px-248x300

Efterlad et Svar