Anmeldelse: ’Forræder af Fædrelandet’ af Casper Hansen

Sider: 634

Forlag: Forlaget Bavaria

Forfatter: Casper Hansen

Oversat fra: dansk

Format(er)ISBN
Hæftet bog9788794456692

I Casper Hansens debutroman skriver vi primo november 1923, hvor fundet af et lig i en park i München er afsæt for handlingen. Den døde mand er tydeligvis likvideret, og politiefterforsker Konstantin Leitner, romanens hovedperson, sættes på opgaven, som viser sig at knytte an til kræfter, der planlægger et komplot mod Weimarrepublikken. Efterhånden som sagen ruller sig ud afdækkes flere lag af fordækte interesser, der både rækker udover landets grænser og kommer helt ind i politiets egne geledder, krydret med nazisternes fremstormende SA-tropper.

Forræder af fædrelandet har alle ingredienserne til en historisk kriminalroman. Plottet udfolder sig støt og langsomt samtidig med, at miljø, historie og stemning omkring hovedpersonen etableres i rigt mål i et hektisk München med gryende nazisme, brutale kriminelle, kommunistisk undergrund, kabareter og letlevende damer.

Så grundigt går det for sig, at man når forbi side 250 før Konstantin Leitner får rigtig fat i intrigen. Den opvakte 26-årige småanløbne, storrygende og lettere desillusionerede efterforsker er krigsveteran og supplerer indkomsten som kriminalassistent med en karriere som sværvægtsbokser på sidelinjen. Privatlivet er overraskende moderne, illustreret ved en selvstændig, arbejdende og udeboende kæreste, der på alle måder nyder godt af de frie germanske 1920’ere.

Hvis flere elementer lyder bekendt, er det ikke helt ved siden af. Konstantin Leitner har udover sin tid, land og profession flere andre træk tilfælles med Gereon Rath, den tyske forfatter Volker Kutschers hovedperson i de Berlin Noir-romaner, som står bag tv-serien ’Babylon Berlin’.

Også andet vækker genklang: Udover en hårdkogt hovedperson med tunge skygger fra fortiden lurende i kulissen, stiff upperlip og en ubegribelig overlevelsesevne kombineret med cool bemærkninger generøst strøet udover de 633 sider, er der den yppige femme fatale, koleriske chef samt ikke mindst slagsmål og person- og biljagter med skuddrama i Chicago-stil til løbende at krydre handlingen.

Trods bogens betragtelige omfang er der god fremdrift, og 20’ernes liv udfoldes hæsblæsende, herunder kvindernes frigørelse, der var et kendetegn for Weimarrepublikken. Det er tydeligt, at forfatteren har gjort sig umage for at etablere tidsforståelse med omfattende viden og research, der imidlertid ikke føres konsekvent til dørs. For eksempel har hovedpersonen et godt øje til veldrejede kvinder med barm i festhøjde; men da tidens ideal var a la garçonne med flad, drenget silhuet, kunne dette forhold med fordel have fået en kommentar med på vejen. Og modebevidste kvinder dengang var i reglen iklædt tidens hotte, løse charlestonantræk fremfor kropsnære silkekjoler. I det hele taget fører den unge hovedpersons kvindesyn- og præferencer snarere tanken hen på 1950’erne.

Indrømmet; det er udfordrende at etablere en tidstypisk tankeverden, der giver mening for en moderne læser, og i den sammenhæng at ramme en hovedpersons identitet og udtryk. Konstantin Leitner har – udover imponerende energi – et stort arsenal af friske bemærkninger og evne til at agere dødsforagtende køligt i alle de hårrejsende episoder, han roder sig ud i, samt et sprog og refleksioner, der henleder tanken på et tyve år ældre menneske. Refleksionerne er løbende indskudt i kortere eller længere afsnit med filosofiske betragtninger, som nogle gange knytter sig til den igangværende handling, andre gange er et påskud for at kommentere noget, som hovedpersonen finder interessant i bred almindelighed.

Grebet kan være værdifuldt som kit imellem mere fakta-orienteret indhold, men brugt i for store doser hælder det grus i forståelsesmaskineriet. Fremfor alt udfordrer det overblikket og indlevelsesevnen i forhold til hovedkarakteren, der i sprog og tanke ikke forekommer som helt ’sin egen’, men inspireret af så forskellige typeprofiler, som dem Dan Turell. Raymond Chandler og Dan Brown arbejder med.

Bogen er skrevet i et læsevenligt sprog, hvor tidskarakteristiske udtryk og vendinger generelt er fravalgt til fordel for genstande og produkter, man brugte for hundrede år siden. Personerne er Des, hvilket er helt rigtigt i sammenhængen, ikke mindst i en tysk kontekst.

Grundlæggende mangler der dog desværre en grundig korrektur. Næsten ikke en side er fejlfri, og det er svært at sluge, når nogen mægler et ord, beskriver et sprængende punkt, og at århundreder konsekvent skrives i ental når der er tale om flertal.

Udover de konkrete sprogforbistringer vil en stærk redaktionel hånd samtidig kunne trimme de lidt for oplagte klicheer og den vildtvoksende historie, som – fordi forfatteren har meget på hjerte – bliver omstændelig og hyppigt fortaber sig i historiske fakta og forhold. Det spænder ben for selve krimigåden. Set med mine øjne er det samtidig i overkanten f.eks. at bruge elleve sider til en bil- og personjagt samt over hundrede på det endelige opgør; fortællingen bliver tung, og læseren skal bruge meget energi på ikke at falde af hesten undervejs.

Men overordnet er det en spændende tid og et spændende sted, Casper Hansen skriver om med stor indsigt og viden. Der er stof til meget mere, suppleret med arbejdet med fortællerstemme og -identitet. Allerbedst fungerer Forræder af fædrelandet når teksten holder sig til det mere enkle og realistiske.

Om forfatteren:
Casper Hansen er født i 1978 og har en uddannelse i statskundskab fra Syddansk Universitet. Forræder af fædrelandet er hans debutroman og vil blive efterfulgt af yderligere romaner, hvor læseren vil følge udviklingen af Konstantin Leitner i en tid og en by, hvor intet er, hvad det ligner, og hvor en mand ikke defineres ud fra, hvem han er, men hvad han skjuler.

Om anmelderen:
Nina von Staffeldt er prisbelønnet forfatter og debuterede i 2016. Hun er cand.mag. fra Københavns Universitet, har bl.a. arbejdet i Kulturstyrelsen samt været uddannelseskonsulent for Grønlands Selvstyre. Sideløbende med sit forfatterskab holder Nina oplæg om aktuelle grønlandske forhold og har erfaring som redaktør og anmelder.