Anmeldelse: ‘Med hjertet i hånden’ af Liv Helm

Forlag: Gyldendal

Forfatter: Liv Helm

Oversat fra: dansk

Format(er)ISBN
Hæftet bog9788702410938

Tør et menneske, der tidligere har oplevet overgreb og svigt, stole på kærligheden? Det er udfordringen for hovedpersonen i teaterchef Liv Helms selvbiografiske roman Med hjertet i hånden.

Romanen begynder med et dobbelt selvmord. Livs mormor og morfar holder et løfte, de gav hinanden som unge, og forlader livet sammen. Det er en kærlighedshandling fra et par, der livet igennem har sat deres partnerskab over alt andet. Liv beundrer dem for denne evne, men kan ikke spejle sig i dette. Selv har hun svært ved at være fuldt til stede i et parforhold. Mentalt holder hun altid en dør åben, så hun kan gå, hvis noget bliver for svært. Da hendes kæreste, dagen efter bisættelsen, inviterer hende med op i et træ og frier til hende, går det heller ikke glat. Først griner hun, så får hun ham til at gentage spørgsmålet. Reaktionen afspejler en usikkerhed i hende: ”Jeg griner ad min kæreste i træet, idet jeg dybt inde synes, han er latterlig, fordi han elsker mig.”

Livs usikkerhed stammer fra oplevelser i hendes fortid, hun har undertrykt følelser omkring. Hun indser, at hun ikke længere kan gøre dette. Hun må forholde sig til de følelsesmæssige sår, der blandt andet stammer fra at være vidne til sin mors psykose, en abort, og de seksuelle overgreb hun blev udsat for som barn. Der er brug for et overgangsritual, så hun kan slippe fri af fortidens mørke og tage imod den kærlighed, der bliver tilbudt hende i nutiden. Hun går til opgaven ved at tale, søge oplysninger, og ikke mindst skrive om sine oplevelser. Hun skåner ingen i denne proces, heller ikke sig selv: ”Jeg husker følelsen af min fars hånd, der famler sig vej ned i mine underbukser. Jeg kan huske hans fingre, der rører mit køn uden behåring, stadig blød hud. Og jeg kan huske at røre ved min fars penis med mine små pigefingre.”

Med hjertet i hånden er en modig roman fra en forfatter, der insisterer på at beskæftige sig med nogle af de største tabuer. Også når det bliver ubehageligt at skrive og læse om. Titlen refererer til en samtale mellem Liv og instruktør Henrik Grimbäck, der sagde at han vil lave teater ”med hjertet i hånden”. Det skal være inderligt og ærligt. Som læser fornemmer jeg, at Liv Helm har skrevet sin debutroman efter samme princip. Resultatet er en roman, der er dybt personlig, barsk og forløsende.

Om forfatteren:
Liv Helm (f. 1985) er kunstnerisk chef for Husets Teater. Hun har været tilknyttet bl.a. Det Kongelige Teater, Aarhus Teater og Odense Teater. Hun har modtaget Årets Reumert Talentpris og instruktørprisen Teaterkatten.

Om anmelderen:
Dorthe Kjærsgaard Nielsen (f. 1972) er cand.mag. i engelsk og internationale studier. Hun bor i Østjylland og er mor til tre unge mennesker.