facebook-pixel

Anmeldelse: ‘Som Hilde danser’ af Anja Nielsen

img-placeholder

Anmeldelse: ‘Som Hilde danser’ af Anja Nielsen

img-scores

Fakta om bogen

Titel: Som Hilde danser

Udgivelsesdato: 20-05-2022

Sider: 130

Genre: Romaner og noveller

Forlag: Arkiv for Detaljer

Forfatter: Anja Nielsen

Format(er) ISBN
Paperback 9788797318348

 

Godt begyndt er som bekendt halvt fuldendt. I Anja Nielsens tilfælde er halvt fuldendt lige så godt begyndt

Det er en rørende og fin figur, Anja Nielsen skaber med sin Hilde i debutromanen Når Hilde danser.

Hilde er som en gennemsigtig lille fe, der flyver hid og did og gang på gang rammer muren i hendes kaotiske univers af hjerteflimmer og hjernevridninger. Hun danser i mørket med korn i håret, overnatter i ekskærestens hønsehus (der inklusive høns engang var Hildes), hun baldrer en butiksrude for at stjæle en brudekjole (som ekskærestens nye kæreste ender med at få), og hun farer halvt vild i sit savn efter faderen, John, som i Hildes barndom forsvandt ud af hendes liv. Da hun endelig opsøger ham i hans jyske afkrog, er det kun for at blive forladt endnu engang, for han skal dø.

Hilde på glatis

Hilde er den evigt efterladte, der som Bambi vakler på tynde stylter for enten at falde eller finde en måde at blive stående. Henad vejen fører hendes færd hende ud i forsøgsvise kæresterier med både en han og en hun, samtidig med at hun graver sig ned i arbejdet med et filmmanuskript, hvor hun ligesom i livet kan fortabe sig i altings detaljer. Som her, hvor hun sidder i toget på vej til faderen:

‘Over for hende i kupeen sidder en ung pige. Stribet bluse, fransk fletning. Hun spiser brød med rød pesto. Drikker vand til. Et æble har hun med. Hun ligner en studerende, der er på vej hjem til familien. Hun smasker, mens hun spiser.’

Hvis man får mindelser om Helle Helles croissant med hønsesalat fra indledning af Ned til hundene, rammer man ikke helt ved siden af. Anja Nielsen excellerer i samme korte og præcise sætninger, hvor det er teksten, man læser, men underteksten, man mærker. Fortsættelsen af citatet afslører imidlertid også, hvorfor debuten er en god begyndelse, men ikke helt fuldendt, for midt i det hele er det pludselig forfatterens stemme, der blander sig:

‘Hilde ved ikke, at det ikke er pigens smaskelyde, der er irriterende. Det er det, at hun har arme, der vidner om disciplin, og at hun er på vej hjem til sin familie.’

Det er for så vidt godt skrevet, men de alvidende glimt, der sporadisk forekommer bogen igennem, kommer til at virke som en indblanding fra overtonemesteren, når bogen i øvrigt er en tredjepersons fortælling.

Den gode realisme

En smule halten møder man også i de kapitler og afsnit, hvor synsvinklen skifter fra Hilde til romanens øvrige figurer. Hvor forfatteren i bogens i første stræk lader sproget danse og lave krumspring, så Hilde næsten er til at føle på, ender det i mellemspillene med en mere blank prosa uden samme tænding.

En undtagelse er kapitlet, hvor Hildes farmor alene, men dog med bistand fra graveren, må stå for urnenedsættelsen, da Hildes far er død. Her finder man en sagtmodig prosa side om side med menneskekundskab og en underspillet humor, som viser, at forfatteren glimrende magter den stille og stærke realisme.

Dialogen som litteratur

Anja Nielsens største force er dog den mundrette dialog, som man bogstaveligt talt hører for sig. Forfatteren har en baggrund fra teatrets verden, hvilket tydeligt træder frem i form af replikker, der sidder, hvor de skal, og samtidig skaber karakterer, man tror på. Anja Nielsen præsenterer et persongalleri, der sagtens kunne træde direkte ind på en scene, men lige så vel fungerer som litteratur. Det i sig selv er en kunst.

Der måtte måske godt have figureret et enkelt dumt svin i romanen, så ikke alle og enhver var reelle og hjertensgode mennesker, og romanens afsluttende feel good stemning får heller ikke for lidt, men det tager man gerne med, når Anja Nielsen med Som Hilde danser debuterer så sikkert, som hun gør det.


Om forfatteren

Anja Nielsen (f. 1982) er uddannet bachelor i international erhvervskommunikation og fransk fra CBS samt cand.IT i digital design og kommunikation. Hun arbejder til dagligt som tekstforfatter og digital redaktør. Derudover er hun kreativ leder af teatergruppen TEATER HVIS og har siden 2013 arbejdet som freelance skuespiller. Som Hilde danser er hendes debutroman.

Om anmelderen

Inge Lise Hornemann er født 1961 og debuterede som forfatter 2001. Hun blev tildelt Statens Kunstfonds treårige legat i 2008 og har sideløbende med sit forfatterskab bl.a. været formand for forfatterforeningen Danske Skønlitterære Forfattere og siddet som medlem af legatudvalget i Statens Kunstfond.


Bogmarkedets debutantanmelderkorps er støttet af Statens Kunstfond

SKF_logo_black_CMYK-800px-248x300

Efterlad et Svar

OPRET ET JOBOPSLAG

SENESTE ARTIKLER

NYHEDSBREV

Spotify