»Nye Bøger« light

Det er tanken, at »Nye Bøger« i fremtiden skal have »bred appel« fremfor at vise bredden i de danske bogudgivelser, skriver forlægger Ruben Blædel, Forlaget Rhodos. Det er han ikke er tilfreds med– Af Ruben Blædel, Forlaget Rhodos (Læserbrev)Boghandlerforeningen og Forlæggerforeningen har bebudet en omfattende ændring af det kataloget Nye Bøger, som vi kender i...

Det er tanken, at »Nye Bøger« i fremtiden skal have »bred appel« fremfor at vise bredden i de danske bogudgivelser, skriver forlægger Ruben Blædel, Forlaget Rhodos. Det er han ikke er tilfreds med
– Af Ruben Blædel, Forlaget Rhodos (Læserbrev)

Boghandlerforeningen og Forlæggerforeningen har bebudet en omfattende ændring af det kataloget Nye Bøger, som vi kender i dag hen imod det mere populære. Det er tanken, at Nye Bøger i fremtiden skal have »bred appel« fremfor, som tidligere, at vise bredden i de danske bogudgivelser.
Nye Bøger er i sin gamle form et seriøst katalog med gode og fyldige præsentationer af alle typer bogudgivelser, og det er således det eneste katalog, hvor såvel små smalle, som store brede forlag kan præsentere deres bøger – og det endda til en rimelig pris. Vi mangler bare, at alle er med.
Forlæggere og boghandlere må stå sammen om at lade Nye Bøger være det fælles branchekatalog, som viser den mangfoldighed, vor branche besidder. Danmark er så lille et sprogområde, at vi ikke kan tillade os at se bort fra en række udmærkede forlags glimrende nichetitler, fordi vi ikke kan få det populært og med bred appel nok.
Bred appel betyder, at kataloget søger at dække midterområdet af bogkøbere. Titler, som er for alvorlige og bekymrende, eller som får den almindelige dansker til at føle sig uvidende, er skåret væk, for at give et jævnt, roligt og hyggeligt billede af det danske bogmarked. Akkurat som når man skal sælge leverpostej og engangsbleer, gælder det om at lulle køberen i søvn, så han tranceagtigt fylder i kurven og går til kassen. Det hedder muzak henne i supermarkedet, men i vor branche kalder man det katalogoplevelsen.
Der er rigeligt af disse muzak-kataloger på markedet, og der er ingen grund til at føje Nye Bøger til rækken, ved at gøre det titelmæssigt smallere og med bred appel. Med vægten på bogpræsentationerne frem for billederne er Nye Bøger for læsere, ikke for billedkiggere. Det kan derfor i sin natur slet ikke konkurrere med muzak-katalogerne på deres hjemmebane.

Kære boghandlere
De af jer, som er svage i troen, er bekymrede for, om kunderne skræmmes væk af for smalle titler i kataloget Nye Bøger. De kunder, som kan lade sig skræmme, kommer alligevel kun efter pallevarer, bestsellere og viskelædere – og selv om Nye Bøger er gratis, glitrer det slet ikke nok til, at de får øje på det!
I kan tilmed glæde jer over, at Nye Bøger er det eneste af de mange kataloger på markedet, som bliver gemt og læst af seriøse bogkøbere, og ikke ender i skraldespanden sammen med Silvan-, Bilka- og Føtex-reklamerne.

Kære store forlag
Jeg er ikke i tvivl om, at der sidder højtuddannede markedsføringsfolk hos jer, som med tunge rapporter og digre værker kan »bevise«, at det rigtige katalogvalg for jer er det skræddersyede, ukomplicerede katalog, og at Nye Bøger i sin gamle form var alt for sammensat emnemæssigt til at kunne give en helstøbt, salgsfremmende katalogoplevelse for målgruppen.
Når I og jeres datterforlag vender Nye Bøger ryggen, kvæler I vort eneste bud på et branchekatalog og mange små forlags eneste kontakt til bogkøberne. Det kan I naturligvis vælge at være ligeglade med, men som jeg ser det, er der en sær dobbelthed i at profilere sig kulturelt, ride højt på den danske kulturarv med udgivelser af Saxo, Blixen og Kierkegaard, for samtidig at save den gren over, som de små kulturbærende forlag sidder på.

Hvem vinder og hvem taber, hvis Nye Bøger forsvinder fra markedet
Udgivergruppen bag Gi’ en Bog vinder. De vil få mange nye kunder fra det gamle Nye Bøger som presses til at annoncere i Gi’ en Bog. Udgivergruppen kan folde hænderne og lade de forlag der står uden for udgivergruppen bag Gi’ en Bog betale gildet – et gilde der koster 10.500 kr. pr. titel. Dette vil give kataloget en fremgang, som med de nuværende indtægter kun kan være overskudsgivende, hvilket naturligvis er endnu et incitament til ikke at arbejde for Nye Bøgers overlevelse.
Mindre forlag med få og smalle titler taber, fordi de bliver afskåret fra at nå ud til et bredere publikum – et publikum som ikke er i deres primære målgruppe, men som alligevel lader sig inspirere af katalogets titelrigdom. Af AIM-undersøgelsen om Nye Bøger fremgik det, at 30% af katalogets 500.000 læsere lod sig inspirere til bogkøb af mellem 3 og 4 titler. Med de planlagte ændringer af Nye Bøger bliver en række mindre forlag afskåret fra at få andel i et salg på omkring 600.000 titler
Som en af de sidste tilføjelser til det gennem de sidste par uger mange gange ændrede nye Nye Bøger, kan man, hvis man ikke »passer ind« i kataloget, købe en helsidesannonce. Det vil undre mig, hvis forlag, der kun lige har råd til at have en eller to titler med til 7-800 kr., pludselig kan hoste op med 8.000 kr. til en annonce.
Publikum er også tabere. Tilgangen af trykt information om bogmarkedets titler bliver mindre, og der er stadig mange og købedygtige kunder, der endnu ikke finder, at Internettet er det ottende vidunder, og de vil stadig mange år frem have glæde af fyldestgørende trykt information. For ikke at tale om den kendsgerning, at det er langt rarere at sidde med en lille bog om bøger, som Nye Bøger jo er, end det er at sidde foran skærmen og klikke sig rundt på Internettet. Bogen i sin fysiske form er jo selve årsagen til, at vi overhovedet er her og er engagerede i, hvordan branchen udvikler sig.

20% af vores titler kan ikke komme med
Jeg sidder her med en registrering over samtlige forlags indrykninger i samtlige emnegrupper i henholdsvis Nye Bøger 2000 og Gi’ en Bog. Ved nærlæsning af dette materiale finder vi mange antydninger af, hvilken retning det hele kan gå.
Mit eget forlag slipper nogenlunde helskindet gennem nåleøjet – jeg må dog se i øjnene, at godt 20% af mine titler ikke kan komme med i den nye version af Nye Bøger. Hvis jeg vil annoncere dem, kan jeg gå til Gi´en Bog med dem og lægge godt 100.000 kr.
Af de samlede titler i Gi’ en Bog havde Gad og Gyldendal-gruppen 52%, i Nye Bøger 2000 var deres andel 22% . Af de 87 andre forlag i Nye Bøger 2000 havde 59 forlag mindre end ti titler med og af de 59 forlag var kun 6 med i Gi’ en Bog. Yderligere nærlæsning viser, at en betragtelig del af disse 59 forlags udgivelser vil stå uden optagelsesmulighed i det Nye Nye Bøger.

Ukollegial adfærd
Forlæggerforeningen repræsenterer små og store forlag, og Boghandlerforeningens medlemmer er via Samhandelsreglerne knyttet til såvel små som store forlag, så det er ikke urimeligt at kalde os kolleger og samarbejdspartnere.
Jeg frygter, at hvis denne ukollegiale adfærd fra kæder og koncernejede forlag fortsætter, vil det ikke kun blive Nye Bøger, der går en grum skæbne i møde. Hele bogbranchen bliver yderligere fraktioneret, og hensynet til vor kulturs mangfoldighed, vort sprogs egenart og vore efterkommeres almene dannelse vil være uden for bogens gode indflydelse.
Hvor længe nye Nye Bøger lever, kommer an på, om udvalget bag kataloget tør erkende, at en løsning, som inden for de sidste 14 dage har været ændret 3 gange, er og bliver en hovsa-løsning.
Der er sikkert brugt megen positiv energi og kræfter på arbejdet med at forny Nye Bøger, og ideen med en gratis grundoptagelse er god, men jeg vil opfordre til at grundoptagelse også bliver gratis inden for de emner, der er gledet ud i forhold til sidste år, og at alle kan få optaget deres bøger til millimeterpris med og uden billede, på lige vilkår.
Nr. 24/25 2001

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere