Aarhus-forlaget DreamLitt ansætter ny kreativ direktør

Siden DreamLitt startede for cirka fem år siden, har det Aarhus-baserede forlag udgivet mere end 200 titler. På trods af mange udgivelser og flere bestseller-bøger, er det endnu ikke lykkedes forlaget at slå sit navn fast over for etablerede skønlitterære forfattere. Det skal der nu laves om på.

Den nye kreative direktør i DreamLitt bliver Britt Tippins, der er indehaver af forlagsagenturet StoryScout og medstifter af den populære forfatterskole Writers Academy. Hun har 19 års erfaring i forlagsbranchen og begyndte sin karriere i New York, hvor hun først var redaktør på et litterært magasin og senere forfatteragent og scout, bl.a. hos agenturet Sanford Greenburger Associates.

I Danmark har hun været ansat som forlagsredaktør hos bl.a. JP/Politikens Forlag, mens hun gennem de senere år har været Dennis Jürgensens faste redaktør på hans krimiserie. Britt var en af hovedkræfterne bag etableringen af Herlufsholm Fantasy Bogmesse og er desuden selv forfatter. Hendes tredje roman, en spændingsbog, udkommer i foråret 2019.

Forlaget Montagne bliver DreamLitts nye imprint

I forbindelse med ansættelsen af Britt Tippins, åbner DreamLitt ligeledes et nyt imprint, som den nye kreative direktør får ansvaret for. Forlaget Montagne fokuserer på kommercielle udgivelser af høj kvalitet, det, man i udlandet kalder 'upmarket commercial titles'.

Montagnes motto er 'nye tider, gamle dyder', fordi markedet for bøger har forandret sig, hvilket det nye imprint tager højde for i udgivelsesprogrammet. Det er vigtigt at holde fast i nogle af de værdier, som gør branchen speciel. Derforprioriterer forlagetet tæt samarbejde mellem redaktør og forfatter, hvor forlaget tør og vil satse på hele forfatterskaber og tage sig tid til hver eneste udgivelse. De forfattere, som udkommer hos Montagne, skal føle, at samarbejdet handler om mere end blot kroner og ører.  Agenturet StoryScout varetager udlandssalg af forlagets titler, og redaktionen tænker internationalt potentiale ind fra start.

Forlaget Montagne har pt. skrevet kontrakt med en lovende debutant og en allerede etableret forfatter.

Et løft til hele porteføljen

Udover ansvaret for det nye imprint skal den nye kreative direktør være med til at løfte niveauet på hele forlagets linje og være med til at rydde op i en broget udgivelsesprofil. Under DreamLitt er der lige nu seks imprints, og der udgives 70 titler i år. DreamLitt har det sidste år haft mest held med solide hobbytitler og gode debatbøger, men med ansættelsen af Britt Tippins regner forlaget med, at den skønlitterære linje får et markant løft.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere