AGENTURERNES HØJSÆSON. agentur literatur

De store bogmesser i Göteborg og Frankfurt sætter bøgerne i fokus, ligesom forlagenes bugnende efterårskataloger. Manager Gudrun Hebel fra tyske agentur literatur fortæller.

Hvad er de litterære tendenser på de toneangivende europæiske bogmarkeder?

”Forlagsredaktørerne vælger mere efter tema og selve historien i en bog, end hvilket land forfatteren kommer fra. Upmarket fiction og narrative nonfiction er de mest eftertragtede genrer for tiden.”  

 

Hvordan klarer danske bøger sig generelt i den internationale konkurrence?

”I det store billede er bøger fra nordiske forfattere på verdensrejse i øjeblikket – flere bliver oversat til flere sprog. Jussi Adler-Olsen er nok den danske krimiforfatter, som har flest læsere rundt i verden; forfattere som Suzanne Brøgger og Peter Høeg har åbnet døren for flere danske forfattere på verdensplan. Jesper Juul er en af de ledende teraupeuter, når det gælder børns opvækst.

Men kravenet til en bog, som skal sælge, er høje: Historien skal bygges op om et plot; handlingen skal helst spejle noget aktuelt; sproget skal være litterært, men ikke for litterært; og romanens handling skal helst udspille sig i Danmark. ”    

 

Hvilke danske titler forventer du dig meget af?

”Jeg fokuserer på Knud Romers brillante bog ‘Kort over Paradis’, som jeg allerede har solgt til det tyske marked. Det er en stor fortælling om livet, om litteratur, om kunst og musik, og i kraft af dens filosofiske islæt og poetiske, nærmest magiske realisme, er den det bedste, jeg længe har læst.”

 

Oversat fra svensk af Christen Bonde.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere