AGENTURERNES HØJSÆSON. Gyldendal Group Agency

Efterårets store europæiske bogmesser sætter bøgerne i fokus, ligesom forlagenes bugnende efterårskataloger gør. Director of Foreign Rights Jenny Thor fra Gyldendal Group Agency afslutter miniserien om agenturerne

Hvad er de litterære tendenser på de toneangivende europæiske bogmarkeder? 

”Non-fiktion står stadig stærkt, og mange efterspørger commercial women´s fiction. Skandinavisk krimilitteratur er sværere at sælge, og der kræves noget som er meget original og velskrevet, hvis det skal slå stort igennem i dag.

Generelt køber de udenlandske forlag mindre oversat litteratur, og for at værket skal være interessant at oversætte, er det som regel et krav, at bogen er en succes på hjemmemarkedet.”

 

Hvordan klarer danske bøger sig generelt i den internationale konkurrence?

 ”Det afhænger af genre. Vi er ikke så stærke i Danmark, når det gælder bred underholdningslitteratur sammenlignet med eksempelvis Sverige, som jo har haft flere store succeser på området. En del af vores danske litterære romaner sælges til udlandet, men de har haft svært ved at få stor gennemslagskraft på det respektive marked bagefter.”

Sagprosaforfattere som Svend Brinkmann og Jens Andersen har vi haft stor succes med at sælge, og så oplever vi i Danmark en Tove Ditlevsen-renæssance som nu spreder sig internationalt, hvilket er rigtig sjovt. Og vores børnebøger sælger godt, Martin Jakob Strid er sikker, men også Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøis MIRA eksempelvis.”

Hvilke danske titler forventer du dig meget af?

”Vi har en stærk børnebogsliste med flere titler, som vi nærer store forhåbninger til. 

Når det gælder non-fiktion, har vi især høje forventninger til Morten Albæks nye bog ‘Ét liv, én tid, ét menneske’ og den svenske forfatter Dan Sehlberg og hans thriller ‘Brända brev’, men også til Malene Ravn ‘I dine øjne’.

 

Oversættelse fra svensk: Christen Bonde.

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere