AGENTURERNES HØJSÆSON. Copenhagen Literary Agency

De store bogmesser i Göteborg og Frankfurt sætter bøgerne i fokus, ligesom forlagenes bugnende efterårskataloger gør. Monica Gram starter vores efterårsserie om agenturer.

Hvad er de litterære tendenser på de toneangivende europæiske bogmarkeder? 

”Vi har haft et par år med selvbiografiske og dystopiske fortællinger, foruden mange stærke krimier, og hvert land har også sine politiske bøger, som i disse år ser ud til at fylde mere. Køn og identitet er ikke ukendte tendenser i litteraturen, men synes også at dukke op hyppigere.

Nogle af de politiske temaer findes også i romaner. Fortællende fagbøger er efterspurgte. Men litteraturen er så vidunderligt bredspektret, at det forekommer umuligt at reducere billedet til nogle få tendenser. Hver gang man beslutter, at en tendens er moderne, kommer en bog, alle taler om, som er stik modsat.”  

 

Hvordan klarer danske bøger sig generelt i den internationale konkurrence?

”Danske bøger klarer sig helt sikkert bedre end mange andre små landes bøger, men lige pt. ikke med helt så stor opmærksomhed som for eksempel norske og islandske bøger.

Vi har et par dygtige krimiforfattere med succes i blandt andet Tyskland, men derudover er der ikke mange internationale bestsellerplaceringer til dansk litteratur i øjeblikket.”

 

Hvilke danske titler forventer du dig meget af?

”Ane Riels roman ’Harpiks’ er netop udgivet i England og har fået fremragende anmeldelser og selvom den nu er solgt mange steder, forventer vi at føje flere lande til.

Filmatiseringen af Lene Kaaberbøls børnebogsserie ’Vildheks’ giver også gode muligheder for nye salg. Madame Nielsens nye roman, ’The Monster’, er allerede solgt til Tyskland, Spanien og Norge og kunne godt finde flere markeder.

I begyndelsen af næste år udkommer en meget fin og personlig bog om meditation af Niels Lyngsø, som vi allerede nu mærker en international interesse for.”

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere