Alting og et posthus

Balle aps har en glimrende bogafdeling, men bøgerne udgør kun knapt 25 % af forretningens samlede omsætning.
Balle aps var, da Jørgen Balle overtog boghandlen i Løgstør i 1975, en ganske almindelig bog- og papirhandel, og i dag spiller bøgerne stadig en stor rolle, men der er kommet meget andet til i de 36 år, som er gået siden, så meget at bogsalget udgør under 25 % af den samlede...

Balle aps har en glimrende bogafdeling, men bøgerne udgør kun knapt 25 % af forretningens samlede omsætning.

Balle aps var, da Jørgen Balle overtog boghandlen i Løgstør i 1975, en ganske almindelig bog- og papirhandel, og i dag spiller bøgerne stadig en stor rolle, men der er kommet meget andet til i de 36 år, som er gået siden, så meget at bogsalget udgør under 25 % af den samlede omsætning.
Når man kigger på forretningens brevhoved, finder man foruden boghandleruglen, der sidder på en papirclips, logoet for boghandlerkæden Bøger & papir, Postvæsnets logo samt logoerne for Billetnet, CBC – din lokale it-partner, Fotoexpert, Telekæden og NT, som står for Nordjysk Trafikselskab, for Balle sælger også bus- og månedskort.
Andre boghandlere har uden større held forsøgt sig som lokale posthuse, men Jørgen Balle er særdeles tilfreds med sit samarbejde med etaten. Og han har nu udvidet sine forretningsområder, så de også omfatter salg af mobiltelefoner via Telekæden, kameraer i samarbejde med Team DS, computere af enhver slags i samarbejde med CBC og endelig et samarbejde med Danske Bank.

I røg og damp
Det er lidt over fem år siden, Balle fik tilbudt at være Løgstørs posthus. Først var han skeptisk, men så indså han den synergi, der kan være i at have et posthus, som har mellem 50 og 60.000 besøgende om året. Derfor udvidede han forretningen til nu 400 kvm. og indrettede den, så de kunder, som står i kø til postekspeditionen, bliver fristet med en børnebogsafdeling og en væg med al slags humørkort og lignende. »I begyndelsen havde vi to postpiger, der var uddannet hos etaten, men i dag er det to af vores egne medarbejdere, som klarer posthuset, samtidig med at de er blæksprutter i resten af butikken.«
Men kan sådan et posthus overhovedet tjene sig ind?
»Jeg tror lige, at det løber rundt, men samtidig med at Postvæsnets opgaver bliver færre og færre, så har vi foretaget andre tiltag som fx samarbejde med Billetnet, NT og med Danske Bank via Post Nord, så vi direkte kan udbetale penge via Dankort og overføre beløb til og fra udlandet.«
Det må jo kræve, at I ligger inde med ret mange penge?
»Det gør det sandelig også, og derfor er vi også clearet som bank, med alt hvad det indebærer. Fx skal vore medarbejdere have en blank straffeattest samt skrive under på en tavshedserklæring, og der er opstillet to videokameraer, som overvåger posthuset. Desuden er der overfaldsalarmer både ude og inde i butikken, og går alarmen, fyldes butikken med røg og damp.«
»Som posthus dækker vi et meget stort område, og normalt vil Postvæsnet helst samarbejde med supermarkeder eller Brugser, fordi de har længere åbningstider, men de er meget tilfredse med vores måde at hjælpe deres kunder på, og kunderne har målt os som et af de bedste posthuse i Danmark.«

Praktisk indretning
Da Jørgen Balle fik renoveret sin butik, fik den en meget praktisk indretning med tre hovedfærdselsårer. Når man kommer ind fra gaden, kommer man direkte ind i en stor bogafdeling, og går man til venstre, er der en afdeling med fotoapparater og alt tilbehør til foto. I den venstre side er der maskiner i midten og farvepatroner på højre væg og multimedier på venstre væg. I midtersektionen er der kontorartikler på venstre væg og kreative produkter på højre væg. Til højre efter bogafdelingen er børneafdelingen, som ved mit besøg også var fyldt med ting til skolestart, og derefter kommer posthuset. Bag ved det er der en udgang til en stor parkeringsplads, og lige inden denne udgang er der reoler og bord til udpakning til højre og et edb-værksted til venstre.
Endelig er der foran det lille kontor bagest i venstre fløj en fotokopimaskine samt lærred og fotoapparat til optagelse af pasbilleder. Og så på tværs den kæmpe væg med humørkort. Men der er ikke yderligere lager. »Alt er salgsareal,« siger Jørgen Balle og tilføjer: »Når jeg er med i fire indkøbsforeninger, så må det være der, varerne opbevares.«
Balle har i alt elleve medarbejdere, seks voksne og en række unge gymnasiepiger, der ofte begynder som 13-årige, »og så er de virkelig gode og kompetente, når de er 16,« forklarer Balle, hvis øvrige medarbejdere har været hos ham i rigtigt mange år. Lene Vigsø, der styrer bogafdelingen, kom i lære i 1977 og har været der siden, og en anden af medarbejderne har også været der i over 30 år. Endelig fik Balle ansat en tekniker for 15 år siden, en nørd, som bare kan alt med maskiner og edb.

På forkant med udviklingen
Balle omsætter årligt for et tocifret millionbeløb, som han ikke vil uddybe yderligere, men fordelingen mellem de enkelte afdelinger er kontorartikler: 30 %, bøger: 20 %, edb: 20 %, foto: 15 % og posthuset: 15 %. »Indtil for tre år siden var der kommunale leverancer til skoler og biblioteker for 2½ mio. kr., men de forsvandt fra den ene dag til den anden, så nu koncentrerer vi os om disksalget, hvor der også er en bedre fortjeneste.«
»Vi forsøger hele tiden at agere i stedet for at reagere, altså hele tiden at være på forkant med udviklingen. Og det gør, at vi hele tiden kigger på, hvad der er af muligheder for at finde nye nicher og se på, hvad der mangler i byen. Vi er opmærksomme på, at vi er en specialbutik, og vi kan ikke leve af at sælge varer med gule skilte. Jeg vil sammenligne os med en frisørsalon, hvor folk kommer for at blive klippet, og det skal gerne være en så behagelig oplevelse, at de har lyst til at komme igen.«

Kritisk medlem med mange idéer
Jørgen Balle er kendt som et kritisk medlem i Bøger & papir, der er en del af In/out (tidligere Bogpa), som Balle var med til at starte. »Omkostningerne i Bøger & papir er alt for høje i forhold til de andre indkøbsforeninger, vi er medlemmer af.«
Hans kritik går specielt på, at han ikke synes, ledelsen i In/out hører nok på medlemmernes ønsker til fx kataloger. »Hvorfor bliver vi ved med at lave den samme slags kataloger, som vi altid har gjort i stedet for noget nytænkning?« Balle tegner en pyramide og forklarer, at den øverste halvdel repræsenterer bøger, som henvender sig til de mere intellektuelle læsere, mens den store nedre del repræsenterer bøger til den brede befolkning.« Men det er bøgerne fra den nederste del, vi har i vores kataloger, og det er de samme, som vi prismæssigt skal kæmpe med supermarkederne om. Desuden stiger antallet af husstande, som har ”Nej til reklamer” på døren hele tiden.«

Usælgelige trendvarer
Jørgen Balle er også træt af de mange usælgelige trendvarer, som han er nødsaget til at tage hjem, fordi de er med i katalogerne. »Mange af disse pligtvarer, som rammer ved siden af, kan knapt nok foræres væk, når de først er slutsolgt i lokalområdet. Den slags varer burde hellere indkøbes individuelt på fx Formland-messen, så vi slap for dem i katalogerne, og i stedet kunne tilpasse os lokale forhold.«
»Vi forsøger i stedet at stile mod en ny lokal event hver 14. dag. Det kan være en fotokampagne, et edb-fremstød eller et forfatterbesøg. Fx lavede vi sammen med Forlaget Sohn et fremstød på udgivelsesdagen for Folketingets daværende formand Christian Mejdahls selvbiografi. Han er lokal, og foruden at vi fik omtale i både radio og tv, så solgte vi 1.100 bøger, som han måtte signere over flere dage. Senere havde vi en lignende event med Villy Søvndal, som vi lavede i samarbejde med Rotary, og hvor der kom 150 tilhørere. Her solgte vi også en del bøger. Sådan noget kan vi, og det har vi ofte stor glæde af. Mange spørger mig, hvorfor jeg ikke melder mig ud af Bøger & papir, men jeg vil hellere være med til at præge fremtiden indefra. Fx synes jeg, at det, er ærgerligt, at man har udvandet det store årlige bogudsalg, ved at der skal være tilbud hele året.«  
Har du en eventuel efterfølger, der kan overtage alle disse aktiviteter, når du ikke vil mere?
»Nej, jeg har fire børn, men der er ikke nogen af dem, som vil være boghandlere. Jeg håber snarere på en glidende overgang med en eventuel ny ejer, så der er muligheder i Løgstør for et friskt ungt menneske. Og så kunne jeg fx godt forestille mig, at der kunne laves et samarbejde med andre af byens butikker, eksempelvis en legetøjsforretning.«

Fakta
Støckels Boghandel åbner i 1879 som samhandelsberettiget boghandel
Fra 1890-1928 er forretningen udelukkende papir- og musikhandel
Fra 1929-41 såkaldt B-boghandler (Gyldendal-forhandler)
Fra 1941 igen samhandelsberettiget boghandel
1963 ny ejer (Villy Rolighed)
1975 Jørgen Balle overtager og ændrer butikkens navn til Balles Boghandel
1986 Lene Vigsø bliver faglig leder
2005 Balle overtager Posthuset


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere