Amerikansk priskrig

Priskrigen på bestsellere er kørt fuldstændig af sporet, mener The American Booksellers Association, der i et åbent brev til det amerikanske justitsministerium opfordrer ministeriet til at kigge nærmere på de metoder, som blandt andre Amazon.com, Wal-Mart og Target benytter sig af. Ifølge boghandlerne er deres metoder nemlig konkurrenceforvridende og ødelæggende for det amerikanske...

Priskrigen på bestsellere er kørt fuldstændig af sporet, mener The American Booksellers Association, der i et åbent brev til det amerikanske justitsministerium opfordrer ministeriet til at kigge nærmere på de metoder, som blandt andre Amazon.com, Wal-Mart og Target benytter sig af.

Ifølge boghandlerne er deres metoder nemlig konkurrenceforvridende og ødelæggende for det amerikanske bogmarked, og de amerikanske boghandlere frygter, at det vil betyde lukninger af mange af de uafhængige boghandlere.

Amazon.com, Wal-Mart og Target skal ikke i samme grad som de specialiserede boghandlere tjene deres penge udelukkende på bøger, men bruger dem i stedet til at lokke folk ind i deres butikker for at købe andre varer, som der typisk er en langt højere fortjeneste på. Derfor er det muligt for dem at dumpe prisen på bestsellere med langt over 50% og for eksempel sælge nye bøger til under 10 dollars mod en anbefalet udsalgspris på 25-35 dollars.
Brevet kan læses på publishersweekly.com.

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere