BØGERNES HØJSÆSON. Forlaget Strössel

Bøgernes højtid stråler. I denne serie fortæller en lang række forlag om deres spændende efterårsudgivelser.

Midt i bøgernes højsæson, det farverige og smukke efterår, tager Forlaget Strössel hul på en helt ny palette af farver. Vi starter med rød, hvid, gul og blå – et dansk/svensk forlag med et navn, der på dansk betyder ”krymmel”. Vi var slet ikke i tvivl om navnet – faktisk fik vi sagt det i munden på hinanden, da den meget korte navneleg gik i gang.

Det kan vi takke en lille, svensk flicka i violet tylskørt for. Hun var med sin familie ude at handle og gik fin og yndig rundt mellem hylderne med orange bånd i håret. Pludselig fik hun øje på de farvestrålende glas med kagepynt, og ud af den lille pige brølede en tyk, skånsk dialekt helt nede fra mellemgulvet og ud gennem de fine, små læber:  ”UH! STRÖSSEL! Det kan vi ha på mit kalas!” (kalas = fest).

Hun var ingenlunde et lille, sart tylskørt, men en solid pige, der vidste, hvad hun ville have. Og hvad lærte beskueren så af det? Nemlig.

De der bokse, vi mere eller mindre ubevidst sætter hinanden i, de bliver nogle gange sprængt i tusinde stumper og stykker. Det kan vi godt lide hos Strössel. Faktisk kan vi lide det så meget, at vi udelukkende udgiver bøger, der er normkreative og mangfoldige.

Vi vil udfordre begrænsende stereotyper og repræsentere samfundet bredt, så også minoriteter kan finde litteratur, de kan spejle sig i. Men det er ikke ligegyldigt, hvordan vi repræsenterer minoriteter. De må ikke blive de her flade karakter uden andet formål end en politisk korrekt tilstedeværelse.

Deres personlighed skal træde foran det, der gør dem anderledes. Ikke fordi det ikke er vigtigt, men fordi et handicap, en religion, en seksualitet, hvad der står på vægten eller lignende ikke er det, der definerer en hel personlighed.

Illustration af Sandra Södergren, TypoDesign AB

Vi kender en rigtig dygtig folkeskolelærer, som underviser i indskolingen. Hun fortalte os om en dreng, som lyste fuldstændig op, da de i klassen hørte en sang om en, der havde to mødre. ”Jamen, det er jo ligesom hjemme hos mig!” sagde han ivrigt og glædestrålende.

Det var så stort for ham at føle sig repræsenteret, at han ikke kunne holde glæden inde. Den følelse skal flere børn have. Alle fortjener at føle sig set og repræsenteret, og der er nogle børn i vores samfund, som oplever det alt for sjældent. Det vil vi gerne lave om på. Det skal være okay at være anderledes, og vi vil forsøge at gøre verden til et lidt venligere sted én bog ad gangen.

Vores første udgivelse kommer i januar 2019 både på dansk og svensk. Det er første bog i serien om Watson og Detektivligaen og får titlen ‘Mysteriet om zombieforbandelsen’.

Detektivligaen består af Nim, Nadine, Samuel og Bonnie. Watson er Nims hund. Det er en kapitelbog for primært 6-9-årige, der bare ikke kan få nok af uhyggelige historier. Nim er en non-binær karakter, så både piger, drenge og alt derimellem kan identificere sig med hovedkarakteren. Det var lidt af et eksperiment til at begynde med, for kan det overhovedet lade sig gøre at skrive en bog på over 100 sider uden at bruge et pronomen? Og ja, det kan det faktisk godt.

Forlaget Strössel består af tidligere skole- og folkebibliotekar Matilda Bredberg og Julie Bennedbæk, der er cand.mag. i kommunikation. Vi har begge en stor kærlighed til bøger, og et af vores pejlemærker er at skabe et forlag, som Matilda ville have elsket som bibliotekar.

Derfor supplerer vi hver udgivelse med gode materialer til undervisningsbrug og lægger stor vægt på, at bøgerne også kan holde til at blive lånt og læst gennem mange år. Vi glæder os til at samarbejde med en masse spændende og dygtige forfattere og illustratorer, som vil være med til at skabe fantastiske historier til børn ud fra et normkreativt og mangfoldigt perspektiv.

Illustrationer af Sandra Södergren, TypoDesign AB

Fordi vi er et helt grønt forlag, har vi kastet os ud i en Kickstarter-kampagne, hvor bogen kan forudbestilles. Til kampagnen har vi produceret en video og uddybende tekst.
Det er både lærerigt og nervepirrende at lave crowdfunding-kampagne, fordi konceptet er jo ”alt eller intet”. Hvis beløbet vi har valgt ikke nås inden vores deadline 9. december, så forsvinder den støtte, vi har opnået under kampagnen. I så fald må plan B hives op af skuffen.

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere