Bag Om Bogen: Sære fortællinger

36-årige Kaspar Colling Nielsen debuterede tidligere i år med Mount København, 17 fortællinger omkring et 3,5 kilometer højt bjerg på Avedøre Holme Af Jannik LunnKaspar Colling Nielsen: Mount København. 176 sider, GyldendalKaspar Colling Nielsen var én af de 37 forfattere, som var med i opløbet om Danske Banks Debutantpris med sin meget originale...

36-årige Kaspar Colling Nielsen debuterede tidligere i år med Mount København,
17 fortællinger omkring et 3,5 kilometer højt bjerg på Avedøre Holme
Af Jannik Lunn

Kaspar Colling Nielsen: Mount København. 176 sider, Gyldendal

Kaspar Colling Nielsen var én af de 37 forfattere, som var med i opløbet om Danske Banks Debutantpris med sin meget originale samling fortællinger, Mount København.

Der er en klar sammenhæng i historierne, og mellem hver af de 17 fortællinger er der en tekst, der fortæller om bjerget, og hvor man hele tiden får lagt nye facts til. Det har taget 200 år at bygge bjerget, som er 3.500 meter højt, og hvor der er sne på toppen. Mount København er opført af den danske stat og ligger på Avedøre Holme med en omkreds på 55 km.

Det har kostet 600 milliarder at opføre, men da det står færdigt, begynder det hurtigt at tjene sig ind. Dog sker der mange mærkelige ting undervejs af mere eller mindre absurd karakter. Nye planter og dyrearter dukker op, bjerget bliver et yndet vintersportsparadis, og der bliver tilmed afviklet en bjergetape i Tour de France.

BogMarkedet havde besøg af Kaspar Colling Nielsen, og der var mange spørgsmål, som vi gerne ville have svar på. Bl.a. hvordan man får en så forrykt idé at skrive en bog om et kæmpebjerg midt i Danmark?

»Det var en idé, der opstod for 12-13 år siden. Jeg var ud på morgenen på vej hjem over Knippelsbro, da jeg så skyerne ligne et bjerg, som var overraskende stort, og jeg har aldrig siden kunnet slippe det syn. Så når jeg fra tid til anden tænkte på det, fik jeg lyst til at skrive om det, og derfor begyndte jeg også at researche. Jeg talte med meteorologer, geologer, zoologer og sågar med DONG, så det er meget andet end bare et litterært projekt.«

Hvor længe har du skrevet på bogen?

»Den var cirka tre år undervejs, og i begyndelsen havde jeg fuldtidsarbejde, så med to børn var der udelukkende tid til at skrive tidligt om morgenen og om aftenen, når de var lagt i seng. Da Gyldendal viste interesse efter at have læst 50 sider, sagde jeg mit job op og blev freelancer, og pludselig havde jeg to hele dage om ugen, hvor jeg bare kunne skrive. Det blev en fantastisk produktiv periode, hvor jeg ofte skrev 10-12 timer om dagen.«

Kaspar Colling fortæller, at han sendte de 50 sider til flere forskellige forlag samtidig, og der var specielt to forlag, som var interesserede, og i sidste fase et tredje. Når han valgte Gyldendal, var det ikke fordi, det var Gyldendal, men mere fordi der var en redaktør (Janne Breinholt Bak), der troede på det lige fra begyndelsen.«

»Jeg ved godt, at der er forlag, som kan blive sure, hvis man sender til flere forskellige på én gang, men jeg syntes ikke, jeg kunne vente i flere år for så til sidst at blive afvist, og jeg vidste samtidig, at chancen for at få det antaget på Gyldendal var én ud af tusind.«

Skrevet om 100 gange
Kaspar Colling er også klar over, at det måske havde været nemmere at få projektet antaget, hvis det havde lignet noget mere almindeligt.
»Der har været mange, som spurgte mig, om ikke jeg måtte gå på kompromis undervejs, men det ikke har været tilfældet, synes jeg. Janne gjorde mig med det samme klart, at der var meget, som skulle strammes op, og selv var jeg jo også kun interesseret i at gøre en god tekst bedre.«

Hvor mange gange har du skrevet det igennem?

»Jeg tror, jeg har skrevet det om 100 gange, og i december 2008 efter 50 versioner havde jeg en færdig tekst, Final Mount København. I den udgave var det en færge, der var ved at blive ophugget i Indien, som fortalte hele historien til en rotte. Den udgave syntes Janne ikke om, så da jeg forlod det møde, var jeg tæt på at græde, for nu kunne jeg gå hjem og skrive hele bogen om.«

Havde du læsere, som du prøvede teksterne af på, før du sendte dem ind?

»Ja, både min kæreste og to gode venner læste med undervejs, og så selvfølgelig Janne i det sidste års tid.«

Er historierne skrevet i den rækkefølge, som de har i bogen?
»Nej, de er skrevet over flere år og er først blevet blandet til sidst, men der er selvfølgelig nogle af fortællingerne, som var nødt til at ligge fast i forhold til hinanden. Her er computeren et stort fremskridt, fordi man kan tage ud og sætte sammen.«

Kaspar Colling Nielsen, der selv har læst filosofi på Syddansk Universitet, lægger ikke skjul på, at han både har hentet inspiration hos store filosoffer, som fx franske Gilles Deleuze, men også fra både litteratur og film. I historien om ornitologen, der skaber sig om til et fuglemenneske, kommer man som læser helt klart til at tænke på Ikaros-myten, og i det afsluttende kapitel om den magnetiske mand, som kæmper mod alt og alle, er der ikke langt hen til en film som King Kong.

Ikke science fiction
Men sig mig – har tiden ikke stået mere eller mindre stille i de 200 år? Der er jo ikke sket det store sådan rent teknisk?
»Nu er det overhovedet ikke mig at skrive science fiction, så bogen er skrevet, som om bjerget er her i dag, og egentlig er det ikke så svært at skabe ny natur. Da bogen udkom, lavede Information et interview med mig, som fandt sted i en grusgrav i Farum.

Her var der gennem de sidste 40 år blevet skabt en ny form for natur. Fx lå der en lille sø med fisk i, og de er antageligt kommet der, fordi der har været fugle, som bragte fiskeæg med i deres fjer.«

Kaspar Colling siger, at når man i bogen har brugt 200 år på at opføre et bjerg, så kan det også være en opfordring til at tænke lidt over landets fremtid. »På forskellige tidspunkter i historien har man jo set viljen til at skabe fantastiske ting, som fx domkirken i Firenze, som det tog 250 år at bygge, og så kan man spørge, hvad vi har produceret i de sidste 100 år?«

Da jeg siger, at vi fx har bygget en række broer, svarer Kaspar Colling, at det er et rent politisk tiltag, hvor det udelukkende drejer sig om at skabe vækst og arbejdspladser.

»Tænk, hvis vi brugte kræfterne på at skabe noget natur. Se, hvor grimt der er ude på landet. Der er store industrigrunde og landbrugsfabrikker, hvor de producerer grise, og hvor man sprøjter markerne, så det stinker overalt. Det er derfor, folk ikke gider bo der.«

Fremtiden
Kaspar Colling er ikke i gang med en ny bog endnu. »Jeg er ved at begynde at prøve forskellige ting af. Jeg er ud af jødisk familie, så jeg har hørt meget om 2. Verdenskrig, og jeg har på det sidste specielt interesseret mig for de kvinder, der var ansat i kz-lejrene.

Hvad var det, der gjorde, at ganske almindelige unge kvinder, som var uddannet til sygeplejersker og blev sendt ud og arbejde i kz-lejre, på et halvt år kunne udvikle sig til rent sadistiske sataner?«
»Måske bliver det derfor noget historisk næste gang, men først skal jeg finde ud af, hvordan det skal drejes, så man skal ikke forvente en ny bog i 2011. Jeg vil hellere vente på den helt rigtige idé, for det skal være noget, der interesserer mig selv.«

Mount København er endnu ikke solgt til udlandet, men der er netop blevet udarbejdet en prøveoversættelse på engelsk, som oversætteren var meget glad for.

Endnu har Kaspar Colling Nielsen ikke været ude særligt mange steder for at læse op, så netop nu går tiden dels med hans firma, hvor han sammen med en række forskere har lavet en standard for måling af fysisk og psykisk arbejdsmiljø. Dels med at skrive et treatment til DR, hvor Anders Morgenthaler har sikret sig rettighederne til at lave en tv-serie på ti afsnit med baggrund i Mount København. »Så mens jeg finder det svært at komme igen med en ny bog, så tror jeg, det kan være sundt at skifte til et nyt medie.«


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere