Betaling hos jubii.dk

Der er ikke mange ting her i livet, der er gratis – heller ikke på Internettet, hvis det står til de store søgemaskiner som fx Yahoo og Jubii. Til Computerworld udtaler Martin Thorborg, marketingchef hos Jubii, at virksomheder inden for den nærmeste fremtid kan forvente at skulle betale mellem 1.000 og 3.000 kroner for at blive registreret hos Danmarks største søgemaskine. Amerikanske Yahoo...

Der er ikke mange ting her i livet, der er gratis – heller ikke på Internettet, hvis det står til de store søgemaskiner som fx Yahoo og Jubii. Til Computerworld udtaler Martin Thorborg, marketingchef hos Jubii, at virksomheder inden for den nærmeste fremtid kan forvente at skulle betale mellem 1.000 og 3.000 kroner for at blive registreret hos Danmarks største søgemaskine. Amerikanske Yahoo oplyser, at prisen hos dem vil være mellem $ 200 og $ 600, og også den skandinaviske portal SOL er klar til at forsøge sig med ‘brugerbetaling’.
Iflg. Politiken.dk kan den nye praksis betyde 70 mio. kroner ekstra i kassen hos Jubii, der i dag har 35.000 kommercielle firmaer registreret. Kritikere hævder, at en brugerbetaling kan betyde døden for nogle af de store portaler: »Det, der hidtil har været portalernes fordel, er, at brugerne kun behøver at lede ét sted. Begynder virksomhederne at falde fra, følger brugerne hurtigt efter,« siger Poul Andersen fra Handelshøjskolen i Århus til Computerworld.dk og tilføjer: »Pengene kan hurtigt blive dyrt tjente. Så længe den eneste vare, portalerne har at sælge, er trafik, skal de passe på. For hvilken garanti er der for, at kunderne er loyale?«
6/7 2001

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere