Bliv bedre til at passe på din krop

  • Bøger på bloggen
  • 01/06/2019
  • T J

Vi ved alle sammen godt, at det er sundt at motionere og bruge kroppen. Men det betyder dog ikke, at vi alle har den samme motivation og energi til rent faktisk at få det gjort. Der er ofte mange andre ting, der fylder i hverdagen og at få løbet en tur eller tage et smut i træningscenter er typisk ikke øverst på listen.

Vi ved alle sammen godt, at det er sundt at motionere og bruge kroppen. Men det betyder dog ikke, at vi alle har den samme motivation og energi til rent faktisk at få det gjort. Der er ofte mange andre ting, der fylder i hverdagen og at få løbet en tur eller tage et smut i træningscenter er typisk ikke øverst på listen. Men at passe på kroppen er noget, der kan betale sig, og det gælder ofte om, at finde den rette træningsform, som holder motivationen oppe.

Det er langt fra alle, der synes, det er sjovt at stå i et fitnesscenter og løfte vægte. Det er noget, mange tvinger sig selv til, men det kan være svært at holde motivationen oppe og fortsætte på lang sigt, hvis der ikke er nogen rigtig glæde ved det. Andre tvinger sig selv til at løbe ture og andre igen tilbringer en masse tid på en motionscykel. Problemet ligger altid i, hvis træningen føles som tvang. Det gælder altså om at finde den form for træning, som du nyder at lave. Det kan faktisk godt lade sig gøre.

Motivation er altafgørende

Der er naturligvis stor forskel på, hvor effektive forskellige træningsformer er. Det er netop derfor, at mange tvinger sig selv til at lave hård træning i form af tunge vægte eller intens cardio for at få mest ud af den tid, du bruger på det. Men noget af det vigtigste ved træning er, at man er konsekvent og bliver ved. Og det kan være svært, hvis man bare ser træningen som en hård og irriterende opgave, der skal overstås.

I mange tilfælde kan det altså bedre betale sig at finde en træningsform, der måske ikke er nær så effektiv på kort sigt, men som du til gengæld ikke hader. Så har du nemlig langt bedre chancer for at kunne holde det kørende over længere tid.

Så prøv at mærke efter. Hvad tiltrækker dig mest? Det kunne være lange gåture i naturen. Måske er det en holdsport, hvor du bliver motiveret af holdet. Det kan også være, du godt kan lide atmosfæren i et fitnesscenter, og det faktisk er der, du har mest motivation. Det gælder om at finde den rette balance af træning og interesse, så det ikke bare føles som en træls opgave, der skal overstås.

Giv kroppen tid til at hvile

Når du er kommet i gang med at træne, er det også vigtigt at huske på at give kroppen tid til at hvile. Hvis du overanstrenger din krop, vil du løbe en større risiko for at få skader, der potentielt kan sætte en stopper for din træning i lang tid.

Find en hyggelig hobby, du kan lave, mens du hviler kroppen. Det kunne for eksempel være at spille sjove kasino spil online. Der er gode sider, der tilbyder bonus uden indbetaling, og der er masser af slots på nettet, der er præcis lige så sjove som dem, du kender fra fysiske kasinoer. Det gør det nemt at sidde lidt stille og lade musklerne hvile.

---


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere