Bogåret, der gik

Inden året går på hæld, skuer vi tilbage på nøglebegivenheder i en dynamisk bogbranche. Sur/sødt som en smagfuld kinesisk sauce.

Året lakker mod enden, nu venter juleferien. Det har været et spændende år på BogMarkedet, hvor vi har afsøgt kroge i boguniverset, ind- og udland.

Bogbranchen er dynamisk, selv om et hurtigt kig i andre medier ellers kunne give et andet indtryk. Lad os få overstået det sure med det samme:

De dystre tegn vidner om en svær omstillingsproces hos flere store forlag med udfordringer dels fra faldende læselyst, dels fra fremadstormende lydbøger, der tilsammen mindsker salget af trykte bøger.

Nedenunder overskrifterne ligger en overproduktion af bøger (i 2018 var antallet af udgivne titler det største nogensinde) og en konkurrence om de tilbageværende bogkøberes gunst delvist baseret på princippet beggar thy nabour.

Små forlag med lyst til at afsøge nye, spændende litterære territorier pibler frem, men mange af dem har svært ved at komme ud i boghandlerne, hvor titlerne fra de store forlag fylder hylderne op. Synligheden af de enkelte bogtitler går i høj grad fløjten.

  

Lysegrønne tegn

Troen på, at bogbranchen har fremtiden for sig, lever, ingen tvivl om det.

Ambitiøse, højprofilerede forlag pibler frem – norske Strawberry Publishing har fået en dansk afdeling; Bonnier-koncernen indtager igen Danmark, efter mange års pause, med Gutkind Forlag; et tredje eksempel er Grønningen1.

Alle tre nævnte har erfarne forlagsfolk i spidsen med fortid i etablerede forlag. Den sidste del af sætningen har fået mest opmærksomhed i aviser og andre netmedier, ikke mindst på grund af tidssammenfaldet med ovenfornævnte bølgedal.  

Det interessante er i virkeligheden disse nye forlags friske input.  

Interessen for litteratur er større end nogensinde tidligere – vi lever i ”Litteraturens Guldalder”, har jeg hørt. Litteraturuniverset omskaber sig i disse år, så det sociale aspekt bliver vigtigere. Resultatet er en voksende eventkultur, hvor litteraturfestivalerne og bogmesserne vokser både i antal og publikumsvolumen. En spændende udvikling.

BogMarkedets efterårsserie Bøgernes Højsæson, hvor knap 40 store og små forlag præsenterede deres efterårsudgivelser, talte med eftertryk om stærke bogudgivelser i 2019. Læst mellem linjerne vidnede artiklerne også om passionerede bogmennesker bag forlagene.    

Skal jeg pege på årets glædeligste nyhed, så kom den fra Bogpanelet, der overvåger det danske bogmarked med tal og tendensanalyser. Deres årsrapport fortalte, at læselysten har ligget stabilt i de seneste tre år, efter at den havde vist et alarmerende fald i en årrække.

Og så er bogen for øvrigt rykket op på en andenplads på listen over danskernes julegaveønsker!

Mønten har to sider – den positive og den negative – men det lader ikke til, at den er på vej ud af cirkulation, tværtimod.

 

Skab fremtiden

En af årets store og påtrængende emner herhjemme har været børns faldende læselyst. Dette har naturligvis også optaget os – det er trods alt nutidens børn og unge, der skal holde liv i fremtidens bogbranche.

I større perspektiv cirkler børns læseevner om fremtiden for vores moderne, komplekse samfund, hvor evnen til at læse indenad bliver vigtigere og vigtigere uanset erhverv.

Der er mange nye tanker og tiltag på landets biblioteker om engagerende litteraturformidling til børn, og vi har sat lys på en god portion af dem med blandt andet interviews, konferencereportager og gæsteledere.

Arbejdet med at skabe en National Læsestrategi – hvor Danmarks Biblioteksforening har gået forrest – er også dukket op på forskellig vis i webspalterne flere gange i årets løb.   

Hvis en artikel eller to har inspireret vores læsere til at tænke nyt, vil det være os kært!

 

Du ønskes en glædelig jul og et godt nytår!

BogMarkedet er tilbage mandag den 6. januar 2020.

---

Foto: iStock/Getty Images.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere