Bogåret Sverige 2007: Fortjenesten falder hos forlag, netboghandlen fejrer triumfer

Omsætningen stiger, men fortjenesten falder. Så kort kan man beskrive udviklingen på det svenske forlags-marked 2007. Ingen ved det bedre end Bonnierforlagene, der som følge af den udvikling besluttede at omstrukturere hele organisationenAf Lasse Winkler, ansv. chefredaktør, Svensk BokhandelPå forlagssiden har det længe været klart, at det samlede antal solgte bind...

Omsætningen stiger, men fortjenesten falder. Så kort kan man beskrive udviklingen på det svenske forlags-marked 2007. Ingen ved det bedre end Bonnierforlagene, der som følge af den udvikling besluttede at omstrukturere hele organisationen
Af Lasse Winkler, ansv. chefredaktør, Svensk Bokhandel

På forlagssiden har det længe været klart, at det samlede antal solgte bind stiger samtidig med, at den gennemsnitlige oplagsstørrelse falder, og omkostningerne stiger. Det er først og fremmest omkostninger til markedsføring, forfatterhonorarer og forlagenes lønudgifter, der stiger. Og, ikke mindst: Priserne på bøger bliver presset stadig mere ned.

Denne udvikling, som fx Bonnierforlagene har oplevet de seneste fem år, hvor overskuddet stort set er blevet halveret, blev særlig tydelig i 2007. Det har bevirket, at flere store forlagsgrupper har givet deres organisationer et eftersyn.

Forlag: Omstruktureringer
Den første – og mest radikale – var Bonnierforlagene. Fra årets start søsatte man en helt ny organisation, hvor man samlede produktions-, informations- og markedsafdelingerne i alle gruppens forlag – Albert Bonniers förlag, Wahlström & Widstrand, Forum og Bonnier Carlsen – under ét tag.

En enkelt organisation skal sælge 700 titler, 400 genoptryk og repræsentere i alt 17 forlag og imprints over for markedet.

De tre forlagsgrupper, der kommer efter Bonnierforlagene i størrelse – Norstedts Förlagsgrupp, Forma Publishing Group og Natur & Kultur – har også fokuseret på store interne forandringsprocesser i 2007. Norstedts har desuden skiftet adm. direktør og intensiveret processen.

Den mangeårige adm. dir. Kjell Bohlund blev efterfulgt af Maria Hamrefors, der kom fra Wolters Kluwer i begyndelsen af året.
Forma Publishing Group, som for lidt over et år siden blot bestod af ICA Bokförlag, opkøbte i hurtigt tempo B Wahlströms og, i foråret, Damm förlag.

Dermed er de den tredjestørste forlagsgruppe i Sverige. Året igennem har man rendyrket udgivelserne og omstruktureret, så de respektive varemærker står for hver sin genre i udgivelserne.

Natur & Kultur har fortsat sin offensiv under sin dynamiske adm. dir. Eva Swartz, som også blev udpeget til leder af den nye kulturundersøgelse, som den borgerlige regering iværksatte.

Ser man på de mindre forlag, var især Alfabeta, ejet af grundlæggeren Dag Hernried og finske Schildts, ind-blandet i to relativt interessante sager i løbet af 2007.

Først ‘vandt’ man kampen med Norstedts om retten til at udgive Mumi i Sverige. Spørgsmålet skulle afgøres i Helsingfors Hovrätt, men Norstedts nye direktør Maria Hamrefors valgte at indgå forlig. I 2007 ansatte Alfabeta også en ny forlagschef fra Natur & Kultur, Nina Wadensjö.

Hun havde stået for N&Ks litterære udgivelser, og hun hentede i hurtigt tempo flere forfat-tere og ansatte fra N&K i et omfang, vi ikke tidligere har set i Sverige.

Boghandel: Konsolidering
På boghandelssiden fortsatte udviklingen mod stadig større kæder. Den største, Akademibokhandeln (ABG), fortsætter målsætningen om at fordoble omsætningen og overskuddet inden for nogle år.

Man opkøbte og åbnede flere nye butikker, bl.a. en helt ny konceptbutik i det centrale Stockholm. Lønsomheden stod derimod mere eller mindre stille. Hvad der har præget kæden og været en belastning internt, har været en meget langtrukken implementering af et nyt it-system, som stadig ikke er afsluttet.

Bokia-kæden, den næststørste kæde, er vokset og udfordrer nu ABG, dels ved at de for første gang i nyere tid har kunnet konkurrere med ABG, når det gælder opkøb af butikker, og dels ved at de stadig hurtigere arbejder sig frem mod at blive en centralstyret kæde. Et stort skridt for en organisation, som engang var en frivillig kæde.

Netboghandelen fejrer fortsat store triumfer. De øger omsætningen markant og vinder stadig markedsandele. De to største aktører, Adlibris og Bokus, har øget omsætningen med hhv. 37 % og 20 %. Mens Adlibris sta-dig forbedrer lønsomheden, havde Bokus et yderligere tab i 2007.

Forfattere flytter sig
På forfattersiden har der været stor bevægelse mellem forlag og mellem agenturer. Desuden blev sommeren præget af en agurketidsdebat mellem mandlige forfattere på vej nedad og kvindelige krimiforfattere med fokus på de førstnævntes manglende økonomiske succes og de sidstes desto større ditto.

En, der sprang ind i debatten fra sidelinjen, var Leif GW Persson, bestsellerforfatteren, der stod for årets dyreste og mest bemær-kelsesværdige skift, da han gik fra Piratforlaget til Albert Bonniers förlag.

Et skifte, der må have kostet Bonniers en pæn sum, når man tænker på, at Persson takkede nej til et tilbud på ti mio. kr. fra et helt andet forlag.

Ellers var det turbulensen på agentområdet, der prægede den sidste del af året.
Sveriges førende agent, Bengt Nordin, solgte sit agentur til et par konkurrenter, Joakim Hansson og Hanserik Tönnheim. Det har indtil nu resulteret i, at et dusin forfattere har forladt agenturet. Først og fremmest til fordel for en afhopper fra Nordin, som startede et nyt agentur, Grand, og som også plukkede en del forfattere fra Salomonsson Agency.

Niklas Salomonsson måtte se flere kvindelige forfattere forlade agenturet efter en del intern ballade i kølvandet på udgivelsen af Unni Drougges bog Boven i mitt drama kallas kärlek. En bog, der beskriver hendes liv med Niklas Salomonsson.

I 2007 blev der udgivet flere bøger i samme genre. Den, der fik mest opmærksomhed, og som også gav forlaget Albert Bonniers en hel del bad will, var Maja Lundgrens Myggar och tigrar, der beskrev hendes liv i den svenske medieverden, hvor mange navngivne kulturjournalister blev hængt offentligt ud.

Blandt bestsellerne var naturligvis Harry Potter (340.000 eksemplarer) og Stieg Larsson, hvor tredje bind i Milleniumtrilo-gien Loftslottet som sprängdes solgte 540.000 eksemplarer – 2,3 mio. i alt for hele serien. l

Oversættelse: Nils Bjervig

Fototekster
Indflydelsesrige kvinder i den svenske forlagsverden: Eva Swartz (tv) er en dynamisk leder af Natur & Kultur, og hun er også udpeget som leder af den ny kulturundersøgelse, nedsat af regeringen. Foto: Ola Kjelbye.
Alfabeta hentede Nina Wadensjö fra Natur & Kultur som forlagschef. Hun tog mange forfattere og ansatte med sig fra N & K. Foto: Dag Andersson


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere