Boganmeldelse: Syndefald af Stephan Garmark

Stephan Garmark har begået en kortroman, der stiller flere spørgsmål, end den giver svar. Syndefald bliver til et filosofisk kammerspil med bibelske undertoner, der giver læseren lidt at tænke over. Selvom bogen kun tager to timers tid at læse, så fylder den mere end det.

Kandor er et horrorforlag. Udgivelserne skal helst kunne klassificeres som værende gyser, horror eller beslægtet med disse. Det er måske en tilsnigelse at benævne Stephan Garmarks debutudgivelse som gyser eller horror. Selvom bogens sidste 15 sider virkelig skruer op for lemlæstelserne og voldspornoen, så er det slet ikke det, der er pointen i bogen. Det psykologiske kammerspil med næsten bibelske undertoner, holder bogen i gang og fastholder læseren til sidste side.

En mand finder ud af, at hans kone har været ham utro. Han beslutter sig for at hævne sig på elskeren, men i stedet for det planlagte voldsorgie bliver manden inviteret indenfor til en snak om, hvorfor utroskaben fylder så meget hos ham. Det fremprovokerer snakke om frihedens karakter, og hvad vi som mennesker kan tillade os at forvente af os selv og af andre. Isak, som elskeren hedder, er rig og arrogant. Han tilbyder manden en million kroner, hvis manden tilbringer weekenden sammen med Isak. Nysgerrigheden vinder, og manden bliver. Det betyder samtidig farvel til mandens forståelse af sin egen uskyld og en konfrontation med sit eget hykleri. Samtidig bliver det en dans om "den vigtigste historie i verden" - En historie, som Isak indvier manden i.

Weekenden med Isak bliver en personlig deroute for manden, der til sidst må indse, at "den vigtigste historie i verden" ikke bare er en historie. Det blev vitterligt den vigtigste historie for manden.

Stephan Garmark har skrevet en underspillet kortroman uden det store ramasjang. Et dialogdrevet kammerspil med emner, der til tider er en anelse for komplicerede til, at de kan bringes helt i spil uden at karrikere holdningerne til emnerne. I det mindste flyder dialogen og man drages af det subtile, psykologiske spil, der er fundamentet for historien. Historien foldes ud i bogens slutning, og selvom bogens slutning kammer over i gore og sex, så fungerer kontrasten mellem den rolige opbygning og den heftige afslutning.

Syndefald er for læsere, der kan lide at tænke over, hvad de læser og som gerne vil fortsætte tankerækken over en kop kaffe efter endt læsning.