Bogbranchen skal samarbejde og styrke hinanden

På gårsdagens branchetræf i Nyborg var spørgsmålet 'Hvordan kan vi sammen sælge flere bøger?' til debat, og arrangementets program bød på et bredt udvalg af spændende og inspirerende bud.

Udstillinger i bogbutikkerne, tips og tricks til sociale medier og kommunikation mellem forlag og forhandler

Der var ikke mangel på hverken gode, anderledes eller kreative bud på, hvordan hver aktør i bogbranchen enten selv eller i fællesskab kunne forbedre og optimere bogsalget i Danmark. Generelt var der bred enighed om, at bøgerne har det godt i Danmark, og at den fysiske bog bestemt ikke er truet. Ønsket om at sælge mere, og at komme ud til flere mennesker, her særligt de unge, nye læsere, var dog et centralt problemfelt, som programmets mange forskellige aktører forsøgte at give lidt indput til. Arrangementets velkomsttaler, kulturminister Bertel Haarder, beskrev bogbutikkerne som 'åndelige tankstationer', og han var ikke alene om at have den tilgang til, hvad en bogbutik skulle berige sine kunder med. Mange forskellige forslag om bogbutikkernes indretning, brug af bøgernes placeringer og kategorier, personalets viden og salgsevne blev vendt, og alle forslag bundede grundlæggende set i ønsket om, at gøre det at besøge en boghandel til en oplevelse: Det skal være en social begivenhed, at gå ind i en boghandel.

Gæsteforedragsholder Ian Holm fra Nordisk film nævnte i den forbindelse, at grunden til at biografsegmentet ved dem ikke var berørt af den store stygge digitalisering var, at det at gå i biografen netop var en social begivenhed, der involerede en delt oplevelse med andre. Selvom priserne på billetterne var steget, gik folk stadig troligt i biografen for at se de nyeste film. Hvordan kunne denne mentale tilgang til et produkt overføres til bogbranchen? På arrangementets anden dag fortalte den hollandske boghandler Fabian Paagman om de ideer, tiltag og elementer som hans bogbutik bestod af - og jeg tror at hele salen, i løbet af hans fortælling, havde lyst til at tage det første fly for at besøge butikken. Fabian Paagman har nemlig gjort det, som Ian Holm påpegede var den vigtigste salgsmotivator overfor unge: At gøre det at bruge penge på bøger til en social oplevelse - og måske endda også til et statement. Så hvordan får vi gjort unge mere interesserede i at lægge deres lommepenge i boghandlerne og vise deres bøger frem for vennerne, og gøre det at læse en bog, købe en bog og besøge en boghandel, til en social ting?

Et af de vigtigste motivationselementer som gæsteforedragsholder Astrid Haug nævnte var: Humor

Humor i forhold til det at være bogelsker, og humor til at binde os sammen og skabe følelsen af fællesskab om det at læse bøger. Alle kan relatere sig til humor, og hvis man formår at få folk til at stoppe op og smile og nikke genkendende til en sjov gif eller et billede, så har man deres opmærksomhed. Brugen af sociale medier blev af Astrid foldet ud og præsenteret på forskellige platforme, hvor hun især lagde vægt på, at man som forlægger eller afsender generelt skulle gøre sig klar over med hvilket formål man postede sit indhold. Skal vi sælge? Skal vi oplyse? Skal vi forandre verden? I det hele taget blev det understreget af flere forskellige aktører i løbet af arrangementet, hvor vigtigt det var, at møde kunderne i øjenhøjde og på en humoristisk, nærværende, informerende måde gøre dem interesserede i at købe en bog. 

Men hvordan skal boghandlerne så gøre det? Det er klart for enhver, at alle der arbejder i en bogbutik nok kun står der, fordi de godt kan lide at læse bøger - men er det nok? Malene Schiodan fra forlaget Modtryk nævnte, i forbindelse med hvad boghandlerne kunne gøre, begrebet 'En snakki' (Jeg undskylder hvis dette er stavet forkert). Snakkies er bøger, som boghandlerne 'snakker op' og får gjort interessante for køberne at prøve. Det er ikke via direkte henvendelse, men mere hyggesnak personalet imellem over en bestemt bog, som kunderne så overhører og bliver interesseret i (så vidt som jeg forstod det.) Det at blive gjort nysgerrig af andres oplevelse er nok et af de bedste kort, en sælger kan have på hånden, og i den forbindelse blev argumentet med at møde kunderne i øjenhøjde atter bekræftet - for en kunde, der giver en bog i gave, giver nok også boggaver i andre tilfælde. Og her blev det at sniksnakke med kunden, mens bogen bliver pakket ind, gjort til en oplagt mulighed for at skabe mersalg - for måske var der andre fester der lå i kalenderen og som også krævede en gave? Boghandlere skal ikke længere kun være glade for at læse bøger - de skal også være i stand til at kunne sælge dem, og det at kunne snakke med kunder og få dem gjort interessede i en bog, kræver lige den tand ekstra. Hvordan kan vi i branchen hjælpe dem med det? Her blev der både i paneldebatten og rundt omkring i nogle nedsatte arbejdsgrupper efterspurgt mere kommunikation mellem forlag og boghandel. Boghandlerne vil rigtig gerne sælge titlerne, men nogle titler skal måske sælges på en helt bestemt måde og med en anderledes vinkel? Salgsmateriale, oplysninger om bøgerne, info, besøg og i det hele taget langt mere kommunikation fra forlagene blev nævnt som en efterspurgt vare - og forlagene svarede meget positivt tilbage.

Der skete rigtig meget til branchetræf, og Bogmarkedet vil bestræbe sig på, at få lagt flere artikler op om arrangementet og at de deltagende foredragsholderes materiale (delvist) vil blive gjort tilgængeligt.

Bogmarkedet takker mange gange for den venlige modtagelse og det flotte arrangement som Danske Forlag og Boghandlerforeningen havde stablet på benene. Vi har været utrolig glade for at deltage, og har fået rigtig mange inputs, gode råd og ideer - og vi er ikke mindst blevet tanket åndeligt op, til trods for at vi ikke spottede en eneste bog til træffet.




Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere