Bøgerne har fremtiden for sig

En undersøgelse fra et stort internationalt konsulenthus forudser, at bogbranchen vokser på verdensplan.

Det globale revisions- og konsulentvirksomhed PricewaterhouseCoopers har netop udsendt en undersøgelse om fremtidens medieforbrug. Det informerede kig i krystalkuglen forudser, at det samlede medieforbrug (målt i pengeforbrug) vil stige med 4,4 % i peroden 2018-22.

Stigningen er ulige fordelt mellem medieformerne. Forskellige digitale produkter - eksempelvis e-sport og online reklamer - er ikke overraskende topscorer, mens de trykte aviser er den store taber. Her forudser undersøgelsen ligefrem et fald på cirka 2,5 % i perioden. TV og hjemmevideo klarer lige akkurat skærene med en forventet stigning på 1 % på globalt plan.

Bedre ser det ud for bogbranchen, der kan imødese en vækst på omkring 2 % hen over perioden. 

Den mangeårige stigning i bogsalget på det amerikanske marked er i hvert fald en god indikator for, at læserne holder fast i bogen, og at bogbranchen derfor kan imødese en positiv fremtid.

    


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere