Boghandlere skal tænke i mere end varesortiment

Nyheden, der i øjeblikket overskygger alle andre, er ankomsten af Amazon til det danske marked. Internetgigantens fokus på bøger skaber i mange medier overskrifter om boghandlernes udfordringer. Men det ser ikke så dystert ud, som man måske skulle tro.

BogMarkedet har talt med Pernille Kjær fra Kjærs Bøger i Odense, Rikke Viemose fra Thiemers Magasin i København og Steffen Kjærulff Fjord, kædechef for KonTur, der har medlemsbutikker i hele landet. Ifølge dem har boghandlerne mange ting, som Amazon ikke kan hamle op med.

Boghandlerne vender tilbage

Rikke Viemose, indehaver af Thiemers Magasin, har oplevet Amazon på tæt hold, da hun boede i USA. Hun så, hvordan internetgiganten pressede de to største kæder, Barnes & Nobles og Borders, ud af markedet. Borders endte med at gå konkurs. Rikke Viemose har taget sine oplevelser med sig hjem og husker på dem i sin daglige drift af Thiemers Magasin.

”I første omgang var det Barnes & Nobles og Borders, der udkonkurrerede de uafhængige boghandlere. Da Amazons ankomst fik dem i knæ, gav det plads til opblomstringen af de små, uafhængige boghandlere. Folk opdagede, at de savnede deres ’gode gamle’ boghandel,” fortæller Rikke Viemose.

De uafhængige boghandlers nyligt fundne plads i solen kan mærkes i Odense. Her har Pernille Kjær åbnet Kjærs Bøger i 2015. Butikken slog dørene op på et tidspunkt, hvor mange så boghandlere som en døende race. Pernille har, trods kritiske røster, fundet sin plads i den gamle handelsby:

”Kunderne giver udtryk for, at det er skønt at komme i en butik kun med bøger. Det giver en ro, og mange af dem fortæller endda, at vi har et større børnebogssortiment end andre steder!”

En artikel i Weekendavisen fra april beskriver, hvordan amerikanske læsere tilsyneladende har genfundet lykken ved de fysiske boghandlere. En af grundene til dette er de deres unikke egenskaber. Steffen Kjærulff Fjord, kædechef i KonTur, fortæller:

”Boghandlerne skal gøre det, de er gode til. Det handler om at give kunderne oplevelser, service og en viden, som de ikke kan finde andre steder.”

Service og personlighed og sortiment

Boghandlernes unikke egenskaber, som ikke kan kopieres andre steder, er primært personlighed, service og ekspertise. Sådan lyder det fra både Rikke Viemose og Pernille Kjær, der er enige med Steffen Kjærulff Fjord om, at især ekspertisen er meget svær at finde andre steder.

Som Pernille Kjær siger, så handler det om at vide, hvad der er på hylderne: ”Jeg køber selv ind og tager en beslutning om hver enkelt titel, når jeg har forlagsrepræsentanter på besøg. Det giver et helt unikt sortiment.”

”En skarp viden om hyldernes indhold er vigtigt, for at boghandlen kan beholde deres plads som det lokale valg,” siger Steffen og fortsætter:

”Butikkerne skal sørge for at tilpasse deres sortiment til deres lokale efterspørgsel. Boghandlerne er lokale helte og kendte ansigter i bybilledet. Det kan Amazon ikke måle sig med.”

I Thiemers Magasin udvælges bøger også med stærk fagkyndighed. Rikke Viemose fortæller, at bøgerne på deres hylder er udvalgt efter interesse, og ikke nødvendigvis fordi de er det sikre salg.

”Selvom vi ved, at det er en bog, der ikke vil sælge så mange eksemplarer, så har vi den på hylden alligevel, hvis vi godt kan lide den,” siger Rikke Viemose.

Enhver kan finde en bog på nettet, fortsætter hun og understreger, at Amazon er en trussel, når det kommer til de prisbevidste kunder. Derfor fokuserer de hos Thiemers på at skabe fællesskaber og litterære oplevelser.

”De kunder, der går efter de billigste bøger, er tabt for en boghandel som Thiemers. I stedet satser vi på kunder, der vil introduceres til god litteratur. Vi kender vores kunder og deres smag, og vi skaber rammerne for deres litterære oplevelser,” siger Rikke Viemose.

Pernille Kjær er enig. Det er stadig den personlige betjening, der giver de fysiske butikker i Danmark. Derfor er hun opmærksom på kunderne og deres tidligere køb, fortæller hun:

”Kunderne nyder, at man kan huske dem, og hvad de købte, sidst de var i butikken. Det er også vigtigt for dem, at der er tid til dem.”

Mere end bøger

Fremtidens boghandel er mere end blot et sted, man kan hente en bog. For Rikke Viemose er den et lokalt samlingspunkt, hvor kunderne føler sig hjemme. Hun er især vild med idéen om bogcaféer.

”Bøger og kaffe passer bare perfekt sammen!” siger hun og påpeger, at de hos Thiemers har forsøgt at skabe den hyggelige stemning på trods af den knappe plads.

Det er ikke kun i åbningstiden, at Rikke Viemose sørger for, at Thiemers Magasin er en del af bybilledet. Hun er klar over, at det er nødvendigt at finde alternative indtjeningsmuligheder, men hun ønsker at bevare det litterære fokus. Derfor arrangerer hun forfatteraftener og skriveværksteder.

”Det er vigtigt at være et sted, der bidrager til det lokalmiljø, hvor kunderne bor,” fortæller Rikke Viemose. ”Hvis man som butik er en del af nærmiljøet, vil folk også huske at handle hos dig.”

Hos Kjærs bøger er der også et personligt fokus på alle kunderne. Udover at kunne huske deres tidligere køb er det vigtigt for Pernille, at alle føler sig velkomne.

”Mine kunder er mine gæster. Jeg tror simpelthen, at det er den store forskel på os og en netbutik.”


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere