Boghandlerknaster

Gyldendal ændrer på vilkårene for salg af udvalgte undervisningstitler. Det stiller boghandlerne dårligere, skriver Lise Scharff i dette læserbrev.

Igennem årene har Gyldendal udgivet fagbøger på Munksgaard og Hans Reitzel og har samarbejdet med os boghandlere omkring nye udgaver, undervisere, indhold og meget andet. Det har været et fint og givtigt partnerskab.

Igennem årene er det selvfølgelig i vores branche blevet sådan, at boghandelens leverandør ønsker at sælge direkte til slutkunden og dermed sælger og satser på deres kunders kunder. Det har vi lært at leve og konkurrere med, selvom det er træls.

Gyldendal har igennem året rykket titler fra deres almindelig fagbogsforlag over i Gyldendal Uddannelse, hvor der ikke gives forhandlerrabat, returret eller andet, da Gyldendal her vil have salget og relationen selv.

Det har hver gang betydet, at vi som forhandlere står med for eksempel 30 studerende i vores boglader. Her kan de købe de syv af de bøger, de skal bruge, mens den ene Gyldendal-bog (for eksempel udgivet af Systime), som de også skal bruge, skal de ud på nettet for at finde på deres hjemmeside og købe med kreditkort (måske med studierabat måske ikke).

Her taber Gyldendal en mulig omsætning, og vi i Polyteknisk Boghandel taber en mulighed for at servicere de studerende 100 %, som vi er sat i verden til, så det er svært at se, hvor nogen vinder her.

Nu har Gyldendal så igen valgt at trække omsætning hjem til sig selv. Den 1. juni 2019 flytter 67 Munksgaard-titler fra netop Munksgaard med c-rabat til Gyldendal Uddannelse uden rabat – bøgerne er primært henvendt til SOSU og PAU-uddannelserne.

Det startede i sin tid med skolebøger, så kom gymnasiebøgerne, og nu er det så bøger til SOSU og PAU-uddannelserne – og så kan vi kun gisne om, hvilke der kommer næste gang.

For vores boghandel er det en stor omsætning vi mister – den nemme omsætning med salg af 25-50 styk af hver bog i modsætning til en og en som vi gør for Gyldendal i alle andre sammenhænge.

Derudover mister vi tre kunder, der har benyttet vores boghandel de sidste 15 år og er rigtig glade for den service de får med levering i bogpakker, udkørsel med mere – men at de skal betale ekstra 15 % for det, kan en uddannelsesinstitution naturligvis ikke tillade sig i disse sparetider.

Gyldendals argument er, at de strategisk ønsker den direkte dialog med SOSU og PAU-uddannelsesstederne for at kunne tale både analogt og digitalt indhold og derfor giver det mest mening for dem, at alle kunde handler direkte hos Gyldendal.

Det er jo super, at det giver mening for Gyldendal, men hvad med kunderne? Hvis de nu hellere vil handle lokalt hos deres boghandel, så tvinges de nu til at handle hos Gyldendal, fordi det giver internt og strategisk mening for Gyldendal. 

Vi har foreslået at i denne umulige situation at Gyldendal kunne indføre en kvantumsrabat som i hvert fald ville give os mulighed for at servicere vores kunder. Men nej, det er også afvist med ”det ønsker vi ikke” – ingen yderligere begrundelse. Arrogant – ja, helt bestemt.

Det er bare så brandærgerligt, at når vi nu lever med ulovlige digitale kopier, digitaldeling med mere af faglitteratur, hvor vi alle mister stor omsætning, at landets største forlag så ønsker at vokse sin markedsandel på denne urimelige måde ved at fjerne indtjeningsgrundlaget for deres direkte kunder (boghandlerne) og fjerne valgmuligheden for deres kunders kunder (SOSU og PAU).

Med opfordringen om at genoverveje jeres beslutning!

 

Lise Scharff er adm. direktør og ejer, Polyteknisk Boghandel & Forlag.

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere