BogMarkedet Anno 2017

Det er nu et år siden, vi overtog driften af BogMarkedet. Der er sket rigtig meget i løbet af det sidste år. Vi har lært en masse, og BogMarkedet er i rivende udvikling. Hvad har været de vigtigste ændringer, siden vi overtog driften, og hvad planlægger vi for det næste år?

I april 2016 valgte vi efter nøje overvejelser at købe BogMarkedet. Vi vidste allerede, da vi købte det, at det ville være både en faglig og en økonomisk udfordring. Vores virksomhed skulle ikke bare skabe en forretning med et produkt, der igennem en årrække havde givet underskud. Vi skulle også erhverve os nye kompetencer og skabe forandringer i en virksomhed, der historisk set ikke havde udviklet sig meget. Køberne stod ikke ligefrem i kø for at erhverve sig BogMarkedet, hvilket indikerede problemerne ved at drive BogMarkedet som en økonomisk sund forretning. Det var et advarselstegn, men idéen om at overtage og drive en velrenommeret indholdsside kunne ikke slippe os, så vi overtog BogMarkedet i starten af april sidste år.

De første forandringer på BogMarkedet

Vi valgte at lade BogMarkedets service være gratis det første halve år, mens vi opbyggede en spritny hjemmeside. Investeringen i en side med nye funktioner og et forbedret design var ikke omkostningsfri, hvilket skete på bekostning af det redaktionelle stof på siden. Det mærkede vi, da de eksisterende kunder skulle gentegne deres abonnement i oktober måned. Her mistede vi størstedelen af vores abonnenter, og grunden var næsten enslydende: Vores redaktionelle linje var ikke skarp nok. Fra oktober opjusterede vi antallet af egenproducerede artikler, ligesom vi introducerede den nye side med helt nye funktioner. Allerede efter den første måned kunne vi se en væsentlig trafikstigning på siden, selvom vi havde mistet halvdelen af vores abonnenter. Trafikken kom fra sociale medier og fra søgemaskiner. Hen over efteråret oplevede vi en 50% stigning af trafikken på sitet i forhold til, da vi overtog siden. Vores kernekompetence var sat i spil, og vi kunne se BogMarkedet udvikle sig positivt på den parameter.

Tilgangen af nye abonnenter var begrænset og særligt de større forlag glimrede ved deres fravalg af BogMarkedet. Stadig var grunden den redaktionelle linje, hvilket vi nok engang måtte tage til efterretning. Andre forlag bød ind med ændringsforslag, og fik blandt andet indført udgivelseslister baseret på forlag, eventkalender og mulighed for jobopslag. Disse funktioner er blevet indført på baggrund af dialog med de forlag, som har valgt at henvende sig til os med idéer og udviklingsforslag. Det er måske den største forandring ved BogMarkedet. Vi lytter til de forlag, der henvender sig, og vi vil meget gerne forsøge at udvikle nye funktioner, som de kan benytte i deres hverdag. Vi kender vores styrker og svagheder, og vil meget gerne sætte vores styrker i spil sammen med branchen.

I dag har trafikken på BogMarkedet stabiliseret sig ca. 50% over de tal, vi overtog. Vores mål er, at vi i løbet af det næste år skaber yderligere trafik ved at udvikle flere funktioner og sikre en stabil redaktional linje på siden. Vores ønske er at udvikle en platform for hele branchen, der skal være den foretrukne nyhedsside for alle, der er interesserede i bøger. 

BogMarkedets fremtidige udvikling

Første skridt er taget med udviklingen af den nye side. Det næste skridt er sikringen af en redaktionel linje, der er tilpasset BogMarkedets målgruppe. Fra 1. april startede BogMarkedet en langt mere aktiv redaktionel linje, hvor det egenproducerede indhold vil stige væsentligt. BogMarkedet vil i vid udstrækning krydre de meget specifikke brancheartikler med interviews, anmeldelser og andre artikler, som har til formål at promovere branchen overfor læserne. Vores team er udvidet og kræfterne er der til at skabe indhold.

Vi anser os som hele brancens nyhedsorgang. Ikke kun forlagenes. Vi skal dække biblioteker, boghandlere, forfattere, bloggere, interesseforeninger og meget mere. Det kræver et større fokus på indholdssiden, som vi allerede har iværksat. Vi håber, at forlag, boghandlere, forfattere, redaktører og andre boginteresserede vil sende os tips og pressemeddelelser, så vi hele tiden kan holde fingeren på pulsen. De store nyheder skal vi nok fange selv, men jubilæer, prisoverrækkelser og lignende kan smutte, og vi vil derfor gerne høre fra jer, hvis I mener, der er noget, vi skal dække. Derudover er det muligt som medlem af BogMarkedet at skrive egne artikler, som vi kigger igennem, redigerer og publicerer, hvis de er relevante for vores læsere.

Det er ikke nemt at forandre en gammel virksomhed, men vi tør godt forsøge. Vi håber på, at flere vil støtte os og kan se idéen i det arbejde, vi laver. Hvis man ikke kan, så send os en mail og fortæl, hvad der skal til, før du/I vælger at tegne abonnement på BogMarkedet. Det hjælper os hver eneste gang, nogen skriver. 

Det er nemlig vores største håb, at BogMarkedet betyder så meget for jer, at I gider at skrive til os. Vi står klar med kræfterne til at forandre BogMarkedet og vil gerne forandre os i takt med jeres ønsker.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere