Bogpriser.dk skaber debat

Gyldendals køb af de bestemmende anparter i Flexional, der driver bogpriser.dk og pensum.dk, har fået flere netboghandlere til at forlade tjenesten Af Jannik LunnDa det kom frem, at Gyldendal havde købt sig ind i pensum.dk og bogpriser.dk, fik det store netboghandlere som saxo.com, boghallen.dk og Arnold Busck-kæden til at forlade tjenesten, og det bliver også stærkt...

Gyldendals køb af de bestemmende anparter i Flexional, der driver bogpriser.dk og pensum.dk, har fået flere netboghandlere til at forlade tjenesten
Af Jannik Lunn

Da det kom frem, at Gyldendal havde købt sig ind i pensum.dk og bogpriser.dk, fik det store netboghandlere som saxo.com, boghallen.dk og Arnold Busck-kæden til at forlade tjenesten, og det bliver også stærkt overvejet hos Campus-bogladerne.

Sekretariatsleder Niels Elbæk, Campus Book Service, siger, at reaktionen hos flere af de syv medlemmer, som bruger pensum.dk, var at melde fra. »Men så vendte vi skråen og bad om et møde med Kim Christiansen, Flexional, hvor vi stillede nogle krav, og efterfølgende bad Gyldendal om et møde med os.

Her har vi givet udtryk for vores bekymring angående de nye ejeres adgang til oplysninger om, hvad vores kunder køber. Vi har også spurgt, om man i fremtiden kan regne med, at tjenesten ikke vil favorisere Gyldendal selv. Det virker jo ejendommeligt, at Gyldendals Bogklub er med i sammenligningsgrundlaget (men ikke gyldendal.dk), når man tænker på, at et køb af en bogklubbog kræver medlemskab af bogklubben. Vi har sat den 7. november som frist, og hvis ikke vi får opfyldt vores krav, er det højst sandsynligt, at vi forlader tjenesterne,« siger Niels Elbæk.

Hvordan ved du rent konkret, at Gyldendal kan se dine data? spurgte vi direktør Jørgen Balle Olesen, saxo.com.
»Det ved jeg, fordi jeg kan selv se mine data, og det kan bogpriser.dk også, for det er det, som er afregningsgrundlaget. Det er jo på baggrund af de oplysninger, transaktionen kan finde sted, og de kan se, hvor meget jeg skal betale. De kan se hvilke bøger, hvilken pris, hvilke rabatter og hvilken forsendelse, der er tale om.«

Hvordan fungerer det med de cookies, der afregnes efter?
»Der er to modeller. Man kan lade denne cookie vare i 14 dage og betale 6 % i provision, eller i 30 dage mod så kun at betale 4 % i provision. Hvis den samme kunde så køber flere bøger inden for den pågældende periode, skal der også afregnes provision af det salg.«

Jørgen Balle Olesen oplyser, at man søger mod at lave en fælles prisportal sammen med både fysiske boglader og netboghandlere, og han mener, at der vil være ekstra interesse for sådan et initiativ jo flere (net)boghandlere, der forlader pensum.dk/bogpriser.dk.
BogMarkedet har også talt med Peter Povlsen,
williamdam.dk, der stadig bruger bogpriser.dk.

Hvor meget indblik har bogpriser.dk i, hvad I sælger på nettet?
»Ikke noget, det har jeg fået en personlig garanti fra Kim Christiansen på, og indtil det modsatte er bevist, tror jeg på det, også selv om Gyldendal har købt den bestemmende andel.«

Hvordan afregner I?
»Vi har en ordning, hvor vi betaler, når en henvisning fra bogpriser.dk resulterer i et salg. Det fungerer sådan, at henvisningen bliver udstyret med en cookie, der forsvinder i det øjeblik, der er blevet solgt noget. Så det er kun ét salg, der afregnes for.«

Peter Povlsen medgiver, at bogpriser.dk ikke bliver ved med at være attraktiv, hvis alt for mange forlader den, men foreløbigt fungerer det tilfredsstillende.

Hvis der, som det antydes, laves et alternativ til
bogpriser.dk, hvad så?
»Ja, det kommer da an på, hvem der så skal stå bag. Hvis det bliver saxo.com, der står bag, så er vi jo lige vidt, for så er det bare en anden konkurrent, der kan kigge os over skulderen, hvis han vil,« siger Peter Povlsen.

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere