Bogtrailere skal fange nye læsere på sociale medier

Blikfang: Flere og flere forlag benytter sig af bogtrailere til at reklamere for deres bøger, og ifølge Lindhardt og Ringhof, Gyldendal og Tellerup er det en effektiv måde at fange især de unge læsere på.

Filmindustrien har gjort det i årevis. Det er efterhånden de færreste film, som udkommer uden først at have haft en trailer, der fremelsker forventningens glæde og får publikum til at glæde sig i månedsvis. Men hvad med bøger? En bog er ikke et lige så visuelt medie som en film, men alligevel er der flere og flere forlag, der giver sig i kast med at lave trailere til deres bøger. Og ifølge forlagene, så er det en god måde at få især de unge til at interessere sig for deres bøger.
”Vi kan se både på den måde som Facebook og Instagram promoverer videoer og giver dem flere visninger, at det er noget indhold, som de vurderer folk rigtig gerne vil have,” fortæller Gertrud Smith, som er Marketing Manager hos Lindhardt og Ringhof. Lindhardt og Ringhof var et af de forlag, der var hurtigt ude og lavede bogtrailere allerede i 2010, men i første omgang kun til biograferne.
”Vi havde en platform, hvor vi kunne vise vores trailere, så derfor var vi nogle af de første til at lave biospots for bøger. Drivkraften skal selvfølgelig være at præsentere vores bøger bedst muligt på de platforme, der er tilgængelige. På det tidspunkt var det biograferne, så har det været YouTube, og nu er det suppleret med både Facebook og Instagram,” fortæller Gertrud Smith.


 
YouTubes tal kan være misvisende
Når man ser på de forskellige forlags bogtrailere på YouTube, er det ikke ligefrem et imponerede syn, når man ser på trailernes visningstal. Mange af trailerne har omkring 500 visninger, mens nogle har sneget sig op over 1000. Ifølge Gertrud Smith giver YouTube dog ikke et korrekt billede af videoernes popularitet.
”Det kan godt se ud som om vores videoer ikke er set af særlig mange mennesker, hvis man går ind på YouTube,” fortæller Gertrud Smith. ”Men hvis man så sidder med vores visninger fra Facebook-tal, så er billedet et helt andet. Det er jo et skift, der har været i løbet af de sidste par år, hvor Facebook og Instagram er blevet de primære platforme for at se den her type videoer.” For eksempel kan man se på Lindhardt og Ringhofs trailer for ’Rigtige mænd - herrego' mad’, at mens den lige på dags dato (30.11.15) kun har 1.085 visninger på YouTube, har den hele 11.420 visninger på Facebook. 

Screen-dump fra Lindhardt og Ringhofs Facebook-side. Kilde: Facebook

Tellerup er et andet forlag, der har taget bogtrailerne til sig, og ligesom hos Lindhardt og Ringhof, har deres trailere ikke et imponerende antal visninger på YouTube. Michael E.N. Larsen, som er PR- og kommunikationsmedarbejder hos Forlaget Tellerup, fortæller dog også, at det ikke er nok kun at se på tallene fra én platform. ”Det er lidt svært at sige, hvor mange visninger vi har på vores bogtrailere,” fortæller han. ”Vi prøver at få dem ud så mange forskellige steder, vi kan, ved at bruge vores Facebook-sider, Instagram, YouTube og andre sociale medier. Så håber vi selvfølgelig også, at de bliver delt videre derfra. Når man laver de her trailere, så er ideen ikke, at de kun skal ud igennem én kanal, men forhåbentlig spredes viralt.” 
 
Behovet for blikfang
Hos Gyldendal er det især ungdomsbøgerne, der får mange bogtrailere, og Christian Bach, der er markedschef for Børn & Unge hos Gyldendal, fortæller, at de efterhånden laver en trailer til de fleste af deres ungdomsbøger.
”Rigtig mange af vores unge læsere er meget visuelle,” fortæller han. ”Det har virket rigtig godt at sætte nogle billeder eller noget musik til en bog. Og så kan vi se, at det er noget, som vores unge læsere, der er på Facebook og YouTube, godt gider at se.”
Michael E.N. Larsen er enig i, at der er behov for noget visuelt på de sociale medier.
”Med hensyn til de sociale medier, så føler vi i hvert fald, at der er behov for at have et eller andet blikfang, når man slår noget op. Om det så er et billede eller en video, så er det altid med til at gøre, at folk kigger nærmere og får lidt flere informationer om det. Vi kan i hvert fald tydeligt se, at der altid er mere interesse for videoklip og billeder, end hvis man bare sender noget tekst ud,” fortæller Michael E.N. Larsen.


Traileren til 'Dansende røde bjørne' er lavet i et samarbejde mellem Tellerup og Mofibo, som også har finansieret den.

Den perfekte bogtrailer
En af Gyldendals helt store trailere, som selv på YouTube har over 30.000 visninger, er traileren for ’Dig og mig ved daggry’ af Glenn Ringtved og Sanne Munk Jensen. Den næsten to minutter lange trailer viser flere scener fra bogen med professionelle skuespillere , og virker næsten som en filmtrailer. Men ifølge Christian Bach er det en meget atypisk bogtrailer, som ikke minder om de trailere Gyldendal normalt laver.
’Dig og mig ved daggry’ er lidt særlig, for det var et produktionsselskab som ønskede at lave en film ud af det, og så lavede de en bogtrailer for os,” fortæller Christian Bach. ”Men når vi laver trailere til vores YA-bøger forsøger vi normalt at undgå at vise ansigter. Vi synes, at de unge selv skal have lov til at danne sig et billede af personerne i bøgerne. Det billede som jeg har af en hovedperson er ikke nødvendigvis det samme billede, en anden har. Det er jo ikke en film. Der skal i stedet være en stemning fra bogen, vi prøver at formidle. De trailere, vi laver nu, de har typisk en varighed på omkring de her 35 sekunder.”
Ifølge Gertrud Smith skal man også helst undgå at lave for lange trailere, da det er svært at holde seernes opmærksomhed i lang tid.
”Vi kan se, at folk ikke holder ved særlig meget mere end 30 sekunder. Man kan godt have folk fanget længere tid på YouTube, hvor de måske sidder og ser i længere tid og måske også ser på større skærme, men når du er på et socialt medie, så har du kun mellem 10-30 sekunder til at fortælle, hvad det er, du vil.”


 
Effektiviteten
Alt i alt mener Gertrud Smith, at bogtrailerne er meget effektive, selvom det er svært at måle den præcise effektivitet.
 ”Vi kan se på den måde som både Facebook og Instagram promoverer videoer og giver dem flere visninger, at det er noget indhold, som de vurderer folk rigtig gerne vil have,” fortæller hun. ”Vi kan se, at der er rigtig mange der ser dem færdige, når vi gør det godt. Med de sociale medier, er der nogle flere ting, vi kan måle på. Hvor længe ser de vores video? Hvor længe kigger de på vores annoncer? Vi kan dog ikke måle, hvornår de tager beslutningen om at købe bogen. Vi ved bare, at vi skal vise dem vores produkt forholdsvis mange gange for at de til sidst går ud og køber det. Så er videoen en af de måder, vi viser det på.”
Hun slutter af med at slå fast: ”Vi kommer til at gøre endnu mere med bogtrailere på Lindhardt og Ringhof, og vi kommer til at gøre mere med det ultra-korte format på 15-20 sekunder, som er lidt udfordrende og spændende at arbejde med.”



Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere