Dansk bogbranche vil klare sig godt

Analysefirmaet PwC anslår i en ny rapport, at den danske bogbranche ikke bare vil vokse i årene fremover, den vil klare sig bedre end det globale gennemsnit.

Forandringerne er mange i boguniverset, ikke mindst prøver den digitale udvikling på flere måder med dels nye produkter og dels med nye måder at drive forretning på – både i producent- og detailled.

Forholdet mellem forlag og forhandlere ændrer sig, og kampen om kunderne intensiveres – i klartekst: Forlagene sælger flere og flere bøger via deres egne kanaler.

Big Data og kundesegmentering vinder frem i begge ovenfornævnte led.

 

Dansk bogbranche velfungerende

Danskerne er gode til at omstille sig til de dybtgående forandringer. Analysefirmaet PwC anslår i rapporten ‘Global Entertainment and Media Outlook 2019-2023’, at den årlige vækst vil være ca. 1,5 % i perioden 2019-2023, hvilket er noget højere end den anslåede vækst på verdensplan (1,2 %).

Omsætning var i 2018 på ca. 2,4 milliarder kroner (estimeret), mens 2023 vil være på 2,6 milliarder kroner. Tallene dækker både trykte og digitale bøger inden for alle genrer.

Leif Ulbæk Jensen, der er partner og medie- og underholdningsekspert i PwC, uddyber i en pressemeddelelse:

“De fleste segmenter vil opleve fremgang, men det er særligt e-bøgerne, der trækker væksten med op imod 10 % vækst om året i gennemsnit. Kategorien med trykte bøger og lydbøger forventes derimod lav vækst eller ligefrem mindre negativ vækst frem mod 2023.”

E-bøgerne vil blive mere populære forudser PwC, og i 2023 vil salget af disse udgøre knap halvdelen af markedet for uddannelses- og lærebøger.

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere