Dansk boghandel 2014

Ingen havde patentløsningen på fremtidens boghandelAf Jannik LunnHvordan kommer fremtidens boghandel til at se ud? Det spørgsmål var temaet for en aften i Tranquebar Rejseboghandel, arrangeret af Forening For Forlagsfolk.I panelet sad fire meget forskellige boghandlere, men med den fælles baggrund, at ingen af dem er boghandleruddannet, samt Boghandlerforeningens...

Ingen havde patentløsningen på fremtidens boghandel
Af Jannik Lunn
Hvordan kommer fremtidens boghandel til at se ud? Det spørgsmål var temaet for en aften i Tranquebar Rejseboghandel, arrangeret af Forening For Forlagsfolk.

I panelet sad fire meget forskellige boghandlere, men med den fælles baggrund, at ingen af dem er boghandleruddannet, samt Boghandlerforeningens direktør, som heller ikke er udlært i en boghandel.

Den med nok mindst brancheerfaring, Hans Nielsen, Bog & idé, Lyngby, indledte og pointerede, at han talte helt på egne vegne. Som ordblind havde han aldrig regnet med at skulle blive boghandler, men foreløbig gik det strygende med indeks 151, til trods for at hans nærmeste konkurrent er en centerboghandel med en omsætning på 52 mio. kr.

Hans Nielsen vil hellere hente fremtiden ind i nutiden i stedet for at hente fortiden ind i nutiden, som han føler, der er mange i bogbranchen, der gør. »Det er kunderne, der bestemmer. Hvis de om tre år kræver, at jeg skal sælge rumrejser eller lysekroner, så gør jeg det.« Bog & idé i Lyngby ligger dør om dør med Irma, og Hans Nielsen så gerne, at man kunne dele åbningstid (9-20) med Irma og frit gå direkte ind i hans butik.

I det hele taget så Nielsen mange nye muligheder, fx at en boghandlerkæde fik tilknyttet nogle forfattere, hvis bøger kun kunne købes i denne kæde, og at man kunne afholde videokonferencer på storskærm i butikken. »Enten skal fremtidens boghandel være en unik butik, eller også skal den have en unik placering, ellers må den lade livet,« og som et eksempel på nytænkning fremhævede Hans Nielsen, at han havde et pænt salg af e-bogslæsere, som ofte blev solgt til ”voksne kvinder”.

Kenneth Pedersen, BOGhandleren, Østerbrogade, havde til gengæld ikke meget fidus til e-bogen, som han ikke mener vil finde sit marked hos den fysiske boghandler. Han mente, at boghandlen om tre år ville minde meget om den i dag. Ønskeboghandlen ville være et kulturmekka, som nok kun vil kunne trives i ganske få byer, ellers ville det være flere kædebutikker samt nogle nicheboglader drevet af ildsjæle. Derimod så Kenneth Pedersen ikke salg af lamper og lignende som redningen for fremtidens boghandel.

Niels Dalsager Christensen, Saxo, så det at være dér, hvor kunden har sin daglige gang, og finde rollen mellem forlag og bruger som det vigtigste netop nu. Han forudså, at fremtidens boghandel er en storbyting, og at provinsboghandlen vil få det svært. Men med 4½ mio. bøger på hylderne ser Saxo ikke supermarkederne som konkurrenterne i dagligdagen.

Sælge gode oplevelser
Den fjerde boghandler i panelet, Christina Grønborg, Thiemers Magasin, er netop en nicheboghandler. Her er meget baseret på følelser. »Kunderne skal komme og købe Mount København, fordi vi siger, det er en god bog, og samtidig skal de gå glade ud ad døren efter at have fået en kop kaffe.

Vi forsøger at være smidige, og vores bytteservice er ikke tidsbegrænset, uden at vi af den grund er gået død på byttevarer. Vi vil gerne have, at vores kunder fortæller andre om gode oplevelser. Vi ligger lige klos op af Føtex, og det lever vi fint med, men det betyder samtidig, at jeg ikke kan sælge Jussi Adler-Olsens nye krimi. Kunderne skal ikke gå herfra og have givet 299 kr. for den for så at gå lige over i Føtex og se den til 179 kr., for så føler de, at jeg har taget røven på dem. Så vil jeg hellere sælge kunderne en helt anden bog. For ærlighed er vigtigst, hvis vi skal overleve.«

Olaf Winsløw ser den blandede butik som fremtidens boghandel, mens rene boglader vil få svært ved at løbe rundt. Dog advarede Winsløw mod at nedbringe lageret for at få en hurtig fortjeneste, da et ordentligt sortiment må være en nødvendighed, hvis man vil overleve. Og henvendt til forlagene sagde han, at det også er deres ansvar, hvilke boghandlere som bliver tilbage.

Under debatten sagde Hans Nielsen, at han så det som en fordel, at der sælges bøger mange steder, og når supermarkederne sælger bestsellere til meget lave priser, så får boghandlerne muligheder for at supplere med andre titler i forfatterskabet.

Boghandler emeritus Johannes Green mente, at boghandlerne skulle vise, at de ikke er et fordyrende led ved at sælge til samme priser som Føtex og Netto, men det var Vibeke Hastrup lodret uenig i. Hun sammenlignede med teleselskaberne, der konkurrerer så meget, at de fleste har røde tal. Hun mente, at man skulle tilbyde noget mere til de kunder, man har, frem for at gå efter supermarkedskunderne.

Der blev talt om kundeloyalitet, og her henviste Olaf Winsløw til en amerikansk undersøgelse, som viste, at kun to ud af ti af boghandlernes kernekunder var 100 % loyale.

Afslutningsvis gik flere af paneldeltagerne ind for at ophæve retur- og ombytningsretten, men man nåede ikke frem til at diskutere, hvad det skulle koste forlagene rabatmæssigt.

Var man kommet for at få opskriften på fremtidens boghandel, var aftenen en skuffelse, og det var også forbløffende, at så få boghandlere var mødt frem, når indbydelsen også var sendt ud gennem BoghandlerKlubben.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere