De mange litterære platforme

Det startede småt ud med tidsskrifter, sektioner i aviserne og blogs tilhørende forfattere, litteraturkritikere og anmeldere. Nu kommer forlagene også på banen, og jeg sidder lidt og overvejer, hvad denne nye tilføjelse bidrager med.

Sidste leder handlede om Gyldendals anmelderkampagne, hvor de prøvede noget nyt ved at lade læserne anmelde deres bøger. ’Almindelige’ læsere med positive anmeldelser. Det har intet med kritisk læsning at gøre, men alt med markedsføring og synlighed at gøre. Det forstår jeg godt, personligt synes jeg ikke, forlag skal sætte dagsordner og forholde sig kritisk overfor det, de selv, EFTER en kritisk udvælgelsesproces, vælger at producere. Den tjans tilhører dagbladene og de små tidsskrifter, der så er mere eller mindre uafhængige af selvsamme forlag. Det, forlagene til gengæld meget gerne må gøre, er at åbne op for dørene og invitere læserne med ind bag kulisserne og bringe goodiebags i form af artikler, interviews, undersøgelser, forslag til læsning, inspiration, historie og meget andet.

For store forlag kræver dette en platform med noget relevant indhold, og når indholdet består af spændende mennesker, der har udgivet spændende bøger, så er det selvsagt ikke svært at få en blog succesfuldt op at køre. Når kompetente mennesker med sans for indhold, form og fingeren på pulsen beslutter sig for at omsætte dette til en åben platform, åbnes der for læseren pludselig op for en helt ny genkendelsesfaktor, når man spotter forlagenes bøger på hylderne. Eller sådan har jeg det i hvert fald selv. Der er små forlag, som jeg, når jeg ser en af deres titler, forbinder med forlæggeren bag, og knytter dermed et bånd til bogen, fordi jeg kender forlaget og manden/kvinden bag. Denne tilknytning og positive (for det er det langt hen ad vejen) association med forlaget bag bogen kan være med til at etablere den bro, som skal til, for at læseren vælger at købe bogen. Fordi de har tillid til folkene bag bogen. Hvis man ved, at afsenderen leverer godt indhold og inviterer én ind i forlagsverdenen, så er den første kontakt etableret, og man forbinder automatisk forlaget med noget positivt, hvilket kan smitte af på bogen.

Kan denne platform udnyttes? Sikkert. Men jeg tror personligt, det vil blive opdaget hurtigt, hvis forlag forsøger sig med billige tricks og plagieret indhold. Når man som større forlag huser mange tekststærke og formidlingsbevidste mennesker, bliver kvaliteten også derefter. Og er det så Gyldendal-kampagnen om igen? Både og, for forlagenes blog vil selvfølgelig også kun bringe det interessante og læseværdige, og det, som de som forlag kan se en idé med. Og selvfølgelig også kun artikler og interviews med deres egne forfattere og titler. Så selvfølgelig kan det blive indspist og selvforherligende, men her er det, at koblingen med artikler, undersøgelser og eksterne links til andre platforme kommer ind og giver bloggen det ekstra. Og når man klikker ind på et forlags blog, så kan man næppe forvente andet end at blive mødt af selvsamme forlags titler.

Nogen vil måske føle, at en del af mystikken omkring forlagsbranchen forsvinder, men i takt med SoMe, live-videoer, snapchat, instagram mm. er forlagene efterhånden blevet lige så synlige på nettet som forfatterne og bøgerne. Forlag er ikke længere en hemmelig kult, men en offentlig virksomhed med profil, budskaber og ikke mindst levende mennesker bag, der alle ånder og elsker litteraturen. Så velkommen, kære forlagsblog, jeg glæder mig til at læse med!


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere