De store tidsskrifter kunne gøre mere

Information bragte i sidste weekend en artikel med en præsentation af de vigtigste små danske forlag. Det var måske også på tide. Foto: Mads Heinesen

De små forlag gør ufatteligt meget godt for litteraturen herhjemme, og de ligger ikke på den lade side. Man kan fornemme, når man snakker med forlæggerne bag, at det er den ubeskårede og uspolerede glæde og kærlighed til alle former for litteratur, der præger deres udgivelser. Det er ikke jagten på bestselleren, det er ikke forfatterens navn og i forvejen eksisterende kendiseffekt, næh, det er historien, teksten og budskabet, der vægtes.

Jeg har haft fornøjelsen af at interviewe og bringe artikler med fokus på mange af de små forlag, der spirer herhjemme i den danske bogmuld, og selvom jeg indimellem i min daglige rundtur i de store avisers mange anmeldelser spotter et lille forlag, så er det langt hen ad vejen ikke dem, der optager spaltepladserne.

Indrømmet, der skal være store titler til at holde møllen i gang i branchen, men spørgsmålet er, om ikke de titler og forfattere, der nyder en vis grad af berømmelse i forvejen, behøver at optage plads i samtlige aviser? Kunne man forestille sig, at der fast i en avis’ indholdssortering blev afsat bare én artikel om ugen dedikeret til den litterære undergrund?

Det gjorde vi på BogMarkedet i forbindelse med Lille Bogdag, hvor vi hver onsdag kastede lys over et mikroforlag. Da vi i foråret var til Blixenprisen, snakkede jeg med vinderen af Saxos Innovationspris, Baggaardsbaroner, om emnet, og her fik jeg at vide, at der til Lille Bogdag stort set ingen pressedækning fandt sted. Det var det, der i første omgang ansporede mig til at belyse disse nystartede og passionsdrevne forlag.

Fokus på alle aspekter af branchen, og ikke kun bestsellerlisternes top ti, er med til at vise over for befolkningen, hvor rig en kultur vi faktisk har. Information viser gode toner, og jeg håber, at de følger op på deres meget korte, men dog eksisterende, præsentation af Danmarks mange små forlag. Det ville klæde mediebilledet nok så fortrinligt.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere