Den litterære by

Uddrag fra Randers Amtsavis: "Bøger et stablet op overalt, selv på alteret, og udbuddet spænder vidt - fra tunge klassikere over rejseguider og bilbøger til børnebøger."

Lande, byer og regioner verden over markedsfører sig over for os - turisterne - med et af de mest tåbelige slogans, jeg kan komme i tanker om, nemlig budskabet om, at de har det hele.

For det første er det noget sludder: Hvis man vil på badeferie, nytter det ikke at tage til Madrid, skiferie rimer ikke på Rio de Janeiro, og drømmer man om en rolig campingferie med let adgang til sø og skov, skal man nok ikke vælge udkanten af Mexico City. Ingen destination kan tilbyde alt - ikke engang tilnærmelsesvis.

For det andet er sloganet så slapt og lidt fængende, at de reklamebureauer, der har skabt det - og i virkeligheden bare kopieret hinanden - bør have røde ører.

Jeg kom til at tænke på det, da jeg forleden besøgte Óbidos i den vestlige del af det centrale Portugal. Middelalderbyen med en af Europas bedst bevarede fæstningsmure har blot lidt over 3000 indbyggere og har i mange år været et yndet udflugtsmål på grund af sin charme. Men for fire år siden fik bystyret den tanke, at Óbidos skulle have flere strenge at spille på. Den skulle være kendt viden om som litterær by og markedsføres nu som "Óbidos literary town".

Ikke et ord om byens andre kvaliteter. Blot ét enkelt og klart signal: Óbidos er lig med bøger.

Udgangspunktet var, at byen havde en række tomme bygninger, som man gerne ville skabe liv i, og da først idéen med litteraturen var opstået, blev boghandlen Ler Devagar (Læs langsomt) i Lissabon koblet på. Bystyret mente, at én ny boghandel i Óbidos var en god start, men ejeren af Ler Devagar, som af New York Times i øvrigt er udnævnt til en af verdens 10 bedste boghandlere, tænkte større: Hvorfor ikke 8 eller 10?...

...

Læs resten af artiklen på Randers Amtsavis:

http://amtsavisen.dk/Rejser/Den-litteraere-by/artikel/344892


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere