Det blev ikke boghandel på grund af bøgerne

  • Arkiv
  • 01/01/2000
  • Lo

4. november slår Bog & idé døren op til en spritny butik i Købmagergade midt mellem Arnold Busck, Illum og Børnenes Boghandel. Koncentrationen bekymrer dog ikke indehaver Christian E. Holme. Konkurrence er godt for branchen, der skal lade være med at tro, at den vare, den sælger, er anderledes end alle andre Af Lotte Kirkeby HansenKarina fra Dalum har meget på...

4. november slår Bog & idé døren op til en spritny butik i Købmagergade midt mellem Arnold Busck, Illum og Børnenes Boghandel. Koncentrationen bekymrer dog ikke indehaver Christian E. Holme. Konkurrence er godt for branchen, der skal lade være med at tro, at den vare, den sælger, er anderledes end alle andre
Af Lotte Kirkeby Hansen

Karina fra Dalum har meget på samvittigheden. Faktisk er det hendes skyld, at Købmagergade fra Rundetårn til Storkespringvandet snart har ikke mindre end fire boghandler. Det var nemlig efter, at Christian E. Holme havde besøgt hendes boghandel, at han fik blod på tanden, og tanken om at åbne en selv for alvor tog fart.
Men først skulle den vendes derhjemme med hans hustru, Nethe, der er NLP- og enneagram-coach.

»Vi tog hittepåsomhedshatten på og blev enige om, at der er så mange ting, man kan i en boghandel, så det turde vi godt,« siger Christian E. Holme.
Det var i maj, og nu skriver vi oktober. 4. november bliver døren slået op med Christian på fuldtid plus og Nethe på deltid ved siden af coaching-virksomheden.

Det var dog ikke bøgerne, der gjorde udslaget, men derimod et ønske om at arbejde sammen som ægtepar – og for Christians vedkommende at fortsætte i detailhandlen. Med 27 år i Matas, en kort afstikker til Lalandia og en sommer som restauratør stod det ikke skrevet ved hans vugge, at han skulle blive boghandler.

»Jeg havde aldrig set det komme. Det kunne være blevet hvad som helst. Det kunne være blevet cykelsmed, hvis jeg havde besøgt en cykelsmed, der havde et godt koncept. Og det synes jeg, at Bog & idé har. Og så er der en fantastisk mulighed for udvikling i branchen.

Dels når det gælder kampen mellem papir og elektronik – dels fordi branchen har lullet sig i søvn på grund af de faste priser og monopolet. Det er heldigvis slut nu – og jeg tror meget på de frie markedskræfter. Også for bøgerne,« siger Christian E. Holme.

At boghandlerne nu kommer til at ligge som perler på en snor, bekymrer ham ikke. Faktisk ser han det som en styrke. Han mener, at de fire boghandlere med deres meget forskellige profiler kan supplere hinanden. Købmagergade har nemlig nu chancen for at blive Københavns nye bogcentrum; der, hvor man tager hen, når man skal købe bøger.

»Alle spørger os, hvordan vi dog tør! Men jeg tror, at vi kan hjælpe hinanden på vej. Hvordan turde man ellers lægge otte slagterforretninger på Værnedamsvej i gamle dage? Men det gjorde man, og de overlevede alle sammen, fordi det så blev lige netop der, københavnerne tog hen, når de skulle handle kød.«

Bøger og parfumer
Bøger er for Christian E. Holme en vare på linje med så mange andre. Et stykke kultur, ja, men også noget, man som kunde skal bestemme sig for, om man kan lide eller ej, fuldstændig som duften af en parfume. Og derfor betragter han ikke skridtet fra Matas til Bog & idé som overvældende.

»Jeg tror ikke, at man får noget ud af at gå rundt og fortælle sig selv, at man er noget særligt – og at det er en særlig vare, man sælger. Den strategi er for farlig. Fra Matas har jeg en fuldstændig grundlæggende holdning til service. Det ved jeg, hvordan man gør. Det kan jeg sagtens overføre til bøger. Og når jeg så samtidig har giftet mig med en kvinde, der har et gevaldigt gen for at følge op på ting, så er jeg helt tryg,« siger Christian E. Holme.

Service er således det ene ben, oplevelser det andet. Det skal være anderledes at komme i Bog & idé end i de andre boghandler i Købmagergade. Dels fordi det er en ‘bred’ butik, der både skal tilbyde bøger, trendvarer og kontorartikler; en butik, hvor man kan købe gaver til hele familien – og hvor man ikke behøver at kunne de syv sidste års nobelpristagere for at komme ind og spørge efter en bog.

Og dels fordi der skal være events. Lige fra oplæsninger, også gerne af ukendte forfattere, til julemænd og omvandrende dinosaurer til hustruens søn, der er heavy rock-guitarist, og som kommer ind, dog i neddæmpet aftapning, for at demonstrere, hvordan man spiller på de guitarer, der handles med i butikken.

Kunden er kongen
Hos Christian E. Holme er det kunden, der skal være i centrum. Det bliver ikke ham og hans stab, der skal fortælle kunderne, hvad de skal købe, men den anden vej rundt. De skal opfylde kundens behov, og kunder skal ses – så snart de kommer ind i butikken.

»Nu skal jeg selvfølgelig passe på, hvad jeg siger, men jeg har altså været i mange boghandler, mange gange, uden at have haft øjenkontakt med en ekspedient. Det kommer ikke til at ske her. Her får man service. Her vil der blive sagt goddag til alle. Der er jeg iskold og frostklar: Det er kunden, der er kongen,« siger Christian E. Holme.

Og spørger man ham, er en kunde en kunde – og de bogkøbende af slagsen adskiller sig ikke fra de kunder, der går i Matas, Magasin og Imerco.
»Jeg har hørt den så mange gange: ‘Vores kunder er anderledes’. Men det er de ikke. Matas-kunder på Bornholm er ikke anderledes end dem i Nordjylland. Alle kunder er underlagt den samme salgspsykologi – og alle kunder er påvirkelige.«

Og påvirkelige kunder skal have muligheden for at spørge om hjælp. For det er de færreste, der ved, hvad de gerne vil have, når de kommer ind i en butik. Mange har en idé, men de ved det ikke, og 70 % af alle køb er impulskøb. Og den gode ekspedient skal kunne afdække kundens behov.

Det er dog ikke sikkert, at det bliver Christian E. Holme, man kommer til at se i rollen som fødselshjælper, når det gælder bøgerne. Han læser nemlig stort set aldrig. Det er ikke, fordi han ikke vil eller kan, det er bare ikke der, hans interesse ligger.

»Det er da en svaghed ikke at have læst bøgerne. Men jeg skal nok komme efter det. Vi fik 200 ansøgninger, da vi slog stillingerne op hernede, og vi har ansat nogle fantastisk gode folk, der har læst en masse. Og jeg skal jo ikke være specialisten. Jeg skal være den, der trækker de store linjer. Jeg har været i detailhandlen i 27 år. Jeg ved, jeg er god til det. Jeg har mærket efter nede i maven, og jeg ved, at det bliver fantastisk.

Fototekst:
»Jeg skal jo ikke læse dem, for fanden. Jeg skal da sælge dem.«

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere