Digitale satsninger og langtidsinvesteringer

De to store forlagshuse, Gyldendal og Lindhardt og Ringhof, har netop offentliggjort deres årsregnskaber for 2019.

Da de to forlags regnskaber blevet præsenteret på samme tid sidste år, havde Gyldendal i 2018 haft et skidt år, blandt andet på grund af fremtidige investeringer. Det ser i 2019 ud til at de investeringer har haft en positiv indvirkning på årsregnskabet. En af investeringerne var i MentorDanmark, som med den fulde overtagelse af MentorNorge oveni nu gør Gyldendal til markedsledende for udbud af privat lektiehjælp i både Danmark og Norge.

Gyldendals omsætning steg i 2019 med 3 % til 881 mio. kr., og driftsresultatet før særlige poster steg med 17 mio. kr. til 37 mio. kr. Resultat før skat (efter særlige poster) landede på 21 mio. kr. og var på samme niveau som i 2018.

Forlagsbranchen blev i efteråret 2019 præget af integrationen af Rosinante & Co i Gyldendal, og det medførte engangsomkostninger på 13 mio. kr og med en forventning om generelle omkostningsreduktioner.

”Jeg er især tilfreds med, at de mange strategiske forandringer begynder at give mærkbar og positiv effekt på den basale indtjening. De tilkøbte virksomheder giver vækst i omsætningen, og driftsresultatet før særlige poster er forbedret med 17 mio. kr. – ikke mindst som resultat af et stærkt ledelsesmæssigt fokus på lønsomhed i udgivelsesporteføljerne. Hertil kommer, at de gennemførte omstruktureringer stiller os i en bedre position til de kommende år,” udtaler adm. direktør Morten Hesseldahl i forbindelse med offentliggørelsen

I 2020 holder Gyldendal 250 års jubilæum og fejrer, at forlaget gennem 250 år har tilpasset sig ændrede læsevaner, nye teknologier og samfundsstrømninger.

L&R har satset digitalt

Lindhardt og Ringhofs regnskab for 2019 viser igen vækst i omsætningen og et overskud før skat på 12,2 mio. kr. ud af en nettoomsætning på 396 mio. kr.

”Det er meget tilfredsstillende med et solidt overskud set i lyset af vores massive digitale investeringer. Den digitale transformation for både detail- og undervisningsforlaget er vel gennemført. Og der er styr på vores fysiske lager af bøger. Vi har haft den største omsætning, siden vi solgte vores bogklubber i 2011,” udtaler adm. direktør Lars Boesgaard om årsregnskabet.

Forlagets satsning på det digitale område, med især SAGA der nu er det største digitale forlag i Norden, og med en opnået målsætning om at blive en globale aktør med international infrastruktur af oversættere, lydbogsstudier og 300 nye forhandlere over hele kloden i 2019, har sikret forlagets forfattere et stort publikum og været en ny indtægtskilde.

Forlaget ser med stor forventning frem mod 2020, hvor der skal sendes mange spændende titler på gaden fra nogle af de forfattere, som forlaget har tiltrukket i 2019. Der lægges stadig vægt på, at papirbogen er et hjertebarn, men derudover meldes der om 24.000 digitale udgivelser, svarende til tre udgivelser i timer døgnet rundt.

Foto: iStock/Getty Images


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere