En delikatesseboghandel

Forfatterevents er en fast del hos mange boghandlere. Nogle steder afspejler det sig tydeligt, når de præsenterer sig online. Thiemers Boghandel i København er et godt eksempel. Butiksejer Rikke Viemose uddyber. 

Din hjemmeside fortæller om events, skrivekurser, læseklubber m.m., men bøgerne selv indtager en lille rolle. Hvis man ikke ved det i forvejen, tror man ikke, du driver en boghandel, der sælger bøger.  

Hvorfor har du valgt at opbygge din hjemmeside sådan? 

”Spørgsmålet overrasker mig, for jeg synes, det står ret klart, at Thiemers Magasin er en boghandel. Men den er jo så også meget mere end det. Alt på hjemmesiden handler om bøger og litteratur. 

Vi har ‘månedens bog’, jeg skriver artikler om, hvilke bøger jeg har anbefalet i P4, der er omtaler og referater fra de interviews, vi laver med forfattere hver eneste søndag om deres aktuelle bøger. Hvis man vil have en konkret beskrivelse af, hvad Thiemers er, så er det ét klik fra forsiden. Under knappen Om os skriver vi:

‘Thiemers Magasin er en delikatesseboghandel. En oase, der giver plads til litterær fordybelse og samfundsdebat med gode bøger i smukke omgivelser og med en god kop te eller kaffe.’

Jeg synes, vi har en unik hjemmeside, og jeg er ret stolt af den. Der er ikke noget, der er tilfældigt på den. Jeg er tidligere kommunikationskonsulent og har i en årrække undervist i både journalistik og kommunikation og har også skrevet to undervisningsbøger om journalistik. Jeg er meget bevidst om både budskaber og målgrupper, og jeg har bygget vores hjemmeside op sådan, fordi vi ikke ‘bare’ er en butik. Og det fremgår af hjemmesiden, synes jeg.

Indholdsmæssigt udnytter jeg min journalistiske baggrund ved at skrive små omtaler og artikler og hele tiden sørge for, at indholdet på hjemmesiden er aktuelt. Statiske hjemmesider er der ingen, der interesserer sig for.

Det er selvfølgelig meget arbejdskrævende, og det ville være dyrt, hvis man skulle købe den service ude i byen, men jeg synes – for det meste – det er sjovt, og jeg bruger jo synergien fra de forskellige medier, vi bruger.

Det er ikke de samme updates, vi har på vores facebookside, instagramprofil, twitter, nyhedsbrev eller hjemmeside, men det tager ikke fem gange så lang tid at opdatere de forskellige medier, som hvis du kun bruger ét medie. Det er klart, at det kunne blive endnu bedre og mere aktuelt, hvis vi havde tid til det, men det har vi ikke.

Jeg har hele tiden gerne villet lave en butik – og en hjemmeside – for mennesker, der følger med i aktuelle debatter og interesserer sig for, hvad der sker i verden og i litteraturen lige nu. Det er dét, jeg selv brænder for, og det er dét, som hjemmesiden skal afspejle.

Jeg synes ikke, en bog er interessant, bare fordi det er bog, og hvis vi valgte at fokusere på alle bøger, så ville det for det første være kedeligt, og for det andet ville vi som butik blive mast af de store kæder og butikker.

 

Kun på gadeplan

”Vi tilbyder ikke onlinesalg, så det gør jo også, at vores hjemmeside har en anden funktion end så mange andres. Vi er for små til at kunne konkurrere med andres onlinesalg, og desuden hænger det meget godt sammen med, at vi vægter vores fysiske tilstedeværelse på Vesterbro højt.

Vores hjemmeside er dynamisk med skiftende artikler, der gør det interessant for brugerne at vende tilbage til den, og som viser dem, at der hele tiden sker nye, spændende ting i Thiemers. Vi har integreret vores sociale medier i den, så vores tweets også bliver bragt der, og der er links til vores facebookside, instagramprofil og nyhedsbrev.

Da jeg designede den, studerede jeg forskellige amerikanske boghandleres hjemmesider, og jeg lod mig også inspirere af forskellige magasiners nyhedssites.

Det grafiske udtryk var vigtigt. Det afspejler vores identitet. Her samarbejdede jeg med en it-kyndig, der kunne stå for kodningen samt grafikeren Rikke Skovgaard. Hun hjalp mig med at skabe et smukt og indbydende udtryk i de farver, som jeg mener, giver det bedste udtryk.

Noget at det vigtigste ved hjemmesiden er dens brugervenlighed, synes jeg. Det skal være let for brugeren at finde rundt. Når vi lægger så meget vægt på events, som vi gør, så er det vigtigt, at man let kan finde frem til dem på hjemmesiden og finde klare omtaler af dem. Derfor har vi en ret genial kalender (hvis jeg selv skal sige det).”

 

 

 

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere