En kaotisk periode

Tegneseriebranchen oplevede et kaotisk forår. En hoveddistributør lukkede ned, og det næststørste forlag skiftede pludseligt til to nye distributører. Vi taler med Marit Nim fra tegneseriebutikken Fantask.

Da coronabølgerne gik højest i foråret, skete store forandringer i mange grene af bogbranchen.

En af dem, der ikke har været snakket meget om herhjemme, er de store omvæltninger inden for tegneseriebranchen. Dette er en branche, der i høj grad er drevet af kunder, der hver eneste uge fast kommer for at købe de nyeste tegneserier.

Det skabte drama i branchen, da hoveddistributøren Diamond Comics Distributors – der nærmest har monopol på det engelsksprogede marked – lukkede ned.

BogMarkedet fik en snak med Marit Nim fra Fantask, en af verdens ældste tegneseriebutikker, om dette, og om hvordan det er at drive en tegneseriebutik i 2020.

 

En Fantask-isk butik

I har både den fysiske butik, men også en onlinebutik. Hvor ligger hoveddelen af jeres salg, og har du nogen idé om hvorfor?

“Størstedelen af vores salg er den fysiske butik. Vi har online salg, men fysisk salg er betydeligt større.

Jeg tænker, at der er flere grunde til dette.

Vi har et rigtig godt forhold til vores kunder. Vi kender mange af dem, ved hvad de hedder og så videre. Vi sludrer med dem. Det tror jeg, betyder meget for nogle folk, at de ved, der er nogen, som deler deres passion.

Personalet brænder for det, de sælger, og hver medarbejder har deres speciale, som de er supergode til at rådgive om.

Indtil for nylig har vores hjemmeside været ret gammel. Den er nu blevet opdateret. Den er måske ikke så flashy som andres hjemmesider, men i det mindste fungerer den godt.

Dernæst solgte vi før i tiden et produkt, man ikke kunne få nogen andre steder. Nu om stunder er der så mange forskellige netudbydere af samme produkt, startende med sådan én som Amazon.

Hvis du alligevel skal ind på nettet og bestille det, så kan det jo godt være, du falder for at bestille det i udlandet frem for nødvendigvis at bestille det i Danmark.

Nogle folk føler selvfølgelig, at det er tryggest at handle i Danmark, også når man skal bestille på nettet. 

Men der er jo også mange, specielt de yngre tror jeg, som er vant til at handle hvor som helst i verden og ikke bekymrer sig om det.”

---

Fantask fører også bøger om tegneserier.

---

En gigant lukker (midlertidigt) ned

Den 1. april lukkede den amerikanske distributør Diamond Comic Distributors midlertidigt, da de på grund af corona-situationen ikke fandt det forsvarligt at have deres varehuse åbne længere.

Det er kun anden gang i historien, at distributionen af tegneserier lukker ned i et sådant omfang. Første gang var efter 9/11, hvor de havde lukket i en uge. Hvilket er betydeligt kortere, end de næsten to måneder de lukkede denne gang.

Diamond, som de hedder i folkemunde, har mere eller mindre monopol på distribution af amerikanske tegneserier, som er livsblod for flertallet af deciderede tegneseriebutikker verden over.

Da Diamond lukkede ned, betød det, at der ikke længere udkom nye tegneserier, hvilket er en kæmpe udfordring for en branche, der er bygget omkring, at der hver uge kommer et nyt blad om Spider-Man eller Batman. Salget er, med andre ord, primært af nye produkter og ikke af de ting, kunderne ellers måtte finde på hylderne.

Fantask er i den situation, at de har en shipper, som modtager tegneserierne i USA og videresender dem til Danmark. 

Havde Diamond ikke lukket, men stadig sendt til shipperen, ville bladene ikke have nået Fantask på grund af de midlertidigt nedlukkede flyruter. Den danske butik skulle altså betale for varer, som ikke kunne videresælges til kunderne. 

 

Hvordan påvirkede det jer, da Diamond Comic Distributors lukkede?

“Positivt, vil jeg mene.

Jeg synes, det var en total velsignelse, at de lukkede ned i et par måneder. Deres genåbning i slutningen af maj gik op med, at man igen kunne begynde at få varerne igennem, og man igen kunne begynde at sælge til folk.

Hvis der ikke var nogen folk til at købe hernede på grund af corona, og alle varerne i øvrigt var i USA, og vi stadig skulle betale for dem, så kunne vi sagtens have knækket nakken på det.”

 

Nye kræfter skaber kaos

Den ene af de to største tegneserieudgivere, DC Comics, valgte midt under Diamonds nedlukning at gå over til at have nye leverandører, Lunar Distribution og UCS Comic Distributors, i stedet for som tidligere at benytte Diamond Comic Distributors. 

Disse to nye leverandører dækker over de store tegneseriebutikker Midtown Comics og Discount Comic Book Services, der nu pludselig også skal agere distributører. 

De gjorde dette med meget kort varsel, hvor nyheden blev bragt fredag aften, amerikansk tid, og butikkerne skulle så undersøge de to nye leverandører, vælge en af dem og sende deres nye ordrer allerede om mandagen.

 

Hvordan påvirker det jer, at DC Comics valgte at skifte til de to spritnye distributører?

“Det var ufatteligt dårligt varslet, og det skete i en periode, hvor der var kaos nok allerede. 

Jeg er ikke sikker på, det var en smart måde at gøre tingene på. Hvis man læser på nettet nu, virker det, som om der er en hel del af dem, der førhen førte blade i Europa, helt har droppet at føre tegneserier fra DC Comics, fordi de synes, det er for besværligt at have dem.

Hvilket det også har vist sig at være, i hvert fald langt hen ad vejen. Jeg ved ikke, om de skød sig selv lidt i foden, men det må de jo finde ud af.

Men når det er sagt, så er vi nu skiftet og har valgt en af de to andre leverandører, og de fungerer fint, i det store hele. Der er dog stadig nogle ting, som lige skal poleres lidt.

UCS Comic Distributors var jo i virkeligheden bare en tegneserieforretning, inden de pludselig blev leverandør og skulle kunne klare alle butikker. De plejer blandt andet ikke at levere til Europa, hvilket har givet lidt problemer.

For eksempel skulle man klage inden for tre dage. Vi prøvede at forklare, at det tager meget mere end tre dage at få varerne. Vi kan ikke nå at fortælle, hvad der mangler i en sending på så kort tid.

Hvortil de svarede, at ’de kan jo se, vi får sendt til en amerikansk adresse.’ Hvilket er rigtigt nok, men når den lander på den amerikanske adresse, så skal den lige sendes herover. Dernæst skal vi have den, så skal vi have den fortoldet, og så skal vi have dem pakket op. Så det lægger en uge ekstra til.

Så der har været nogle ting, som de har skullet vænne sig til, hvordan det er. Men de er meget brugervenlige derovre.

Overordnet gik det lidt galt, fordi Diamond aflyste en masse ting, man havde bestilt, uden at fortælle det før to måneder senere. Og så var det jo for sent at gøre noget ved det.

Totalt er 17 titler glippet i DC regi, som vi ikke får. Vi har lavet en liste som abonnenter har fået i deres abo-skuffer. Listen nævner præcis, hvilke titler vi ikke har adgang til, som folk så skal ud og se, om de kan skaffe andetsteds. Titler som simpelthen er smuttet, fordi de lavede det nummer med at skifte distributør midt i det hele.

Men jeg vil sige, at nu hvor de har skiftet, så fungerer det faktisk nogenlunde.”

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere