Er I dem vi andre ikke må lege med …?

I denne kronik fortæller forlægger Bo Østlund om sin oplevelse af en utroligt stor forskel på internetboghandelen Saxos markedsføring af to konkurrerende værker, det ene udgav han selv.

Selv om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen endnu ikke her i marts 2019 har godkendt handlen, valgte JP/Politikens Hus den 26. november 2018 at offentliggøre, at man havde opkøbt Danmarks i særklasse største internetboghandel Saxo for omkring 133 millioner kroner. Den store aviskoncern ejer i forvejen 30 procent af Saxo.

For mange et overraskende og måske også bekymrende køb, for når en koncern, som i forvejen ejer et af landets største forlagsvirksomheder – JP/Politikens Forlag – også opkøber landets største bogportal, kræves der naturligvis både etik, fairness og frem for alt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens regler følges, således at andre forlag end ejerens ikke udsættes for konkurrencebegrænsning, da der netop er tale om Danmarks største bogportal.

Men hvad sker der, når et andet forlag udgiver en aktuel bog, som er i direkte konkurrence med en anden aktuel bog om samme emne fra indehaverne fra Saxo?

 

Dén lakmusprøve var jeg og mit lille forlag, Forlaget Heatherhill, en del af i ugerne og månederne omkring JP/Politikens Hus’ overtagelse af Saxo, da vi begge udgav en bog om Kim Larsen.

Politikens Forlag offentliggjorde i en pressemeddelelse den 10. oktober, at man den 4. december ville udgive erindringsbogen om Kim Larsens unge år. Fem dage senere, den 15. oktober, udsendte mit forlag en pressemeddelelse om, at vi en måned forinden, den 2. november, ville udgive mindebogen ’This is my life – til minde om hele Danmarks spillemand’.

Jeg og mit forlag forsøgte gentagne gange at få mulighed for at annoncere for vores kommende bogudgivelse på saxo.com-portalen – både i oktober, november og december. Men dette var ikke muligt. 

Ofte besvarede Saxo ikke vores henvendelser, og portalen nævnte end ikke ’This is my life’ på deres site som nyudgivelse i november, da den udkom og toppede Bog & Idés bestsellerliste.

Og da jeg også i november bad om at betale for en såkaldt ’triggermail’ udsendt til et relevant segment inden for den eksponerede bogs genre, som jeg ellers var blevet tilbudt af Saxo som mulighed i januar 2018, lød svaret pludselig, at man ikke længere benyttede sig af triggermails. 

En time senere udsendte Saxo imidlertid netop endnu en af mange nyhedsmails, hvor den kommende Kim Larsen-udgivelse fra Politikens Forlag blev lanceret med piber og trommer, og hvor det var muligt at forudbestille ’Kim Larsen - mine unge år’.

Også på Saxos hjemmeside blev der gennem hele november i store opslag reklameret for den kommende udgivelse fra Politikens Forlag, mens der ikke var ét ord om vores mindebog om Kim Larsen, som på det tidspunkt var udkommet og solgte stort både i alle fysiske butikker samt i andre internetbutikker. 

Og således fortsatte det hele december, helt frem til julehandlen var slut. Udgivelsen fra Politikens Forlag havde stort set samtlige dage i december ikke blot én stor henvisning på forsiden af Saxo, men oftest fire eller fem forskellige bannerreklamer. 

Bogen blev således i forskellige kolonner samtidig både anbefalet som ’det sikreste julegavehit’, ’den bedst anbefalede’ og ’den aktuelle bestseller’, ligesom bogens forfatter i hele perioden i stor opsætning blev præsenteret som ’Månedens forfatter’.

Og i løbet af hele december var det også gennem store forsidebannere på saxo.com samt gennem adskillige nyhedsmails muligt at bestille ’Kim Larsen - mine unge år’.

Ingen af Saxos mange brugere kunne overhovedet være i tvivl om, at ’Kim Larsen - mine unge år’ først var på vej og siden var udkommet – og det ovennævnte kan selvsagt dokumenteres med screenshots fra november og december 2018.

Men selv om mit forlags udgivelse i november og december lå godt til på bestsellerlisterne, blev ’This is my life’ stadig ikke nævnt med ét ord på forsiden af saxo.com, selv om den selvsagt havde samme interesse for Kim Larsen-fans som udgivelsen fra Politikens Forlag. 

Og det var stadig, trods gentagne henvendelser lige fra starten af oktober, da vi besluttede at udgive Kim Larsen-mindebogen og første gang kontaktede Saxo, ikke muligt at købe sig til eksponering af vores bog, nu hvor Saxo valgte ikke selv at profilere den.

Den 18. november sendte jeg som forlægger og indehaver af Forlaget Heatherhill denne mail til Saxo: 

’Jeg har den seneste halvanden uge sendt flere mails omkring annoncering på Saxo for vores værk ’This is my life’, og selv om jeg kan se, at I har et tæt samarbejde med Politikens Forlag omkring deres nye Kim Larsen-bog – blandt andet i dagens nyhedsbrev – undrer det mig naturligvis, at I ikke svarer omkring en annoncering for en af øjeblikkets mest solgte bøger i Danmark. For det er ikke sjovt at blive udelukket fra at annoncere for sit storsælgende værk, og det er vel heller ikke firmaets politik at udelukke enkelte forlag, fordi de har en bog, som konkurrerer med en anden, som I har indgået et samarbejde omkring.’

Samme dag svarede Saxos stifter og direktør Jørgen Balle Olesen på mail:

”Vi har travlt med store kampagner som Black Friday og kan naturligvis ikke stoppe det arbejde for at indlede dialoger med enkeltforlag, når de finder det relevant at spille sig selv på banen. Jeg vil ikke afvise, at vi kan kigge på din bog, men en underforstået trussel og påstande om ‘udelukkelse’ er ikke det bedste afsæt for et samarbejde.”

Her med alt på afstand en martsdag i 2019 må jeg og mit lille forlag blot konkludere, at Forlaget Heatherhill efter dette svar fra Saxos øverste chef aldrig siden fik mulighed for at præsentere sit produkt på portalen, før julesalget var overstået, selv om vores mindebog udkom en måned før Kim Larsen-bogen fra Politikens Forlag – og selv om den med et salg på mere end 50.000 ramte en masse danskeres hjerter.

Hvad det har kostet mit forlag, at vores bog aldrig fik mulighed for at blive præsenteret, anbefalet og markedsført på landets største internetboghandel, får jeg aldrig svar på. Men det er naturligvis dybt ærgerligt og frustrerende, at vores bog aldrig kom til at sælge særlig mange bøger på netop Saxo, som ellers har været en vigtig salgsplatform for de seneste års bestsellere ’Modne Mænd’ og ’Modne Kvinder’, som der i 2016, 2017 og 2018 er solgt utroligt mange af på saxo.com.

Jeg får nok heller aldrig svar på, hvorfor Saxo valgte ene og alene at højprofilere dén Kim Larsen-bog, som udkom på det forlag, som også ejer Saxo. 

Jeg afventer med spænding, om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen godkender dét køb, som begge parter allerede har annonceret som en fastslået kendsgerning, og jeg håber samtidig, at andre forlag både nu og i fremtiden vil holde et vågent øje med Saxos håndtering af landets aktuelle bogudgivelser, som er i direkte konkurrence med JP/Politikens Forlag. Og at Saxo vil tage deres rolle som monopol alvorligt.

For det forpligter efter min bedste mening både etisk, moralsk og mon ikke også juridisk, når landets største internetboghandel og en af landets største forlagsvirksomheder er gift med hinanden. 

Ellers er vi andre dem, som Saxo ikke vil lege med.

Og hvad gør vi så nu, lille du?

 

Bo Østlund er forlægger, forfatter, journalist og videodokumentarist. Indehaver af Forlaget Heatherhill. Har siden årtusindskiftet udgivet 22 bøger, senest de anmelderroste bestsellere ’Modne Mænd’ og ’Modne Kvinder’ samt Kim Larsen-mindebogen ’This is my life’.

 

Kronikken afspejler udelukkende forfatterens egen tolkning af forløbet. BogMarkedet.

Læs svar fra Saxo på anklagerne.


Kommentarer

    • 12/03/2019
    • Kl. 12:21
    • Forlaget November
    Vi kan fra Forlaget November supplere: Der er noget glat her. Vi har oplevet Saxo.com som værende fuldstændig utilgængeligt for os. De har ikke svaret på vores henvendelser via mails, ved telefonisk kontakt er vi blevet lovet reaktion, som alligevel aldrig kom, og løftet om at lydbøger kan streames er nu efter 4½ måned efter udgivelse stadig ikke teknisk bragt i orden. Vores ønske om at betale for at være med i deres nyhedsbrev i forbindelse med udgivelsen af første bind af serien 'Uren' blev først besvaret efter udgivelsen - med et afslag. Vi sidder tilbage med en oplevelse af et helt igennem lukket system, som ikke ønsker nye aktører med i kredsen. Og derudover synes Saxo.com at have en pudsig fordel i kraft af, at deres fjernlager fysisk ligger hos (og er integreret i) DBK i Køge, hvorfra vores bøger sælges til alle boghandlere. Når Saxo sælger en bog, og kunden får at vide at den er pakket og er på vej med posten, figurerer bogen end ikke som afgået fra forlagets lager. Også dét har vi undret os over. Dbh. Forlaget November.
Du skal være logget ind for at kommentere