Et ekstra skub

COVID-19-krisen har skubbet yderligere til igangværende tendenser, men har ikke sat sig katastrofale spor hos Gyldendal. Det fremgår af regnskabet for første halvår af 2020.

”Det har på mange måder været et mærkeligt halvår. Men COVID-19 situationen har skubbet yderligere til den igangværende digitalisering med stigende forbrug af streaming og stigende køb på nettet,” udtaler adm. direktør Morten Hesseldahl i en pressemeddelelse.

Trods usikkerheden har Gyldendal – hvis digitale salg målt i antal enheder har overhalet det trykte – således igangsat flere ambitiøse digitale projekter såsom lydbogstjenesten Chapter (i samarbejde med Modtryk og Gads Forlag), Studybox og Gyldendal Stereo.

”Jeg er glad og stolt over, at vores ledere og medarbejdere har kunnet gennemføre alt dette under de vanskelige vilkår – og at vi samtidig fortsætter med at forbedre den underliggende indtjening,” fortsætter han.

Især har en række finansielle forbedringer har positiv effekt på regnskabet.

Første halvår 2020 var i øvrigt kendetegnet ved:

  • Markant vækst i digitalt salg
  • Fald i salg af trykte bøger
  • Negativ resultateffekt af COVID-19 på 20 millioner kroner

Gyldendal forventer, at koncernens årsomsætning i 2019 bliver på samme niveau som i 2019 (881 millioner kroner), forudsat dog at COVID-19-situationen ikke forværres i større omfang.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere