Et pragtværk i Hammershøis fodspor

I dette fotoessay fortæller Ulla Selfort, bestyrelsesmedlem i Forening for Boghaandværk, om en spændende aften i bogæstetikkens tegn.

Mandag den 28.1. arrangerede Forening for Boghaandværks en aften i boghåndværkets tegn. Aftenen bød på tre foredrag, hvor tilhørerne kom bag bogen ‘Vilhelm Hammershøi. På sporet af det åbne billede’. 

Over 80 bogelskere deltog i fyraftensmødet på forlaget Lindhardt & Ringhof, som har udgivet bogværket om kunstneren Vilhelm Hammershøi. Museumsdirektør Gertrud Oelsner, grafisk designer Lene Perez og forlagsredaktør Stig Nielsen fortalte om det tre år lange arbejde med at skabe kæmpeværket på over 500 sider.

Bogen var oprindelig tænkt som et mindre værk på måske 150 sider. Undervejs dukkede meget spændende og nyt materiale dog op, blandt andet en støvet kuvert med en række hidtil ukendte fotos af og med kunstneren selv, som dokumenterede Vilhelm Hammershøis brug af fotografier som forlæg for malerierne.

 

Museumsdirektør Gertrud Oelsner fortæller om Vilhelm Hammershøi.

”Når noget lyder for godt til at være sandt, så er det det som regel også. Men denne gang var det virkelig lige så godt, som vi håbede på,” fortalte Gertrud Oelsner, den ene af bogens to forfattere.

Lene Perez gav eksempler på, hvordan hun har arbejdet med det grafiske udtryk og gengivelsen af helheder og detaljer i bogens over 500 billeder.

Grafisk designer Lene Perez fortæller.

Til sidst afslørede bogens redaktør, Stig Nielsen, en særlig finesse ved bogomslaget: Bogens forside gengiver et maleri og er derfor trykt på lærred, mens bagsiden gengiver et fotografi, og derfor er det trykt på papir.

Dén detalje er medvirkende til, at bogen i sig selv er et lille kunstværk.

Forlagsredaktør Stig Nielsen.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere