FDB får tv-reklame betalt

Forlag henviser udelukkende til FDB i sin TV-annoncering, fortalte FDB’s bogmand i Forening for ForlagsfolkAf Jannik LunnSjak Svendstorps Frømandskorpset, der udkom den 23. november sidste år, og som var en pæn succes i julesalget, blev allerede den 1. marts udsendt i en paperbackudgave, og i forbindelse med en TV-udsendelse den 7. marts blev bogen annonceret i...

Forlag henviser udelukkende til FDB i sin TV-annoncering, fortalte FDB’s bogmand i Forening for Forlagsfolk

Af Jannik Lunn

Sjak Svendstorps Frømandskorpset, der udkom den 23. november sidste år, og som var en pæn succes i julesalget, blev allerede den 1. marts udsendt i en paperbackudgave, og i forbindelse med en TV-udsendelse den 7. marts blev bogen annonceret i TV Danmark. Eftersom bogen kan købes overalt, var det bemærkelsesværdigt, at forlaget MeMeMedia i sin TV-annoncering udelukkende oplyste, at bogen kan købes i SuperBrugsen, Kvickly og OBS.
Der er ikke ganske klarhed omkring hvem, der har betalt hvad for TV-annoncerne. På mødet fik man det indtryk, at det udelukkende var forlaget, der havde betalt, men som det kan læses andetsteds i bladet, siger forlaget, at man har fået et markedføringstilskud fra FDB.
Denne oplysning var en blandt mange, som en lang række forlagsfolk fik serveret ved et uhyre velbesøgt møde den 22. februar i Gyldendals kantine arrangeret af Forening for Forlagsfolk.
Aftenens gæst var bogindkøbschef Michael Bach-Marklund, FDB, der fortalte om koncernens første erfaringer på det nye marked – bøger.
Han fik det vist til at gibbe i de mange bogfolk, da han udtalte, at bøger passer godt til FDB, bl.a. fordi det ikke stiller krav til særlig kompetence!
Ellers startede præsentationen med en historisk gennemgang af startfasen for FDB, hvor man nu er i gang i 12 OBS varehuse, som hver har maksimum 756 titler, 73 Kvickly butikker med max. 252 titler og 7 SuperBrugser med max. 72 titler.

77.000 stakke bøger
Indretningen af bogafdelingerne foregår i såkaldte fag, som er på seks hylder hver à 1 meter. I løbet af året vil FDB i sine fire kæder, der også inkluderer DagliBrugsen, have i alt 2.157 fag bøger, og da hvert fag kan rumme 36 titler, som alle er frontvendt, kan man på én gang have ca. 77.000 stakke bøger på hylderne i 660 butikker.
De tre kæder Fakta, LokalBrugsen og Irma er endnu ikke med i FDB’s bogfremstød, men med den forventede fusion mellem FDB og de kooperative søsterselskaber i Norge og Sverige vil den fremtidige sammenslutning komme til at omfatte 5.000 butikker med en samlet omsætning på 100 mia. kr., så et fælles fremstød for en bestseller vil være ganske synligt.
FDB tog forskud på de nye tider allerede i efteråret 2000, hvor man indrettede bogafdelinger med bøger under frisalgsgrænsen i nogle testbutikker, OBS i Viby (Jylland) og Kvickly i Holbæk, Otterup og Ringkøbing. Resultatet havde været en kæmpesucces, og selv om indretningen endnu ikke er optimal, er der stor tilfredshed med både salget og avancen, som er bedre end på de fleste andre varer.
Michael Bach-Marklund fortalte om samarbejdet med ELAP (se Bogmarkedet 8/9 Stafetten), som er vigtigt, fordi man har fuld returret og ingen risiko, mens man høster de første erfaringer. Han sagde, at ELAP intet ved om bøger, men de er dygtige købmænd, og FDB betaler dem for merchandising, mens det er butikkernes egne medarbejdere, der fylder op på hylderne til dagligt.
Det blev fremhævet, at ELAP, der lagerfører bøger fra over 30 forlag, i december leverede fra dag til dag og faktisk var den hurtigste distributør på det danske bogmarked.
Imidlertid er ELAP et fordyrende mellemled, og returretten koster rabatter, så FDB forbereder sig på at lade egne konsulenter overtage i løbet af efteråret. Samtidig er man ved at bygge et stort fælles lager i Odense, som skal distribuere til FDB-butikker over hele landet.

Måske julekatalog med bøger
Michael Bach-Marklund havde en aftenbøn til forlagene. Han efterlyste en opstramning i forbindelse med planlægningen af aktuelle nyheder. FDB planlægger sine kataloger 18 uger før de kommer, så der er behov for at have forlagene som sparringspartnere, når kampagner skal tilrettelægges.
Hver fjortende dag mødes de forskellige kæder under FDB, og her skal relevante bøger præsenteres. I den forbindelse oplystes det, at man leger med tanken om at lave et regulært julekatalog på 16 sider, som måske ud over bøger skal omfatte videoer og cd-rommer.
Det er desuden tanken, at FDB enten vil bede forlagene om at lave specialoptryk eller selv vil producere bøger, som de gjorde med Kille Ennas kogebog. Her havde man fejret monopolets ophævelse ved at producere en bog, som FDB havde monopol på indtil 1. januar i år. Da Kille Enna som bekendt er Kvicklys huskok, forsøgte man at lave en totaleksponering, som omfattede både opskrifter, ingredienser, kogebog og færdigretter. Satsningen blev en succes, og der er allerede solgt 7.000 af kogebogen i Kvickly.
FDB har dog ikke noget ønske om fremover at have titler for sig selv. Man vil gerne gå på tværs af kæderne, og forsøget med en kogebogsserie på 18 titler fra Litas til 29,95 pr. stk. skal mere ses som et forsøg på at drive Könemann ud af markedet. Det kræver dog, at man har aftagerne på forhånd, og det er her, kæderne kommer ind i billedet.

200.000 bøger på 3 dage
Det bogudsalg, som FDB startede to dage før boghandlerne, solgte på de tre første dage 200.000 bøger; det har givet erfaringer om, hvilke typer bøger, man kan sælge.
Største succes var Politikens Dansk Ordbog, men desuden er man gode til at sælge børnebøger, skønlitteratur, kogebøger, rejselitteratur, have- og naturbøger samt EDB-hefter, men ikke engelske titler eller bøger om kunst.
Michael Bach-Marklund fattede ikke, hvorfor boghandlerne skal starte et udsalg midt i ugen. FDB er simpelthen nødt til at begynde om mandagen af hensyn til de tilbudsaviser, som udsendes i weekenden. Desuden vil man modvirke den afmatning, der meget hurtigt sker i løbet af udsalgsperioden ved at komme med nye tilbud hver uge, og man vil slutte udsalget med et virkeligt slagtilbud. Det vil lokke kunderne til nye besøg hver uge i perioden. Denne strategi havde været planlagt siden august sidste år.
En anden erfaring, som udsalget har givet, er hvor meget medieomtale en lille pressemeddelelse kan give. Hvor FDB hidtil har været underdog i forhold til Dansk Supermarked, har februarudsalget virkelig synliggjort FDB, nu skal man bare lære at tjene penge, som DS gør.

BoghandlerData fra 1. april
Det er meningen, at FDB til sommer vil starte et træningsprogram for de medarbejdere, der har med bøger at gøre, og mange tilhørere virkede overraskede ved oplysningen om, at FDB vil kunne bestille bøger over BoghandlerData fra omkring 1. april.
Om samarbejdet imellem FDB og Bol.com fik man kun at vide, at det stadig er på begynderstadiet, og at der endnu ikke sker så meget.
Michael Bach-Marklund, der selv kommer fra Bog & idé-kæden, var meget tilfreds med det råderum, han har hos FDB. Han kan ofte handle hurtigere, fordi der ikke er nær så meget bureaukrati som hos den kæde, han kom fra.
Han mener ikke, at FDB stjæler kunder fra boghandlerne, men at man tværtimod giver dem nye kunder. Det vil dog nok ændre sig, når der bliver frie priser, for så viser erfaringerne, at kundernes loyalitet er meget lille.
Efter foredraget besvarede Bach-Marklund spørgsmål fra salen. Der blev bl.a. spurgt om, hvilken rolle månedsbladet Samtid med et oplag på over 1.5 mio. ville få i forbindelse med markedsføring af bøger, og der blev svaret, at det ikke skulle være en ny tilbudsavis, men at der måske ville blive enkelte medlemstilbud i hvert nummer.
Om service oplystes det, at man kun kan bytte bøger i FDB, når de er købt der. Man kan også få pengene igen ved forevisning af bon.
Til sidst fortalte Michael Bach-Marklund, at man i FDB har Danmarks bedste statistiske værktøj, hvor man kan følge salget time for time, og han sluttede med at udtrykke sin glæde over de faste priser, der betyder, at man ikke hele tiden skal skele til andre kæders kataloger. FDB ser ikke nogen grund til at føre priskrig, hvis ikke nettopriserne bliver billigere, og man vil i de næste måneder overholde eventuelle cirkapriser. Kun hvis andre kæder dumper disse priser, vil man begynde at konkurrere på prisen.
10/11 2001

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere