Fem grunde til, at forlag skal podcaste

Danske forlag er så småt begyndt at snuse til podcast-mediet, men endnu er resultatet ikke så imponerende.

Forlagene udnytter ikke de mange muligheder, podcasts giver for at brande en forfatter, en bog eller selve forlaget, eller for at bruge podcasts aktivt i markedsføringen.

Det mener Maria Teglkamp, der driver firmaet Lydbilledet.dk, og som har flere års praktisk erfaring med både privat podcasting og podcasting for virksomheder. Desuden har hun arbejdet mange år med radioproduktion hos Universitetsradioen. I 2016 skrev hun speciale om fænomenet corporate podcasting, altså hvordan virksomheder kan bruge podcasting i deres digitale markedsføring.

På Lydbilledet.dk har hun skrevet et indlæg om fem grunde til, at forlag skal begynde at podcaste. En af fordelene er, at forlagene allerede har de gode historier og interessante, vidende forfattere, som lige har skrevet en bog om et emne, de er passioneret omkring.

Det er blandt andet muligt at tilføre forlagets bagkatalog nyt liv, understreger Maria Teglkamp. Hun nævner som eksempel podcastserien ‘Karrierekvinder’, hvor to kvinder har taget udgangspunkt i en gammel udgivelse fra DJØF, som de nu bruger til at diskutere kvinders rolle i arbejdsmarkedets magtstrukturer ud fra.

Kom på kursus, og lær at podcaste

Maria Teglkamp er en af oplægsholderne på det kursus, som forlaget og kursus- og konferencearrangørerne Pressto udbyder torsdag den 5. april i København. Det er et heldagskursus målrettet forlag, hvor man kommer hele vejen rundt om alle de praktiske problemstillinger, når man skal lave podcasts.

Kursisterne lærer de overordnede principper for tilrettelæggelse og produktion af podcasts: Konceptudvikling, brug af udstyr og optageteknik, redigering og udgivelse. Når kurset er færdigt, vil deltagerne kunne lave deres egne podcasts.

Med i prisen, oplyser Bjarke Larsen, der ejer Pressto, er tre måneders gratis licens til at bruge redigeringsprogrammet Hindenburg, et af de mest udbredte programmer herhjemme til podcast-produktion, som bl.a. bruges på journalistuddannelserne. Som en del af kurset får man tre timers undervisning af Nick Dunkerley, der har udviklet programmet.

 

Læs mere om kurset her.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere