”Folk læser stadig med, og det giver mig det ekstra overskud til at skrive anmeldelser om aftenen”

Julie Rasmine Larsen, som er bogblogger på Litfix, har længe villet formidle litteratur til andre og arbejder til daglig med dette. På bloggen handler det ikke kun om boganmeldelser, men om alt hvad der rører sig inden for litteraturens verden, som hun forholder sig til både personligt og mere teoretisk.

Skoleprojekt, der blev meget større

I forbindelse med Danish Book Blog Award 2017 har BogMarkedet snakket med nogle af de nominerede bloggere om at være bogblogger, og hvad det indebærer. I dag er det Julie Rasmine Larsen, som står bag bloggen Litfix, hvor hun blogger om rigtig mange forskellige ting inden for litteraturens verden, og hvor hun ikke har været bange for at udvikle sin blog i en ny retning end først antaget.

Litfix, som bloggen ser ud i dag, så først rigtig dagens lys sidste år i januar. Men Julie Rasmine Larsen startede faktisk sin blog før det – under navnet Levende Litteratur. Den startede ud som et universitetsprojekt i et mediefag. Her var det meningen, at hun ville dele litterære citater og viden om ældre forfattere og gøre dem interessante for unge. Blogformatet var derfor et ønske om at ramme de unge der, hvor de var, og bloggens navn var dengang et udtryk for at gøre litteraturen håndgribelig. Men sidenhen blev bloggen omdøbt til Litfix og begyndte lige så stille at blive til den blog, den er i dag, hvor der er et bredt udvalg af indlæg på bloggen, pointerer hun og fortsætter: ”Jeg går meget op i, at der ikke kun er anmeldelser på bloggen, men også andre relevante litterære indlæg fra fx messer, festivaler, foredrag osv.”

Med det langsomt skiftende indhold gik bloggen fra at have et mere informativt og akademisk præg til at have et mere personligt præg, både layoutmæssigt såvel som indhold. Men sidstnævnte må ikke blive alt for personligt for Julie Rasmine Larsen, der udtaler følgende: ”Jeg lægger mest vægt på, at min blog er layoutmæssig lækker og overskuelig, med dybdegående og reflekterede anmeldelser. Det er vigtigt for mig, at jeg bedømmer en bog på dens egen præmis og ikke alt for subjektivt og ikke kun ud fra min enkelte læseoplevelse. Det stræber jeg i hvert faldt efter.”

Fællesskab og udvikling

Og det er ikke kun Julie Rasmine Larsens blog, der har ændret sig med tiden, men også mulighederne og redskaberne, hun har fået til rådighed som blogger, og den konstante udvikling, man befinder sig i. Det er noget af det, hun finder mest spændende, fortæller hun. ”Dét og så det, jeg lærer undervejs. Jeg synes selv, at jeg har rykket mig markant, fra da jeg startede. Både i min skriftlige formidling, mit grafiske udtryk og ikke mindst i mine bogbilleder på Instagram. Der kommer hele tiden nye trends og funktioner på de sociale medier, som jeg kan bruge i min blogging.” Også igennem bogbloggerfællesskab lærer man meget. ”Vi holder sammen, debatterer, inspirerer og læser med hos hinanden, og jeg har mødt mange nye, fantastiske mennesker gennem blogging,” forklarer hun. Det, at der hele tiden sker noget nyt, man kan bruge eller blive inspireret af, betyder, at bloggingbliver ved med at forandre og udvikle sig.

Julie Rasmine Larsens blog har udviklet sig rigtig meget, og derfor er hun meget beæret over at være nomineret til Danish Book Blog Award igen i år. Nomineringen sidste år kom efter kun ni måneders blogging på Litfix, som bloggen er nu, og nomineringen i år kommer efter, at hun har fået fuldtidsarbejde og derfor har mindre tid til at blogge. Det betyder derfor rigtig meget, at læserne er med i fællesskabet og stadigvæk følger med, hvilket inspirerer og motiverer hende til at fortsætte med at blogge midt i en travl hverdag: ”folk læser stadig med, og det giver mig det ekstra overskud til at skrive anmeldelser om aftenen, når jeg kommer hjem efter otte timers arbejde, hvor jeg også beskæftiger mig med skriftlig formidling og litteratur,” forklarer hun og fortæller videre, hvordan hun er meget spændt på, hvem der bliver kåret som vinder i år, og om Litfix ender blandt de fem finalister igen i år. Specielt fordi hun har nogle personlige favoritblogs blandt de nominerede, men også fordi hun har nogle ambitioner med bloggen, som hun gerne vil føre ud i livet, og hun tror på, at DBBA prisen ville være en hjælp til at få dem opfyldt.