Forfatterarrangementer giver mange fordele

Begivenheder i butikken er et brugbart værktøj, der kan hjælpe boghandlere til at skabe opmærksomhed om både bog, forfatter og butik. BogMarkedet har snakket med forfatter Katrine Engberg og to boghandlere om vigtigheden af events i butikken.

Over 400 forventningsfulde teenagere i kø foran en boghandel. I timevis har de ventet i den bagende sol med smeltende slushice og tålmodige forældre på sidelinjen. Sådan kan det se ud, når man inviterer den rette forfatter. Det er i hvert fald, hvad Stenløse Boghandel i Nordsjælland oplevede, da de fik besøg af Fie Laursen, kendt fra TV og YouTube. Et sandt drømmescenarie for en boghandler, men også et noget anderledes valg af forfatter.

”Som boghandler skal man turde gøre noget utraditionelt,” fortæller Birgitte Pedersen, indehaver af Stenløse Boghandel.

Events kræver planlægning og omtale

”Events koster både tid og opmærksomhed fra butikken, men det gør tit en kedelig lørdag formiddag lidt sjovere. Kunderne synes, at det er spændende, når der sker noget aktivt i deres boghandel,” understreger Birgitte Pedersen. Iben Lenler, der står for events i Arnold Busck Aarhus, er enig: ”Vi afholder arrangementer for at give vores kunder en ekstra bogoplevelse og skabe tilknytning til boghandlen.”

Kunderne skal føle sig velkomne, når en forfatter kommer forbi butikken. De skal have lyst til at komme ind og medvirke i arrangementet: ”Det handler om at skabe en stemning, så man inspirerer kunderne til at hilse på forfatteren. Vi oplever også, at de kunder, der ikke kunne komme i forbindelse med arrangementet, køber bogen bagefter. Så vi får altid forfatteren til at signere ekstra bøger,” fortæller Birgitte Pedersen. Denne praksis anvender de også i Arnold Busck, hvor de oplever, at signerede eksemplarer giver et stabilt eftersalg ifølge Iben Lenler.

Iben Lenler beskriver et par andre af de fordele, events kan have: ”Det giver ekstra god kontakt til kunder, forfattere og forlag samt bonusinfo om bøgerne.”

At afholde arrangementer skaber god opmærksomhed om boghandlen – og opmærksomhed fører til højere deltagelse: ”Vi får tit en ekstra ikke-betalt omtale i lokalavisen, og det giver tit god respons fra kunderne, at der sker noget ekstra i deres lokale boghandel,” fortæller Birgitte Pedersen.

Arrangementer er også et forfattergode

Forfattere kan bruge arrangementer til at skabe opmærksomhed om en bogudgivelse. Forfatter Katrine Engberg får mulighed for at møde sine læsere: ”Jeg kommer ud og møder mine læsere, og det er guld værd. Det gør hele forfatterlivet større og mere socialt, og det holder jeg meget af.” Hun fortsætter: ”Aktivitet i boghandlen eller på biblioteket er ALTID godt – for læserne, for forfatteren, for butikken – og der kommer som minimum nogle gode kontakter og opmærksomhed ud af det.”

Gode råd til boghandlere og forfattere

Ligesom Katrine Engberg er hverken Birgitte Pedersen eller Iben Lenler nervøse for lav deltagelse i events. Det kan ikke altid undgås, men der er måder at fremme kundedeltagelse på: ”Giv ikke op, gør noget ud af markedsføring, og skru aldrig forventningerne for højt op,” siger Iben Lenler. Birgitte Pedersen fortæller, hvordan de gør reklame for begivenheden: ”Vi bruger Facebook, lokalavisen, plakater og flyers for at fortælle, at der kommer en forfatter. Ofte annoncerer forfatteren også begivenheden på Facebook.”

Iben Lenler og Birgitte Pedersen har erfaret, at jo mere forfatteren føler sig hjemme, jo mere vil vedkommende have mod på – og lyst til – at snakke med kunderne. Birgitte Pedersen fortæller: ”Det er vigtigt, at forfatteren kan se, at man har gjort lidt ud af det, og at man glæder sig til, at de kommer. Hav et bord parat, og hav et skriveredskab og vand klar.” Hun tilføjer, at en god placering i butikken er vigtig, så kunderne ved, at der sker noget.

Katrine Engberg anbefaler let lokkemad: ”Lidt at spise og drikke skader ikke – og en konkurrence eller to gør underværker. Folks tid er dyrebar, så der skal noget til at lokke dem ud af huset.”

Katrine Engberg afslutter med en opfordring til forfattere, der overvejer at deltage i arrangementer: ”Jeg vil opfordre alle – også de generte og introverte – til at kaste sig ud i at møde læserne. Det er ikke bare gavnligt for bogsalget, det er også helt utroligt dejligt og sjovt!”

 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere