Forlag balancerer på en knivsæg: Amazons komme kan betyde alt for det danske bogmarked

”Hvis Amazon vil gå ind med samme styrke, som de har gjort i for eksempel England, så kommer det til at betyde helt utrolig meget for det danske bogmarked.” Det mener Gyldendals Elisabeth Nøjgaard.  

Amazon kommer! Ordene har spøgt i den danske bogbranche som iskoldt træk fra et åbentstående vindue i en dårlig gyserfilm. Billederne, som ordene fremkalder, vil for nogle bogfolk være af monsteret, der har krydset Atlanten og nu sætter sig tungt på de europæiske markeder for bøger et efter et.
Men er det nu også så slemt? BogMarkedet har spurgt nøglepersoner på de danske forlag, hvad de mener, gigantens ankomst til Danmark kan betyde.
”Hvis Amazon vil gå ind med samme styrke, som de har gjort i for eksempel England, så kommer det til at betyde helt utrolig meget for det danske bogmarked. Så kommer de med en risikovillig kapital og vil være indstillet på at sætte penge til for at markere sig stærkt på markedet. Det vil betyde noget for balancen imellem Amazon og andre forhandlere i første omgang, og i sidste ende kan det have en konsekvens for de rabatter, forlagene giver til forhandlere,” siger koncerndirektør i Gyldendal Elisabeth Nøjgaard.

Vilkår, der er svære at sluge
Hun er én af de forlagsfolk, der vedholdende må stå fast på de danske markedsvilkår i forhandlingerne med Amazon. Giganten præsenterer nemlig de danske forlag for udkast til kontrakter, der er endog meget svære at sluge – blandt andet på grund af Amazons ’price parities’.
I Amazons ’price parity klausul’ kræves det af leverandører – eksempelvis forlag – at de ikke må sælge deres produkter billigere til Amazons konkurrenter og end ikke via forlagenes egen hjemmeside. Dermed garanteres Amazon markedets bedste priser.
Det er muligt, fordi Amazon i nogle markeder har så store muskler som forhandler, at forlag kan have meget svært ved at sige nej. Accepterer forlagene ikke Amazons vilkår, mister de simpelthen et afgørende salg. Det har forlagene eksempelvis fået at føle på det tyske marked, hvor Amazon har sat sig særdeles tungt med Amazon.de og lydbogstjenesten Audible.

EU efterforsker Amazons metoder
Amazons metoder gav anledning til store problemer på både det britiske og tyske marked allerede i 2013. Dengang indledte konkurrencemyndigheder fra begge lande (tyske BKartA og britiske OFT) undersøgelser af Amazons brug af ’price parity’. Undersøgelserne blev imidlertid lukket igen, da Amazon lovede at droppe ’price parity klausulen’.  
Men tilsyneladende opererer Amazon stadig bredt med disse skrappe konkurrenceklausuler. I hvert fald åbnede EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, i juni 2015 en ny sag mod Amazon, som stadig efterforskes. Og nu fortæller danske forlag altså også, at de bliver præsenteret for ’price parity klausulen’ i Amazons bestræbelser på at komme ind på det danske e-bogsmarked.      
Det en altså alvorlig sag, når de danske forlag nu forhandler med Amazon. Alle andre aktørers anstrengelser for at markedsføre og sælge e-bøger samt for at opbygge et digitalt marked i Danmark kan være tabt med et slag. Det er dét, der er på spil, vurderer forlagschef på Lindhardt og Ringhof, Lasse Korsemann Horne.

Kan ændre spillereglerne fuldstændigt
”Hvis der er nogle forlag, der går med til en aftale på de vilkår, som Amazon ønsker, og lukker dem ind på markedet, så kan det ændre spillereglerne fuldstændigt – men på den negative måde. Hvis man derimod kan lave en fornuftig aftale med Amazon, hvor de kommer ind på lige vilkår med alle andre forhandlere, så tror jeg, at det vil give et generelt løft til branchen i kraft af deres størrelse og evne til at sælge bøger,” siger Lasse Horne.
Det er med andre ord et tveægget sværd, som både kan gavne det danske bogmarked men også påføre det uoprettelig skade. Men omvendt kan det også tænkes, at Amazon faktisk vil få svært ved at etablere sig i Danmark.
Nu hvor forlagene har set, hvad der er sket på det britiske og det tyske marked, og hvor Amazon skal tage konkurrencen op med veletablerede, digitale salgskanaler med mange faste kunder som Mofibo, Storytel, Saxo og til dels også eReolen. Det mener direktør på Politikens Forlag Lene Juul.      
”Det er jo ikke sikkert, at det bliver så nemt for Amazon at komme ind på det danske marked. Vi har jo set med andre udenlandske spillere som for eksempel Google Books, at det kan være svært at få succes selv for de store. Det handler om, at de digitale salgskanaler, vi har i Danmark, har en sund forretning og er ved at få et godt fodfæste,” siger hun. 

En reprimande fra Vestager?
Fra de store forlag, BogMarkedet har været i kontakt med, er den klare opfattelse, at Amazon til en start kun vil ind på det digitale bogmarked i Danmark.
”På Politikens Forlag er det e-bøgerne, Amazon forhandler om nu. Det kan selvfølgelig ændre sig hurtigt, men det er ikke p-bøger, det gælder nu,” bekræfter Lene Juul. Samme melding lyder fra Lindhardt og Ringhof samt Gyldendal.
Men som BogMarkedet kunne berette mandag, går det altså trægt med forhandlingerne mellem Amazon og de danske forlag. Og med den verserende sag i EU omkring Amazons ’price parities’ kan det tænkes, at de danske forlags kamp for at få Amazon til at spille efter danske spilleregler bliver overhalet af en reprimande fra Magrethe Vestager til Amazon.

Læs også: Gyserfilm


Amazon har drevet det digitale marked frem
Foreløbigt står det de danske forlag frit for at nægte Amazon deres e-bøger, så længe Amazon ikke vil forhandle dem på de danske markedsvilkår.
Men der er samtidigt også muligheder i gigantens ankomst, selvom det altså ikke tegner til at blive lige foreløbigt, det sker. Det mener Lasse Horne fra L&R.
”Det kunne være rigtig positivt for forlag og forfattere at få Amazon ind på markedet, for de er altså virkelig gode til at sælge bøger. De når ud til mange,” siger Lasse Horne. ”Jeg tror, de fleste forlag og forfattere er mere bange for end de er glade for Amazon. Men det skal også siges, at det jo er Amazon, som langt hen ad vejen har drevet det digitale marked frem. Dels med deres infrastruktur men også med deres Kindle. De kan altså noget, og de er også én af de eneste store internationale forhandlere af e-bøger, som fortsat vækster kraftigt. Så noget gør de rigtigt,” siger Lasse Horne. 


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere