Forlag: Forhandlingerne med Amazon går trægt

Den internationale gigants indtog på det danske marked kan endnu have lange udsigter. De store forlag fortæller nemlig, at forhandlinger med Amazon står i stampe på grund af meget forskellige udgangspunkter. Se, hvad Amazon kræver her.

Flere af landets største forlag har i månedsvis ligget i forhandlinger med den amerikanske gigant, Amazon. Den multinationale kæmpe ønsker adgang til det danske e-bogsmarked – en landgang som kan få enorm indflydelse på balancen i det danske marked.
For Lindhardt og Ringhofs vedkommende har forhandlingerne stået på i trekvart år – lige siden foråret 2015. Men forhandlingerne går trægt. Amazon kræver nemlig vilkår, som er uhørt vidtrækkende og helt fremmede i en dansk kontekst. Det fortæller Lasse Korsemann Horne, som er forlagschef hos L&R.      
”Det springende punkt er Amazons ’price parities’. De går ud på, at Amazon automatisk vil sikres markedets bedste vilkår, uanset om de vil gøre noget for det eller ej. Det vil simpelthen sætte konkurrencen på markedet helt ud af drift, og det kan vi på ingen måde acceptere,” siger forlagschef Lasse Horne.

Skrappe konkurrenceklausuler
Derfor står forhandlingerne i stampe. Lasse Horne fortæller, at denne konkurrenceklausul, som Amazon altså forlanger, går ud på, at de ekstraordinære rabatter – som Lindhardt og Ringhof måtte vælge at tilbyde andre forhandlere, som for eksempel beslutter at poste ekstra mange markedsføringskroner i nogle af forlagets bøger – de rabatter skal Amazon også garanteres.  
”Det kan vi selvfølgelig ikke acceptere. Det er det punkt, vi drøfter med Amazon igen og igen og igen. Men før vi er videre med det og har fundet en model, der kan passe ind i det danske bogmarked, ser jeg ingen grund til at gå videre med forhandlingerne,” siger Lasse Horne, som samtidig understreger, at forhandlingerne med Amazon foregår i en god tone på trods af, at giganten altså bliver ved med at præsentere kontraktforslag med – set med danske øjne – horrible vilkår.
En anden ting er, at Amazon fra start forlanger at kunne sælge bøger på alle de forskellige forretningsmodeller, som andre danske forhandlere tillades i deres aftaler med L&R. Så selvom Amazon i første omgang ønsker at gå ind på det danske marked for at sælge e-bøger i styksalg, vil de fra start af have en option på at kunne udvide deres salg med andre forretningsmodeller – som eksempelvis abonnementsmodellen – når det passer dem. Det fortæller Lasse Horne.   

Ødelæggende for markedet
”Det skandinaviske bogmarked er ret udviklet, fordi vi har alle de her abonnementstjenester, som virkelig har fået markedet til at vokse. Her vil Amazon automatisk have samme vilkår uden at komme med noget til gengæld,” siger han.
Det vil medføre, at Amazon altid vil have de laveste priser, uanset hvor umage andre forhandlere gør sig med kampagner for forfatterskaber eller genrer. Går forlagene ind på disse klausuler, vil konsekvensen være, at Amazon altid vil have en bog billigere eller til samme pris som de andre forhandlere.
”Det er en fuldstændig skæv konkurrencesituation,” slår Lasse Horne fast. ”Med den størrelse vi har – vi repræsenterer jo mange generationer af forfatterskaber – der må vi tænke på hele markedet, og på hvad det vil medføre overhovedet at lukke Amazon ind. På de her vilkår kan der under ingen omstændigheder blive tale om en aftale. Det ville være ødelæggende for forfatternes indtjeningsmuligheder i fremtiden,” siger Lasse Horne.

”Vi er ikke kommet videre”
Fra Politikens Forlag fortæller direktør Lene Juul, at forlaget siden sommeren 2015 har været i dialog med Amazon. Men også herfra forlyder det, at parterne langt fra endnu er på samme side. I løbet af det første halve år ”er vi ikke kommet videre,” fortæller Lene Juul.
”Vi har haft et par møder med Amazon. De kontaktede os kort efter sommerferien, og siden har vi også mødtes med dem i Frankfurt. Lige nu er der stilstand i forhandlingerne. Vi hare fremsat nogle krav, og dem kigger de på – men man kan ikke sige, at vi er lige ved at lukke en aftale med Amazon. Det er ikke lige om hjørnet.”
Lene Juul ønsker ikke at gå nærmere ind i forhandlingernes kontraktlige detaljer. Men hun bekræfter, at forhandlingerne endnu udelukkende drejer sig om salg af forlagets e-bøger. På Politikens Forlag er det klare indtryk, at Amazon i første omgang ønsker at kunne tilbyde danske e-bøger via Amazon.com og ikke lave en decideret dansk Amazon-tjeneste.

Forfatterne skal gives et valg
”Amazon skal selvfølgelig have forståelse for det danske marked. De arbejder med nogle modeller, som man skal forpligte sig til, og de modeller passer ikke helt til det danske marked. Så dem prøver vi at udfordre,” siger Lene Juul, som også påpeger, at forlagets forfattere skal gives et valg i forhold til samarbejdet med den amerikanske gigant.
”Det er vigtigt for os, at vi selv kan afgøre, hvilke forfattere der skal være med, og hvilke der skal undtages. Lige såvel som at forlagene kan have en holdning til Amazon, kan forfatterne jo også.”
Kan I sige nej til Amazon?
”Det ved jeg egentlig ikke, om vi har interesse i. Men vi skal i hvert fald først sikre os, at vi har en kontrakt, som er i overensstemmelse med dansk lovgivning. Og det er selvfølgelig nu, man skal stå fast og udfordre dem, nu hvor vi er i forhandlingssituationen.”

”Konkurrencedygtige men markedssvarende vilkår”
Gyldendal blev kontaktet af Amazon tilbage i oktober 2015 på Bogmessen i Frankfurt. Siden har forhandlingerne pågået, men der er ikke tale om et specielt intenst forhandlingsforløb, fortæller koncerndirektør i Gyldendal Elisabeth Nøjgaard.
”Vi er i gang med at forhandle med Amazon. Det tager den tid, det tager. Vi skal have sikret en ordentlig aftale, som giver Amazon nogle konkurrencedygtige men markedssvarende vilkår på linje med dem, vi kan give andre forhandlere,” siger Elisabeth Nøjgaard.
Er forhandlingerne med Amazon kørt fast?
”Nej, det synes jeg egentlig ikke. Der er en stille og rolig dialog frem og tilbage om, hvordan det danske bogmarked fungerer.”

Oplever tillid fra forfattere
Heller ikke Gyldendal ønsker at referere detaljerne fra forhandlingerne. Elisabeth Nøjgaard fortæller, at det ikke umiddelbart er synligt, hvad Amazons intentioner er for det danske marked. Men hun bekræfter ligeledes, at der kun forhandles om salg af e-bøger.
Og hvis ellers Amazon vil acceptere spillereglerne på det danske bogmarked, så ser det lovende ud med en aftale, fortæller hun.
I forhandlingerne er der fokus på at sikre nogle gode vilkår for både Gyldendal og forlagets forfattere. De forfattere, der måtte have en holdning til Amazon, er Gyldendal også klar til at høre, men et kategorisk ’nej’ kan ikke lade sig gøre af konkurrencehensyn.  
”De forfattere, der har en mening om Amazon, lytter vi selvfølgelig til. Men det er mit indtryk, at langt de fleste forfattere har tillid til, at vi laver en fornuftig aftale. Og vi kan med Gyldendals størrelse ikke vælge, hvem vi vil sælges hos, så længe aktørerne på markedet handler på markedsvilkår,” siger Elisabeth Nøjgaard.

BogMarkedet arbejder på at lave en aftale om interview med Amazons forhandler, Elena Mlotok.

Fakta: Amazons salg i 2014-2015
Amazon er meget andet end en boghandel. Nedenstående figur viser gigantens salg de seneste to år opgjort i milliarder dollars(!). Her fylder bøgerne ikke meget, da Amazon også sælger masser af elektronik etc.

Læs også: Danskundervisning


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere