Forlaget Mormor Books satser på den personlige kontakt

Det nye lille hobbyforlag Mormor Books er klar med deres første udgivelse, og har i deres videre markedsføring øjnene rettet mod garnbutikkerne og forfatternes egne kontakter på de sociale medier. BogMarkedet har stillet det lille forlag et par spørgsmål

1. Hvornår tog i beslutningen om at starte forlaget? Hvad er jeres strategi for hvordan I skal I markere jer på bogmarkedet og i branchen?

Det gjorde vi sidste år, efter Mormor.nu Aps, som laver håndstrikket børnetøj produceret af danske bedstemødre og som ejes af Nina Brandi, blev kontaktet af et veletableret forlag, som gerne ville udgive Mormors strikkebog/er. Det var et meget fristende tilbud, men udgiftsniveauet var så højt, at der skulle sælges utrolig mange bøger, før man gik break-even for slet ikke at tale om at tjene penge. Samtidig talte vi med et enmandsforlag, som kørte det fuldstændig modsat -nærmest ingen udgifter men til gengæld et meget enkelt produkt uden de store armbevægelser. Vi ønskede det bedste fra begge verdener: Lave de flotte bøger med de praktiske og lækre detaljer men med et meget skarpt øje på udgifterne, så både forlag og forfattere kan tjene penge. Det synes vi er lykkes særdeles godt med vores første bog "Mormors babyklassikere".

2. Hvad tilbyder I af bøger, der skiller sig ud fra det udbud, der findes i forvejen?

Vores første bogudgivelser bliver strikkebøger, fordi Mormor.nu Aps har et stort materiale liggende og et kendt brandnavn, som gør det nemmere at starte op og få opmærksomhed. Den revolution man har set indenfor kogebøger er stadig ikke sket for strikkebøgerne. Der er så småt ved ske noget med flere små forlag, der starter op og flere ukendte "strikdesignere" eller strikkeerfarne kvinder, der udgiver strikkebøger, men de er alle sammen mere eller mindre skåret over samme form. Vores bøger er mere konceptualiserede f.eks. fortæller vores første strikkebog i collageform om historien og nogle af personerne bag firmaet Mormor.nu. Vi vil gerne have, at bogen er en oplevelse i sig selv, som man skal have lyst til at sidde og bladre i -ligesom en god kogebog.
Vi har desuden ændret meget i formen, fordi en strikkebog jo først og fremmest for mange er et arbejdsredskab og derfor har vi forsøgt at gøre den meget mere brugervenlig end en almindelig strikkebog med bl.a. læsesnor, gatefold og plads til egne noter.


3. Hvad er markedsføringsstrategien? Hvor skal ressourcerne bruges?

Det er især på markedsføringsdelen, at vi sparer penge i forhold til de etablerede forlag. Vi bruger forfatterens eget netværk på de sociale medier, og vi forsøger at komme ud til de skrevne medier via artikler og anmeldelser fremfor betalte annoncer. Og så henvender vi os direkte til garnbutikkerne, som vi forventer kommer til at stå for en forholdsvis stor del af vores engrossalg.

4. I hedder Mormor Books - Hvor meget satser I på det internationale marked?

Dengang Mormor.nu begyndte at sælge håndstrikket børnetøj, var der en kæmpe interesse fra udlandet, især USA men også Japan og Korea, som elsker det skandinaviske designudtryk, det smukke håndarbejde og selvfølgelig at det er produceret i Danmark. Vi tror derfor på, at der også blandt den unge generation af strikkere, eller blandt folk, der ønsker strik til deres børn, og som kender nogen, der kan strikke til dem, vil være en stigende efterspørgsel efter strikkedesigns, som er mere enkle og moderne i sit udtryk end det, de mere traditionelle strikkebøger i mange lande kan tilbyde. Desuden er strikkebøger relativt nemme og billige at oversætte. Vi satser på, og forventer, at vores største markeder indenfor et par år vil være de udenlandske markeder.
Vi har igennem de seneste 16 år boet så vidt forskellige steder som Italien, Malawi, Uganda, Bolivia, Danmark og nu bor vi i Schweiz, så vi tænker naturligt meget internationalt.

5. I starter ud med strikkebøger - hvad er ellers i støbeskeen?

Vi har et ønske om på sigt også at lave madbøger, fordi mad er en kæmpe passion og interesse, som vi deler. Vi har nogle ideer til nogle anderledes koncepter end dem, der allerede er på markedet.

6. Bogbranchen er som detailhandel presset - hvad er jeres forventninger til salget?

Vi har relativt høje forventninger til salget, fordi vi lukrerer på et allerede eksisterende og etableret brand indenfor færdigstrik. Selvom vi skal nå ud til mange nye kunder, så har Mormor.nu været en inspirationskilde for mange strikkere igennem årene, og vi har fået mange henvendelser fra folk, som ønskede at købe vores opskrifter. Vi forventer som sagt, at en relativt stor andel af engrossalget kommer til at gå via garnbutikker, som allerede er begyndt at bestille vores første bog.

7. Har I planer om at indgå aftaler med E-reolen og andre digitale tjenester?
Nej, indtil videre er vores plan kun at udgive vores bøger fysisk. Bøgerne vil muligvis blive suppleret af løssalg af elektroniske strikkeopskrifter på www.mormor.nu, men generelt mener vi, at strikkebøger giver mere mening i fysisk form end digitalt, så vi afventer, at efterspørgslen fortæller os andet.


Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere