Forsker: Forlag skal sætte mere fokus på metadata

Oline Møller-Thomsen vandt DBC's specialepris for 2015 for sit speciale om litteraturformidling i en digital kontekst. Hun er nu blevet projektansat på Mofibo og mener, at bogbranchen skal blive bedre til at sætte metadata på dagsordenen.

    
Da Oline Møller-Thomsen var praktikant i forlagsmiljøet, gik det op for hende, at bogbranchen var nødt til at gøre mere på den digitale front for at forblive konkurrencedygtig. Da hun skulle skrive speciale, kom det derfor til at handle om litteraturformidling i en digital kontekst med udgangspunkt i Mofibo, og det ledte både til, at hun modtog DBC's specialepris for 2015 og blev projektansat på Mofibo.
Her udvikler hun designprocesser, der tager udgangspunk i brugernes behov og undersøger, hvordan man kan forbedre nogle af de vanskeligheder, brugerne har med Mofibos tjenester. Hun forklarer til BogMarkedet, at det især er metadata, som forlagene og streaming- og abonnementstjenester som Mofibo skal blive bedre til at bruge.
 
Bøgerne skal på de rigtige hylder
”For en kommerciel tjeneste som Mofibo er vores metadata på bøgerne meget vigtigt, og det er noget af det, som adskiller sig fra den fysiske bogbranche,” fortælle Oline Møller-Thomsen.
Hun uddyber, at den digitale verden i højere grad er afhængig af alt den viden, der kan skrabes sammen om bøgerne.
”Hvis bøgerne ikke er taggede med de rigtige metadata, kan de lynhurtigt forsvinde i det her informations-overload af bøger, som der er i den digitale verden,” forklarer hun. ”Sådan er det jo også i de fysiske butikker. Hvis en bog bliver sat på en forkert hylde, så kan den forsvinde for altid. Men det er endnu vigtigere i digitale sammenhænge, at man kan identificere bøgerne automatisk og sørge for, at de kommer på de rigtige digitale hylder og bliver præcise digitale anbefalinger. En meget stor del af formidlingen hos kommercielle tjenester som Mofibo, Spotify og Netflix er, at de laver automatiserede anbefalinger til brugerne, og der er vi i høj grad afhængige af, at vi ved de rigtige ting om bøgerne. ”
 
Forlagene skal forstå vigtigheden i metadata
Den metadata, som Mofibo og lignende tjenester bruger, får de fra forlagene, og ifølge Oline Møller-Thomsen, så varierer det, hvor meget arbejde, de forskellige forlag har lagt i at klargøre metadataene.
”Det er efterhånden sjældent, at vi får bøger ind uden metadata, men der er ret stor forskel på, hvor godt dataene er tagget, og hvordan forlagene bruger tagging-systemet, vi arbejder med,” forklarer hun. ”Vi er afhængige af, at forlagene forstår, hvor vigtigt metadata er.”
Hun fortæller, at der også er en ekstra udfordring i at klargøre metadatene:
”Systemet er tilsyneladende udviklet til faglitteratur og ikke skønlitteratur. Det er i hvert fald meget bedre og nemmere at bruge, hvis man sidder med en faglitterær bog, da der er flere tags, man kan tildele den, i forhold til skønlitterære bøger. Mofibo og Storytel har flest skønlitterære titler, så det er virkelig en udfordring at skulle metadatabestemme, hvad indholdet er,” fortæller hun.
 
Et speciale om optimeringen af litteraturformidling
Da Oline Møller-Thomsen skulle skrive speciale til sin uddannelse i Digital Design og Kommunikation, satte hun sig for at undersøge, hvad der skal til for at lave kulturformidling i en digital kontekst, og Mofibo blev brugt som case study. Hun lavede en analyse af, hvilke metoder, Mofibo brugte på deres litteraturformidling, og lavede dernæst en brugerundersøgelse med nogle af deres brugere for at finde ud af, hvordan de finder inspiration til læsning, og hvilke overvejelser, de har i deres bogvalg. Ud fra det lavede hun et koncept for, hvordan Mofibo kunne forbedre deres litteraturformidling.
Oline Møller-Thomsen mener, at der er fire ting, som alle, der laver digital litteraturformidling, skal tænke på.
”Man skal have noget viden om bøgerne i form af noget metadata; man skal have noget kvalitativt viden om brugerne om deres behov og brugssituation; man skal også have noget viden om den enkelte bruger, så man kan matche de rigtige bøger med de rigtige brugere; og så skal man have et anbefalingssystem eller noget personalisering, som kan strukturere denne viden,” fortæller hun.
”Så for Mofibo handler det meget om at finde ud af, hvad vi skal vide om bøgerne og brugerne, så de rigtige bøger kan blive formidlet til de rigtige brugere.”
 

Kommentarer

Du skal være logget ind for at kommentere